تاریخ انتشار: ۱۴:۱۸ - ۲۷ خرداد ۱۳۹۸
مدیرعامل بارز سیرجان خبر داد:

سود ۲ برابری گروه صنعتی بارز در سال ۹۷

نقطه اوج بارز آینده‌نگری مدیریت بوده است. ما کارخانه‌های لاستیک سازی زیادی داشتیم که همه آن‌ها به چیزی که بودند اکتفا کردند. پرسنل ما هم از نظر فنی بسیار حرفه‌ای هستند. بارز یکی از محصولاتی است که کیفیت جهانی دارد و این همدلی است که باعث شده است بارز به این نقطه برسد.
رویداد۲۴ سال ۱۳۸۴ وارد مجموعه بارز شده است و پله‌های ترقی را طی کرده و اکنون مدیر عامل کارخانه بارز سیرجان است. طرح‌ها و برنامه‌های خوبی برای بارز سیرجان دارد و به آینده آن بسیار خوشبین است. به محیط زیست بسیار اهمیت می‌دهد و طرحی در این زمینه در دست اجرا دارد. پای صحبت ابوالقاسم وثوق مدیر عامل بارز سیرجان نشستیم که تمام تلاش خود را برای موفقیت بارز انجام می‌دهد.

از چه سالی وارد بارز شدید و تحصیلات شما در چه زمینه‌ای است؟

بنده از سال ۷۳ وارد کارخانه بارز کرمان شدم، به عنوان کارشناس تولید کارم را در بارز شروع کردم. بعد از آن مدیر نواحی مختلف کارخانه بودم. از سال ۱۳۸۴ به مدت ۱۰ سال مدیر کارخانه بودم. تا سال ۹۵ در بارز کرمان بودم و سال ۱۳۹۵ تا کنون مدیر بارز سیرجان هستم. لیسانس ریاضی کاربردی از دانشگاه شهید باهنر کرمان هستم.

معرفی مختصری از مجتمع بارز سیرجان داشته باشید؟

پروژه بارز سیرجان در چهاردهم بهمن ۱۳۶۶ شروع شد و در سال ۱۳۷۲ به تولید رسید. محصولات کارخانه روکش سرد و روکش گرم است. این مجموعه در زمینی به مساحت ۴۱ هکتار بنا شده است. در سال گذشته نسبت به سال ۹۶ سود کارخانه رشد بسیار خوبی داشته است این رشد در حدود ۴۹/۱۸٪ بوده است. رشد سود ما در سال ۹۶ در حدود ۴/۲ میلیارد بوده است که در سال ۹۷ به ۹/۵ میلیارد رسیده است. در کارخانه بارز سیرجان در مجموع ۱۱۲ نفر پرسنل داریم که ۶۵ نفر از این عزیزان در بخش تولید هستند و ۳۱ نفر در بخش روکش گرم و ۷ نفر در بخش روکش سرد و ۹ نفر در دفتر مرکزی مشغول به کار هستند.

بارز سیرجان چه محصولاتی تولید می‌کند؟

روکش سرد یک روکش از پیش آماده شده است که روی تایر قرار می‌گیرد و در کوره پخت می‌شود. در بخش روکش گرم، کامپاند روی تایر پیچیده و سفت داخل پرس پخت می‌شود. این تفاوت روکش سرد و گرم است. محصول دیگری که تولید می‌کنیم فید تایر است که جنس آن از فولاد و روکش برنز است. مواد اولیه آن از هفت نوع ماده تشکیل شده است. درصد کربن آن‌ها را مجزا می‌کند. دو نوع مفتول استفاده می‌کنیم. مفتول ۷۲ را برای تایر‌های سیمی و مفتول ۸۲ را برای تایر‌های رادیال.

