تاریخ انتشار: ۱۳:۳۱ - ۰۳ مرداد ۱۳۹۸
زرآبادی در گفت‌وگو با رویداد۲۴:

بانک مرکزی بیت کوین را به صورت قانونی نمی‌پذیرد اما از آن استفاده می‌کند/ تولید هر واحد بیت کوین معادل ۲۵ سال برق خانگی!

زرآبادی می‌گوید: در تولید بیت کوین آنچه اهمیت دارد، برق مصرفی آن است. کشور‌هایی که انرژی ارزان دارند بستر مناسبی برای شرکت‌های تولیدکننده بیت کوین هستند و از طرفی، عدم نظارت در حوزه تولید بیت کوین در ایران باعث بروز مشکلاتی شده است.

تولید هر واحد بیت کوین معادل ۲۵ سال برق مصرف خانگی است

رویداد۲۴ محمد آیتی: ماه‌هاست که بحث بر «بیت کوین» یا همان «ارز دیجیتالی» داغ است. فعالیت بیت کوینی در ایران انجام می‌شود اما قانونی بودن این فعالیت در کشور و اینکه تعرفه برق این افراد باید به چگونه‌ای محاسبه شود، هنوز مشخص نیست. به عبارت دیگر فعلا قانونی وجود ندارد اما استفاده از بیت کوین در ایران جرم هم نیست.

سال ۱۳۹۶ بانک مرکزی مصوبه‌ای صادر کرد که بر پایه آن به کارگیری ابزار بیت کوین و سایر ارزهای مجازی در تمام مراکز پولی و مالی کشور ممنوع اعلام شد. این ممنوعیت از گذشته وجود داشت اما برای آن بخشنامه رسمی صادر نشده بود. در واقع تنها بانک‌ و صرافی‌های زیر نظر بانک مرکزی از خرید و فروش بیت کوین به صورت رسمی منع شدند و نامی از فعالیت افراد حقیقی آورده نشد.

به نظر می‌رسد تصمیم‌گیری در این خصوص بسیار پیچیده شده مخصوصاً که عده‌ای این مسیر را قانونی و عده‌ای دیگر غیرقانونی می‌دانند. از طرفی، تعلل دولت در اعمال راهکاری برای تصویب تعرفه برق این افراد، کاری را به جایی رسانده که این انرژی حیاتی روز به روز و با قیمتی ارزان توسط فعالان این حوزه در حال مصرف است.

سیده‌ حمیده زرآبادی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه هیچ سیاستگذاری در خصوص بیت کوین نداریم به رویداد۲۴ می‌گوید: بانک مرکزی و سیاستگذاری‌های پولی و ارزی ما نمی‌خواهد این فرآیند را به صورت قانونی بپذیرند در حالی که خود این نهاد‌ها از آن استفاده می‌کنند.

وی افزود: عدم پذیرش این موضوع باعث شده که بستر بی‌قانونی فراهم شود و عده‌ای نیز فعالیت‌های خود را به این حوزه وارد کرده و قانون ناظری هم برای آن وجود ندارد. در تولید بیت کوین آنچه اهمیت دارد، برق مصرفی آن است. کشور‌هایی که انرژی ارزان دارند بستر مناسبی برای شرکت‌های تولیدکننده بیت کوین هستند به همین دلیل ایران هم یکی از کشور‌هایی است که در این رابطه هم خلاء قانونی و هم برق ارزان دارد و این سبب شده که عده‌ای به سمت فعالیت در این حوزه بروند.

وی تصریح کرد: عدم نظارت در حوزه تولید بیت کوین باعث شده بوجود آمدن مشکلاتی شده است. اکنون بسیاری از واحد‌های تولیدی به دلایل مختلفی، مکان‌های خود را به تولیدکنند گان بیت کوین اجاره می‌دهند که برق قابل توجهی را نیز مصرف می‌کنند.

عضو کمیسیون صنایع مجلس اظهار داشت: قرار بود وزارت نیرو در حوزه تعرفه برق، پیشنهادی به هیات دولت ارائه دهد و تعرفه استفاده از این برق را به مانند برق صادراتی لحاظ کند، ولی متاسفانه قانون مشخصی در این حوزه وجود ندارد که بتوان واحد‌های تولیدی بیت کوین را مشخص کرد و بر آن‌ها نظارت داشت از این‌رو این اتفاق هم، عملیاتی نشد.

زرآبادی بیان کرد: ابتدا باید بانک مرکزی یا وزارت اقتصاد در حوزه سیاست‌های پولی و ارزی خود، برنامه‌ای را تعریف کند. قطعاً اگر این رویه مشخص شود هم مجلس می‌تواند ورود پیدا کند و هم دولت می‌تواند از طریق لایحه موضوع را پیش ببرد.

نماینده مجلس دهم تشریح کرد: تصمیم‌گیری در خصوص برق مصرفی افراد تولیدکننده بیت کوین موضوع مهمی است که باید هرچه زودتر به نتیجه برسد، زیرا بسیاری از کارخانجات و واحد‌های تولیدی از قطعی برق، متضرر می‌شوند در حالی که واحد‌های تولید بیت کوین، غیرمجاز و بدون نظارت در حال استفاده از برق ارزان‌قیمت هستند و این روند به هیج عنوان قابل قبول نیست.

زرآبادی می‌گوید: برای تولید هر واحد بیت کوین حدود ۲۵ سال برق مصرف خانگی معادل‌سازی شده که لزوم هدفمند و قانونمند کردن فعالیت در این حوزه ضروری است زیرا نمی‌توانیم بیش از این، انرژی کشور را در اختیار عده‌ای معدود بگذاریم.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: بیت کوین ، مصرف برق
نظرات شما
پیشخوان