تاریخ انتشار: ۱۰:۵۵ - ۱۲ تير ۱۳۹۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
رویداد۲۴ بررسی کرد؛

معاملات نفتی بر پایه بیت کوین/ آیا پول دیجیتال برای دور زدن تحریم‌ها کارگشاست؟

معاملات بیت کوین روز به روز در ایران در حال افزایش است. برخی کارشناسان معتقدند اعتماد به این نوع معاملات می‌تواند در شرایط تحریم برای ایران کارگشا باشد.

ایا بیت کوین در شرایط تحریم کارگشاست؟

رویداد۲۴  ندا جعفری: زمانی که نخستین بار معاملات بیت کوین انجام شد، به خاطر نوع تراکنش‌های غیر قابل ردیابی، این ایده مطرح شد که بیت کوین می‌تواند در دوران تحریم برای ایران کارگشا باشد. این طرح موافقان و مخالفانی داشت؛ موافقانی که گفته‌اند بیت کوین می‌تواند اقتصاد ایران را از سیطره دلار نجات دهد و مخالفانی که معتقدند حجم مراودات با بیت کوین بسیار کم است و آنقدری نیست که بتوان از طریق آن رقم‌های درشت را برای مبادلات بین المللی استفاده کرد.

فارغ از اینکه بیت کوین می‌تواند راهی برای دور زدن تحریم‌ها علیه ایران باشد، این نکته وجود دارد که هنوز نگاه جامعی نسبت به ارز دیجیتال در ایران وجود ندارد و برای انجام معاملات آن و همچنین راه‌اندازی دستگاه‌های آن برای استخراج ارز، تصمیم متمرکز و یکپارچه‌ای گرفته نشده است.

 

 

کارشناس پول‌های دیجیتال: بیت کوین ابزار مناسبی برای دوره تحریم‌هاست

 

 

سعید دلیریان فعال در حوزه خرید و فروش بیت کوین درباره نحوه انجام معاملات دیجیتالی در ایران و کاربردهای آن با رویداد۲۴ گفت‌وگو کرده است. او می‌گوید: در شهریور ماه سال ۹۷ موضوع معاملات بیت کوین با عنوان مایننینگ در جلسه هیات دولت عنوان شد و وزارت صنعت معدن و تجارت نیز ماینینگ را به عنوان یک صنعت شناخته شده پذیرفت و قرار شد تجهیزات آن وارد کشور شود.

دلیریان می‌گوید: ورود تجهیزات ماینینگ نیاز به تصمیم گمرک و بانک مرکزی داشت ضمن آنکه باید موضوع برق مصرفی آن از سوی وزارت نیرو مشخص می‌شد که هنوز این موضوعات نعیین تکلیف نشده است. اخیرا نیز با توجه به استفاده برق زیاد در این بخش دو کارخانه ماینینگ در یزد پلمپ شد.

او با بیان اینکه دیتابیس رسمی در خصوص تعداد افرادی که در ایران در این حوزه سرمایه‌گذاری کرده‌اند وجود ندارد می‌گوید: هنوز زیرساخت‌های قانونی در قالب اجرایی با ضوابط کار از سوی دستگاه‌های ذیربط مشخص نشده، برای این منظور نیاز است بانک مرکزی، نمایندگان مجلس و معاونت فناوری ریاست جمهوری و سیاست گذاران پولی و مالی به این موضوع ورود کنند.

دلیریان ادامه می‌دهد: پیش از این بانک مرکزی اعلام کرده بود بیت کوین نمی‌تواند در معاملات و خرید و فروش در کشور رواج پیدا کند، زیرا پول رایج کشور ریال است اما با توجه به تشدید تحریم‌ها علیه ایران این نکته مطرح شد که بیت کوین به عنوان ارز دیجیتال راهکار مناسبی برای دور زدن تحریم‌ها در شرایط فعلی است. البته بیش از یکسال است که ضوابط قانونی آن از سوی بانک مرکزی و بورس در حال تکمیل است اما همچنان فرایند قانونی آن طی نشده و نیازمند شفافیت است.

این کارشناس و فعال در حوزه پول‌های دیجیتال بر خلاف کسانی که معتقدند حجم اندک مبادلات مالی بیت کوین نمی‌تواند پاسخگوی معاملات سنگین نفتی باشد، می‌گوید: بسیاری از مبالغ سنگین بابت فروش نفت از طریق بیت کوین می‌تواند وارد کشور شود.