مواد اولیه‌ای که استفاده می‌کنید خارجی است؟

مواد اولیه ما در اوایل کار خارجی بود، ولی امروز ما مواد اولیه را از داخل کشور تهیه می‌کنیم. مفتول را از کاشان و ابهر تهیه می‌کنیم. این مفتول‌ها را از قطر ۵/۵ میلیمتری که دارند به ۹۶/۰ و ۸۹/۰ تبدیل می‌کنیم. قبلا این مفتول‌ها را از اسپانیا و چین وارد می‌کردیم، اما از وقتی تولید داخلی آغاز شد این مفتول‌ها را از داخل کشور تهیه کردیم. محصولات داخلی که استفاده می‌کنیم از نظر کیفیت با محصولات خارجی برابری می‌کند.

چند سال است که از مواد اولیه داخلی استفاده می‌کنید؟

حدود دو سال است که به خودکفایی رسیده‌ایم و از محصولات داخلی استفاده می‌کنیم.

در زمینه‌های فرهنگی و فرهنگ‌سازی فعالیتی داشته‌اید؟

ما یک برنامه زیست محیطی اجرا کردیم. به این صورت پسابی را که به محیط زیست آسیب می‌رساند توانستیم راهکاری پیدا کنیم که این پساب را به آب قابل مصرف برای درخت کاری تبدیل کنیم. قبلا این آب جذب زمین می‌شد که برای محیط زیست خیلی ضرر داشت. این پروژه را ما از سال گذشته شروع کردیم. امروز که با شما صحبت می‌کنم طبق قرادادی که با شرکت دارکو زیست داشتیم که مورد تایید سازمان محیط زیست است، آن‌ها مشغول انجام تست نهایی هستند. عنوان این طرح خنثی‌سازی است. به این صورت است که آب اسیدی تبدیل به آب خنثی می‌شود.

چه برنامه‌هایی برای آینده بارز سیرجان در دست اجرا دارید؟

در مورد طرح توسعه کارخانه باید بگویم که ما ۴۱ هکتار زمین داریم و برای ایجاد یک خط تولید دیگر آماده هستیم. ما بررسی‌های لازم را انجام دادیم که ببینیم بارز به چه محصولی به صورت اساسی نیاز دارد. چیزی که مجموعه بارز نیاز دارد. نیاز اصلی کارخانه بارز که ما زیر مجموعه آن هستیم استیل کورد است. این استیل کورد از خارج وارد می‌شود که دیر می‌رسد و موجب متوقف شدن تولید می‌شود که طرح آن را آماده کرده‌ایم و این طرح مقرون به صرفه است و در صورت تایید آن علیرغم عدم نیاز به محصول خارجی، اشتغال زایی و صرفه جویی ارزی هم خواهیم داشت.

در زمینه صادرات محصولات هم فعالیتی داشته‌اید؟

هنوز صادرات را شروع نکرده‌ایم. چون ظرفیت تولید ما خیلی زیاد نیست. ما علاوه بر تامین نیاز‌های بارز که زیر مجموعه آن هستیم به کارخانه لاستیک دنا، یزد تایر، آرتاویل، ایران یاسا محصولات‌مان را می‌فروشیم.

برجسته‌ترین نقطه قوت بارز از دیدگاه شما چیست؟

نقطه اوج بارز آینده‌نگری مدیریت بوده است. ما کارخانه‌های لاستیک سازی زیادی داشتیم که همه آن‌ها به چیزی که بودند اکتفا کردند. پرسنل ما هم از نظر فنی بسیار حرفه‌ای هستند. بارز یکی از محصولاتی است که کیفیت جهانی دارد و این همدلی است که باعث شده است بارز به این نقطه برسد.

در زمینه آموزش نیرو‌ها چه فعالیتی داشته‌اید؟

در زمینه آموزش، نیرو‌ها را به خارج از کشور برای آموزش اعزام می‌کردیم. در داخل کشور‌ها هم هر جا بحثی برای آموزش بود، پرسنل را اعزام کرده‌ایم.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان