تاریخ انتشار: ۲۲:۲۱ - ۱۳ تير ۱۳۹۸

اتفاق باورنکردنی در فصل نوزدهم؛ بدون علی دایی، علی کریمی، جلالی و ...

با معرفی دراگان اسکوچیچ به‌عنوان سرمربی تیم صنعت نفت آبادان پرونده تیم‌های بدون مربی لیگ برتری هم بسته شد اما در این میان مربیانی هم بودند که به پیشنهادهای‌شان پاسخ مثبت ندادند و تصمیم گرفتند که شروع لیگ را از قاب تلویزیون‌شان تماشا کنند.

اتفاق باورنکردنی در فصل نوزدهم؛ بدون علی دایی، علی کریمی، جلالی و ...

رویداد۲۴ لیگ نوزدهم در حالی آغاز خواهد شد که نسبت به فصل قبل تازه‌واردهایی خواهد داشت اما اینکه چند تیم می‌توانند با همین کادر فعلی تا پایان فصل ادامه دهند سوالی است که برای رسیدن به پاسخش باید منتظر ماند. تجربه سال‌های گذشته نشان داده که حدود نیمی از تیم‌ها حداقل یک تغییر را خواهند داشت.

نخستین تجربه بدون تیم آقا معلم

مجید جلالی زمانی که پیراهن تیم بزرگسالان وحدت را بر تن داشت، مربیگری تیم نوجوانان این باشگاه را هم پذیرفت تا اینکه به صورت رسمی از سال ۱۳۶۵ به‌عنوان مربی تیم بزرگسالان وحدت به خدمت گرفته شد. تیمی که در دهه 60 رقیبی همیشه سخت برای سرخابی‌ها بود. سال 83 برای آقا معلم سال بسیار خوبی بود و توانست نخستین قهرمانی‌اش در لیگ را با تیم پاس تهران به دست آورد. او یک سال بعد موفق به قهرمانی در جام حذفی با تیم صباباتری شد. جلالی همان سال سوپر جام را هم به دست آورد. سال 85 مسوولیت فنی شهید قندی را پذیرفت و دوباره به پاس برگشت. سال 86 به استقلال خوزستان رفت و پس از آن به روی نیمکت فولاد نشست. تراکتورسازی تیم بعدی آقا معلم بود که بازیکنانی مثل علی کریمی را به خدمت گرفته بود. تیم تبریزی آن سال ششم شد اما جام حذفی را به دست آورد.

از سال 93 تا 95 او هدایت سایپا و پیکان را برعهده گرفت ‌اما در پایان نیم فصل لیگ هجدهم از پیکان جدا شد و به نساجی رفت. حالا او پس از سال‌ها مربیگری از ابتدای فصل باید لیگ نوزدهم را از بیرون نگاه کند.

دایی، دوری بعد از 10 سال

 سالی که سایپا قهرمان لیگ شد، علی دایی بعد از جدایی سرمربی آلمانی این تیم، هدایت سایپا را برعهده گرفت و در نهایت هم قهرمان شدند. سال 87 دایی به نیمکت تیم ملی رسید اما بعد از باخت به عربستان در تهران و انتقادهایی که متوجه شد جایش را به افشین قطبی داد. اما دی ماه همان سال (۱۳۸۸) جانشین کرانچار سرمربی تیم پرسپولیس شد. ۲۸ آذر سال ۱۳۸۹ پس از ۵ باخت پیاپی، وی از سمت خود کناره‌گیری کرد اما مدیرعامل باشگاه نپذیرفت. دایی با اینکه در ۳۱ خرداد سال ۱۳۹۰ تیم پرسپولیس را در جام حذفی به قهرمانی رسانده بود از پرسپولیس رفت و جای خود را به حمید استیلی داد و سپس همان سال با تیم راه‌آهن به توافق رسید و قرارداد ۲ ساله امضا کرد. دایی اواخر اردیبهشت سال ۱۳۹۲ مجددا با تیم پرسپولیس به توافق رسید و سکان هدایت این تیم را به دست گرفت. او در سال ۹۳ در لیگ برتر چهاردهم از سرمربیگری پرسپولیس برکنار شد و جایش را به حمید درخشان داد. صبای قم، نفت تهران و سایپا تیم‌های بعدی او بودند. دایی هم امسال بعد از مدت‌ها باید بیرون گود باشد.