او در پاسخ به این پرسش که آیا تعداد مراجعین در کشور برای خرید بیت کوین بیشتر از قبل شده، می‌گوید: بله، خرید و فروش در این بخش بالاست. البته افرادی که به این حوزه ورود می‌کنند باید ریسک پذیری بالایی داشته باشند زیرا قیمت بیت کوین نوسان زیادی دارد.

دلیریان با اشاره به قیمت بیت کوین می‌گوید: در حال حاضر قیمت هر بیت کوین ۱۱ هزار و ۲۰۰ دلار است. سال ۲۰۱۴ قیمت آن ۲۰۰ دلار بود که پس از دو سال به ۲۰ هزار دلار رسید اما مجددا اخر سال ۲۰۱۷ و ابتدای سال ۲۰۱۸ به یکباره قیمت آن تا ۳ هزار و ۲۰۰ دلار سقوط کرد و پس از آن به ۱۴ هزار دلار رسید.

او می‌گوید: هر چه در بازار‌های مالی دیگر رکود حاکم شود، سرمایه‌ها به سمت بیت کوین و خرید ارزهای دیجیتال حرکت می‌کند، سرمایه گذاری در خصوص ارز‌های دیجیتال به عوامل مختلفی به خصوص در حوزه قانونگذاری در کشور برمی گردد اینکه چه میزان از این موضوع استقبال شود یا با قوانین مختلف تسهیل شود می‌تواند موثر باشد، ضمن آنکه اثر تنش‌های سیاسی و بین المللی نیز در سرمایه گذای بیت کوین قابل مشاهده است.

به گزارش رویداد۲۴، بیت کوین تلگراف که اخبار تحولات پول‌های دیجیتال را پوشش می‌دهد، موضوع جایگزینی بیت کوین به جای دلار را بررسی کرده است. در این گزارش نوشته شده که دلار آمریکا در آستانه تجربه ضربه شدید است که تمام کالاهای اساسی و کشورهای صادر کننده را خواهد لرزاند.

در این شرایط موقعیت نفت خام نسبت به دیگر کالاها منحصر است چراکه هر کشوری در حال حاضر برای خرید نفت به دلار نیاز دارد. شانون سرمایه گذار پول دیجیتال گفته است « بازار نفت خام یک نفع تجاری برای سفته بازار است اما خریداران و فروشندگان واقعی نفت خام به راحتی می‌توانند از بیت کوین برای مبادلات تجاری خود استفاده کنند زیرا دلار در معرض فروپاشی است.

وبسایت سیکور ترید که خدمات دیجیتال ارائه می‌کند در گزارشی نوشته روند کاهشی قیمت دلار معاملات بیت کوین را افزایش خواهد داد بنابراین باید در آینده منتظر بود که بخشی از حجم معاملات نفتی با بیت کوین انجام شود.

به گزارش رویداد۲۴ در روزهای گذشته وزارت خزانه‌داری آمریکا تهدید کرده بود که فضای بازار دیجیتال که در آن بیت کوین خرید و فروش می‌شود و کمپانی‌هایی که کامپیوتر‌هایی برای پروسس تراکنش‌های بیت کوین را در اختیار می‌گدارند حق ندارند به ایرانی‌ها خدمات ارائه کنند. بسیاری از سایت‌های شناخته شده تجاری خریداران و فروشندگان ایرانی را بلاک کرده‌اند. برخی اموال متعلق به ایرانی‌ها را مصادره کرده‌اند. وزارت خزانه‌داری آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرده بود که این وزارتخانه قویا هر گونه تلاش ایران برای بهره‌برداری از ارز‌های دیجیتال را پیگیری خواهد کرد.

با توجه به نگاه مسئولان داخلی به موضوع بیت کوین، میزان کارآمدی این نوع معاملات و همچنین فشاری که از سوی آمریکا به ایران وارد می‌شود، انجام معاملات دیجیتال بر پایه بیت کوین بسیار مبهم و نامشخص است. ماه‌ها و شاید سال‌های آینده مشخص خواهد کرد که آیا بیت کوین خواهد توانست کمکی به اقتصاد ایران باشد یا خیر.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۲
0
0
ایران باید بیت ابل را ایجاد کند پولی با پشتوانه نفت
نظرات شما
پیشخوان