تاریخ انتشار: ۱۶:۳۲ - ۰۸ تير ۱۳۹۸
عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس مطرح کرد:

چرایی ضعف ایران در بازار جهانی غذای حلال

کمالی‌پور گفت: در ۴۰ سال اخیر در معرفی برند حلال ناتوان ظاهر شدیم و این نشانگر این است که در این حوزه برنامه خاصی نداشتیم. امروز ترکیه، به راحتی بازار‌های کشور‌های همسایه را تسخیر کرده و مدیریت می‌کند.
چرایی ضعف ایران در بازار جهانی غذای حلال
رویداد۲۴ ایران به عنوان یک کشور مسلمان در تولید کالا‌های مصرفی با محدودیت‌هایی روبروست، یعنی مواد اولیه هر آنچه تولید می‌شود باید حلال باشد. بطور مثال بازار جهانی غذای حلال در آستانه پیشرفت گسترده‌ای است و اکنون با رشد سریع غذای حلال که اخیراً ۱۲ درصد تجارت جهانی محصولات غذای کشاورزی را به خود اختصاص داده این فرصت ایجاد شده که بتوان به سمت برندسازی محصولات حلال رفت.

حال سوال اینجاست که چرا پس از گذشت سال‌ها ایران نتوانسته همانند برخی از کشور‌های منطقه مثل ترکیه در معرفی بازار برند حلال موفق باشد؟

یحیی کمالی‌پور، نماینده مردم جیرفت در مجلس شورای اسلامی در این خصوص با بیان اینکه دیپلماسی اقتصادی کشور ضعیف است گفت: در حوزه دیپلماسی اقتصادی تیم هماهنگ و منسجمی در کنار دیپلماسی سیاسی نداریم و همین موضوع باعث شده که در دنیای اقتصاد و بازار جهانی سهم چندانی نداشته باشیم.

وی افزود: برند حلال یکی از اقدامات بسیار موثری است که برخی از کشور‌های اسلامی انجام داده‌اند و توانسته‌اند به برخی از مزایای آن دست پیدا کنند.

کمالی‌پور ادامه داد: در کشور ما به موضوع برند حلال اهمیت چندانی داده نشده است و به دلیل عدم وجود دیپلماسی اقتصادی نتوانستیم نقش پررنگی در این حوزه ایفا کنیم.

نماینده مردم جیرفت در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: اخیراً دولت به این نتیجه رسیده است که باید در کنار دیپلماسی سیاسی یک دیپلماسی مستقل اقتصادی هم داشته باشد، به نحوی که کشور در حوزه بازاریابی و تجارت ورود پیدا کرده و اثرگذاری خود را داشته باشد.

وی گفت: ما در حالی صحبت از برند حلال می‌کنیم که باید جایگاه واقعی خود را در دنیا پیدا کنیم که متاسفانه هنوز نتوانستیم آن را دریابیم. در حوزه عرضه این محصولات نیز در رقابت با کشور‌های دیگر ضعیف عمل کردیم که نیاز به کار و تلاش به مراتب بیشتری است.

کمالی‌پور تشریح کرد: مافیایی که صادرات و واردات را اداره می‌کند اجازه ورود بسیاری از افراد را به این عرصه نمی‌دهد و نهایتاً انسجامی در مبادلات کالا‌های ما به وجود نمی‌آید.

وی افزود: متاسفانه نوسانات سیاسی که کشور را دچار چالش کرده است در حوزه اقتصادی نیز تاثیرات فراوان گذاشته و باعث شده که هر کسی نتواند به این چرخه وارد شود. اگر می‌خواهیم نقش مهم و اثرگذاری در همه حوزه‌ها به ویژه برند حلال داشته باشیم لازمه آن این است که دیپلماسی اقتصادی قوی داشته و به بازار‌های جهانی ورود کنیم.

عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: در ۴۰ سال اخیر در معرفی برند حلال ناتوان ظاهر شدیم و این نشانگر این است که در این حوزه برنامه خاصی نداشتیم. امروز ترکیه، به راحتی بازار‌های کشور‌های همسایه را تسخیر کرده و مدیریت می‌کند، ولی ما نتوانستیم با رعایت یک سری اصول و مقررات، قدرت رقابت خود را در مقایسه با ترکیه افزایش دهیم.

وی خاطرنشان کرد: ترکیه محصولات خود را با کیفیت بالا، بسته‌بندی شکیل و متناسب با ذائقه مشتری تهیه می‌کند، اما ما بهترین محصولات خود را نتوانستیم به دلیل کیفیت کم و نبود بسته‌بندی مناسب عرضه کنیم و از طرفی قوانین دست و پاگیر داخلی نیز مانع از عرضه و رقابت با بازار‌های جهانی شده است.

کمالی‌پور در پایان گفت: ما بسیاری از محصولات را به طور طبیعی داریم، ولی برخی از کشور‌ها این محصولات را ندارند، اما به صورت گلخانه‌ای و صنعتی کشت و به راحتی بازار را در اختیار می‌گیرند.
منبع: اقتصاد24
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان