تاریخ انتشار: ۱۳:۵۳ - ۱۴ خرداد ۱۳۹۸
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

وکیل در حبس!/ چگونه حکم ۳۰ سال زندان برای یک وکیل دادگستری صادر شد؟

روز گذشته خبری منتشر شد مبنی بر اینکه امیرسالار داوودی وکیل دادگستری به ۳۰ سال حبس و ۱۱۱ ضربه شلاق محکوم شده است. گفته شده او به حکم خود اعتراضی نکرده است. هیات مدیره کانون وکلای مرکز و اسکودا هنوز نسبت به این خبر واکنشی نشان نداده‌اند.
در حوالی حبس یک وکیل دادگستری
رویداد۲۴  طناز کلاهچیان وکیل دادگستری و همسر امیرسالار داوودی از صدور حکم همسرش توسط شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب خبر داد؛ حکمی که بر اساس آن این وکیل دادگستری به تحمل ۱۱۱ ضربه شلاق و ۳۰ سال حبس محکوم شد. آنگونه که همسر داوودی گفته نیمی از میزان حبس به خاطر راه‌اندازی کانال تلگرامی «بدون روتوش» بوده است است.
 
اطلاعات موجود درباره داوودی نشان می‌دهد او عضو کمیسیون حقوق بشر کانون وکلای دادگستری مرکز بوده که وکیل چند نفر از متهمان امنیتی بوده است. همچنین گفته شده مطالب منتشر شده از او در کانال تلگرامی‌اش، مطالب انتقادی تند علیه جمهوری اسلامی بوده است. فعالیت‌های داوودی سرانجام در تاریخ ۲۹ آبان ۱۳۹۷ باعث بازداشت او در دفتر وکالتش به اتهام تبلیغ علیه نظام شده است.
 
روز پیش از صدور این حکم، ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضائیه با روسا و اعضای هیات مدیره کانون‌های وکلای کشور دیدار داشته است. گفته شده در آن دیدار درباره برخی فشارها به وکلا نیز صحبت‌هایی مطرح شده است.

به گزارش رویداد۲۴ صدور حکم سی سال زندان واکنش‌هایی را در فضای مجازی به دنبال داشت؛ حسن اسدی زیدآبادی فعال سیاسی در حساب توئیتری خود نوشت: «در مملکتی که قتل عمد در صورت پرداخت دیه بین ۳ تا ده سال حبس دارد، وقتی امیرسالار داوودی به عنوان وکیل دادگستری بدون شاکی خصوصی به ۳۰ سال حبس محکوم می‌شود، جامعه شوکه می‌شود و خوب است بداند چه جنایتی این فرد انجام داده که چنین کیفری صادر شده است.»

اسکودا (اتحادیه سراسری کانون‌های وکلا) و کانون وکلای مرکز نیز از انتقادها بی نصیب نماندند؛ یکی از وکلای دادگستری در توئیتی جالب نوشت: «اسکودا از متن صریح ماده ۳ (بند ح، د) اساسنامه خود و کانون مرکز از روح قوانین وکالت در حمایت از حقوق صنفی و فردی وکلای دادگستری زندانی به‌ویژه امیرسالار داوودی تخلف کرده‌اند و در این خصوص باید به اعضای سازمان حرفه‌ای خود پاسخگو باشند.»

یکی دیگر از وکلا نیز در توئیتی نوشته بود: «دیروز حکم ۳۰ سال زندان امیرسالار داوودی اعلام شد، دیشب هیات رئیسه کانون وکلا با رئیس قوه قضایه مراسم افطار داشتند آیا کسی یادش بود امیرسالار قراره ۱۵ سال تو زندان بماند؟»

یکی دیگر از کاربران توئیتر با اشاره به سوگندنامه وکالت این پست را در توئیتر به اشتراک گذاشته و می‌گوید: «جز عدالت و احقاق حق منظوری نداشته باشم و ازاعمال نظریات سیاسی و خصوصی احتراز کنم»، این بحشی از سوگندنامه وکالت است که شوربختانه حتی بسیاری از وکلای حقوق بشری نیز به آن پایبند نیستند

مصطفی ترک همدانی وکیل دادگستری می‌گوید: «امیر سالار داوودی از وکلای علاقمند به حقوق بشر و کودکان است، شرافت قلم بران او هر خواننده‌ای را جذب و کانال «بدون روتوش» او به خوبی آداب نقد را رعایت می‌کرد و توهینی در آن دیده نمی‌شد، بی گمان مجازات ۳۰ سال حبس برای چنین وکیل شرافتمندی به دلیل جرمی غیربخشودنی است، یحتمل او وکالت کرده است.»
 
به گفته طناز کلاهچیان، امیر سالار داوودی که پرونده افرادی همچون زینب جلالیان فعال مدنی، سعید شیرزاد فعال حوزه کودکان و تعدادی از شهروندان بهایی را برعهده داشته، تصمیم گرفته به این حکم اعتراض نکند، واکنشی که ازنگاه برخی تلویحا نوعی اعتراض نسبت به حکم صادره است.

به گزارش رویداد۲۴ در حال حاضر امیرسالار داوودی، محمد نجفی و نسرین ستوده، از جمله وکلایی هستند که محکوم به تحمل زندان شده‌اند، که در این بین حکم ۳۸ سال زندان برای نسرین ستوده و ۳۰ سال حبس برای امیرسالار داوودی از سنگین‌ترین این احکام است. عبدالفتاح سلطانی نیز وکلایی بود که مدتی را در زندان گذرانده است. ناصر زرافشان وکیل پرونده قتل‌های زنجیره‌ای نیز به خاطر سخنانی که در آن پرونده مطرح کرده بود، مدتی را در زندان گذرانده است. زرافشان کتاب «نظام پولی بین المللی و بحران جهانی مالی» اثر اِستاد نیچنکو را در زندان ترجمه کرده است.
 
با نشستن ابراهیم رئیسی بر مسند ریاست قوه قضائیه به عنوان تنها حقوق خوانده‌ای و چهره برآمده از بدنه دستگاه قضا، این امیدواری وجود دارد که نحوه صدور احکام سنگین سیاسی تغییر کند. باید دید واکنش رئیس جدید دستگاه قضایی به احکامی از این دست چه خواهد بود و آیا شاهد تغییر وضعیت در فرایند رسیدگی به پرونده متهمان سیاسی و امنیتی خواهیم بود؟
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان