تاریخ انتشار: ۱۳:۳۰ - ۱۳ تير ۱۳۹۸
دبیر انجمن قطعه سازان در گفت‌وگو با رویداد۲۴:

ارکان حاکمیت و سه قوه نسبت به صنعت خودروسازی سیاست گذاری واحدی ندارند/ ۱۹۰ هزار خودرو در کارخانه‌ها خاک می‌خورد

صنعت خودروسازی در حال حاضر تحت شدیدترین تحریم‌هاست و خودروسازان امکان واردات قطعات مورد نیاز خود را ندارند. همین موضوع باعث شده خودروهای ساخته شده ناقص بمانند و در کارخانه‌ها خاک بخورند.

۱۹https://www.rouydad24.ir/files/fa/news/1398/4/13/216129_216.jpg۰ هزار خودرو کف کارخانه‌ها خاک می‌خورد/ چرا وضعیت خودروی کشور در شان مردم نیست؟

رویداد۲۴  ندا جعفری: کیفیت خودروسازی در ایران همواره مورد انتقاد مشتریان و حتی مسئولان کشور بوده است. رضا رحمانی وزیر صنعت نیز در انتقاد از این صنعت گفته «وضعیت فعلی خودرو در شأن ملت ایران نیست و برای اصلاح آن برنامه‌ای دو ساله در نظر گرفته شده که با واگذاری خودروسازی به اهلش این صنعت را در دو سال آینده اصلاح خواهیم کرد.»

صنعت خودروسازی در حال حاضر با تحریم‌های خارجی روبروست و بسیاری از قطعات خودرو همچون ایربگ و سیستم‌های کامپیوتری که تا کنون وارد می‌شده، به دست خودروسازان نمی‌رسد. با این شرایط ایجاد تحول در این صنعت بسیار مشکل به نظر می‌رسد. آرش محبی نژاد دبیر انجمن قطعه سازان به خبرنگار اقتصادی رویداد۲۴ می‌گوید: سخنان وزیر صنعت درست است و صنعت خودروی کشور در شأن مردم نیست، اما در حقیقت این موضوع به وجود مشکل در اقتصاد کلان کشور باز می‌گردد.

او ادامه می‌دهد: توان خرید مردم پایین آمده و ساختار صنعت نیز با مشکل همراه است در حال حاضر قیمت گذاری خودرو از سوی شورای رقابت و سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان صورت می‌گیرد و زیان انباشت خودروسازان هم سر به فلک کشیده است؛ ضمن آنکه خودروسازان نقدینگی هم ندارند.

محبی نژاد می‌گوید: شرایط به گونه‌ای است که اقتصا کلان کشور نامتعادل است به خصوص در سیاست گذاری صنعت خودرو ارکان حاکمیت و سه قوه و دولتی‌ها سیاست گذاری واحدی ندارند و اختلاف نظر در این حوزه زیاد است. در صورتی که سیاست گذاری‌ها مانند گذشته باشد تغییر و تحول زیادی را نمی‌توان انتظار داشت، اما تنها با اصلاح ساختار خودروسازی‌ها و مدیریت صحیح می‌توان برای این صنعت آینده بهتری متصور شد.

محبی نژاد می‌گوید: سعی بر آن است تا با برگزاری اتاق فکر در وزارت صنعت، معدن و تجارت و جلسات هم اندیشی طرح تحول در صنعت خودرو و سیاست‌های چشم انداز ۱۴۰۴ و راه حل‌ها مطرح شود.

او در پاسخ به اینکه «آیا تقاضا برای خودرو ۶ برابر تولید آن است؟» می‌گوید: بخشی از این تقاضا در بازار کاذب است، اما بخشی از آن واقعی است در حال حاضر ۱۹۰ هزار خودرو کف کارخانه‌ها وجود دارد که به دلیل نقص در قطعات خاک می‌خورند که بخشی از این تعداد پول مشتری‌هاست و بخش دیگر پول قطعه ساز است که خودروساز به دلیل نقص در خودرو نمی‌تواند آن را بفروشد.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: قیمت خودرو
نظرات شما
پیشخوان