جادوگر، تماشاگر لیگ

شهریور ۱۳۹۶ بود که علی کریمی به صورت رسمی کار خود را به‌عنوان سرمربی در تیم نفت تهران آغاز کرد. تیمی که فوتبالش را از آنجا آغاز کرده بود. این تیم با هدایت کریمی، در هفته ششم لیگ برتر مقابل گسترش فولاد تبریز به تساوی بدون گل دست پیدا کرد. پس از شکست مقابل پیکان، کریمی در هفته هشتم لیگ برتر مقابل سپاهان اصفهان؛ نخستین برد را در کارنامه مربیگری خود ثبت کرد. پس از این مسابقه، کریمی با اینکه قرارداد ۲ ساله با نفت تهران داشت؛ به دلیل اختلاف با مالک باشگاه، از این تیم کنار گذاشته شد. دی ماه همان سال کریمی توسط جواد تن زاده مالک وقت باشگاه سپیدرود به‌عنوان سرمربی این تیم انتخاب شد. جادوگر توانست سهمیه لیگ برتری این تیم را در نهایت حفظ کند. تغییرات مالکیتی در این تیم باعث شد تا نوین به‌عنوان خریدار جدی سراغ خداداد عزیزی برود اما پس از چهار بازی مالکیت از او گرفته شد و علی کریمی این‌بار به‌عنوان مالک و سرمربی به سپیدرود برگشت. او سرانجام پس از پایان هفته نوزدهم رقابت‌های لیگ برتر، از سرمربیگری این تیم کنار رفت و مالکیت این باشگاه را به اداره کل ورزش و جوانان گیلان واگذار کرد.

تازه واردهای آشنا

نیمکت تیم‌های حاضر در لیگ نوزدهم برخلاف فصل قبل تازه‌واردهایی را به خود خواهد دید. مربیانی که پیش از این هم سابقه مربیگری در لیگ برتر را داشته‌اند. چهره‌های آشنایی مثل رسول خطیبی (ماشین‌سازی)، وینکو بگوویچ (گل گهر سیرجان)، فراز کمالوند (پارس جنوبی جم) و دراگان اسکوچیچ (صنعت نفت آبادان). البته به این فهرست باید نام مصطفی دنیزلی (تراکتورسازی) را هم اضافه کرد.

پنج نیمکت ثابت

از میان شانزده تیم لیگ برتر فقط پنج تیم نسبت به فصل قبل تغییری نداشته‌اند. دو تیم اصفهانی سپاهان و ذوب آهن همچنان هدایت‌شان برعهده امیر قلعه‌نویی و علیرضا منصوریان است. اولی با اینکه بازیکنان بسیار خوبی را در اختیار داشت نتوانست جامی را برای تیمش بیاورد اما دومی فوق‌العاده کار کرد و امروز تنها نماینده ایران در لیگ قهرمانان آسیا است. پدیده که از این فصل با نام شهر خودرو پا به مسابقات می‌گذارد پس از حرف و حدیث‌های فراوان توانست یحیی گل‌محمدی را حفظ کند. پیکان هم که از ابتدای نیم فصل دوم حسین فرکی را به‌عنوان سرمربی بالای سر خود می‌دید برای فصل جدید هم با این مربی تمدید کرد. سایپا هم که در چهار هفته مانده به پایان فصل علی دایی را به دلیل مصاحبه‌هایش علیه مدیریت باشگاه برکنار کرد و هدایت تیم را به ابراهیم صادقی سپرد در فصل پیش رو هم با این مربی جوان ادامه خواهد داد. غیر از این پنج تیم سایر تیم‌ها مربیان‌شان تغییر کرده و همین جابه‌جایی قطعا شکل بازی‌شان را هم تغییر خواهد داد.

نخستین‌ها برای سرخابی‌ها

پرسپولیس که فصل گذشته برای سومین سال متوالی قهرمانی لیگ و پس از آن جام حذفی را به دست آورد. در فصل جدید دیگر برانکو ایوانکوویچ را روی نیمکت نخواهد داشت. به جای این کروات موفق گابریل کالدرون آرژانتینی هدایت قرمزهای پایتخت را برعهده خواهد داشت. این نخستین تجربه کاری او در لیگ برتر است. استقلال هم همین شرایط را دارد و آنها با استراماچونی ایتالیایی به توافق رسیدند و قرار است او به جای شفر آلمانی روی نیمکت بنشیند. مربی آبی‌های تهرانی هم مثل همتایش در پرسپولیس نخستین حضورش را در لیگ برتر تجربه می‌کند.

سه جابه‌جایی

در لیگ نوزدهم سه مربی داریم که فصل گذشته هدایت تیم دیگری را برعهده داشتند. رضا مهاجری امسال روی نیمکت نساجی می‌نشیند و تقابلش با ماشین‌سازی (تیم سابقش) تماشایی خواهد بود. مهدی تارتار هم پس از دو سال هدایت پارس‌جنوبی جم به نفت مسجدسلیمان رفت و جای خود را به فراز کمالوند داد. به هرحال باید منتظر بود و دید نخستین تغییر احتمالی نیمکت‌ها به کدام تیم مربوط می‌شود. در فوتبال نتیجه‌گرا معمولا نخستین ترکش نتیجه نگرفتن به سرمربی تیم می‌کند.

منبع: ایلنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان