تاریخ انتشار: ۱۴:۰۴ - ۱۵ تير ۱۳۹۸

سهم استارت آپ‌های بیمه‌ای در فروش بسیار کم است/ مزایای خرید آنلاین بیمه چیست؟

بنیانگذار یک استارت‌آپ بیمه‌ای گفت: متاسفانه تاکنون روش‌های آنلاین در بازار سنتی بیمه تأثیر کافی نگذاشته است و بخش زیادی از این بازار همچنان به شکل محدود و سنتی و بدون توجه به نیاز‌های جدید مردم ارائه می‌شود و به فروش می‌رسد.
سهم استارت آپ‌های بیمه‌ای در فروش بیمه «بسیار کم» است/ چالش‌های فروش آنلاین بیمه
رویداد۲۴ استارت آپ‌های بیمه موضوعی است که چند سالی است که بحث برانگیز شده است. مدتی قبل بیمه ایران با ارسال بخشنامه‌هایی به نمایندگی‌های خود اقدام به مقابله با استارت آپ‌های بیمه‌ای کرده بود و عنوان کرد با نمایندگی‌هایی که با این این استارت‌آپ‌ها همکاری کنند برخورد خواهد شد. دلیل این مسئله هم نرخ شکنی این استارت آپ‌ها عنوان شده بود.

در همان موقع دو خبر درباره بیمه ایران منتشر شد که در تناقض آشکار با یکدیگر بودند. خبر اول به دلیل عدم به‌کار‌گیری فناوری اطلاعات در صنعت بیمه و به منظور ایجاد شفافیت اتفاق افتاده بود و خبر دوم به نوعی نشان دهنده فرار از شفافیت در صنعت بیمه و همچنین مقابله با فناوری اطلاعات در این صنعت بود.

خبر اول در اواسط بهمن ماه سال ۹۳ در رسانه‌ها منتشر شد. ماجرا از این قرار بود که بیمه ایران طی بخشنامه‌ای از نمایندگان خود خواسته بود که برای اثبات بازدید بیمه بدنه خودرو توسط خود کارشناس، از ماشین عکس گرفته و در پایان بازدید نیز با مورد بیمه، عکسی سلفی بگیرد! این عکس سلفی باید از زوایای مختلف گرفته و در تمامی این زوایا نیز باید شماره انتظامی خودرو در عکس‌ها رویت می‌شد. همچنین تاکید شده بود که از تاریخ ابلاغ این دستورالعمل فقط بیمه نامه‌هایی که در صدور آن‌ها موارد فوق لحاظ شود مورد تایید خواهد بود. علت انجام این کار نیز فرار از پرداخت خسارت‌های تقلبی و شفاف سازی در پرداخت خسارت‌ها بود. بسیاری از کارشناسان معتقد بودند که این کار می‌توانست با بکارگیری فناوری اطلاعات در صنعت بیمه حل شود و دیگر نیازی به گرفتن سلفی با مورد بیمه نبود.

خبر دوم نیز مربوط به برپایی کمپینی تلگرامی با عنوان “کمپین اعتراض به ارائه دهندگان غیرقانونی بیمه” در سال‌های گذشته بود. پیشنهادهای ارائه شده در این کمپین مستقیماً استارت آپ‌ها را هدف قرار داده بود و در آن پیشنهادهای عجیبی همچون آتش زدن دفاتر استارت آپ‌ها یا تجمع مقابل بیمه مرکزی ارائه شده بود و این کمپین از بیمه مرکزی خواسته بود که از این موجی که بر ضد کسب و کار‌های نوپای اینترنتی و استارت آپ‌های بیمه‌ای شکل گرفته است، حمایت و با آن‌ها برخورد کند.

اما عبدالناصر همتی رئیس کل بیمه مرکزی نه تنها از این موج حمایت نکرد بلکه در فروردین ماه ۱۳۹۶ طی مصاحبه‌ای از این استارت آپ‌های بیمه‌ای حمایت کرد و طی دستورالعملی از تمامی بیمه‌ها خواست نهایت همکاری را با استارت آپ‌های بیمه‌ای داشته باشند. با این اقدام رئیس کل بیمه مرکزی، موج اول حمله به استارت آپ‌های بیمه‌ای خنثی شد.

در همین رابطه تیم لطیف، بنیانگذار یکی از استارت‌آپ‌های بیمه‌ای در کشور با بیان اینکه صنعت بیمه یکی از حوزه‌های تأثیرگذار و حائز اهمیت در عرصه اقتصادی به شمار می‌رود درباره مشکلاتی که استارت‌آپ‌های بیمه‌ای با آن روبه‌رو هستند، گفت: مهمترین مشکل و چالش استارت آپ‌های بیمه‌ای ضعف زیرساخت‌های فناوری اطلاعات، آگاهی نداشتن مدیران بیمه با کاربرد‌های IT و ناآشنایی بسیاری از افراد جامعه با استفاده از تکنولوژی‌های جدید برای خرید بیمه است و بهترین راه حل موجود برای رفع این مشکلات را هم می‌توان افزایش آگاهی مدیران بیمه‌ای و مردم و همچنین بهبود زیرساخت‌های IT دانست.

بنیانگذار این استارت‌آپ بیمه‌ای در کشور بیان کرد: در حال حاضر ۳۶ میلیون وسیله نقلیه در کشور وجود دارد و تنها ۲۱ میلیون بیمه نامه شخص ثالث صادر شده است، به این معنی که ۱۵ میلیون وسیله نقلیه در کشور تردد می‌کنند که این بیمه اجباری یعنی بیمه شخص ثالث را ندارند. از طرف دیگر در حال حاضر حدود ۴۰ درصد سهم از بازار بیمه کشور مربوط به بیمه شخص ثالث است. تمامی این آمار‌ها نشان می‌دهد که عموم مردم نسبت به خرید بیمه اجباری شخص ثالث هم گرایش کافی ندارند چه رسد به سایر بیمه‌های غیر اجباری مثل بیمه بدنه، بیمه عمر، بیمه مسئولیت و …. این موضوع بیانگر این است که تا به حال در بازار سنتی فروش بیمه، برنامه ریزی‌ها و سرمایه گذاری‌های کافی برای افزایش اقبال عمومی به خرید انواع بیمه نامه صورت نگرفته است.

تیم لطیف عنوان کرد: در حال حاضر با وجود اینکه سهم استارت آپ‌های بیمه‌ای در فروش بیمه کل کشور بسیار کم است، اما فرصت‌ها و زمینه‌های مناسب بسیاری برای افزایش آگاهی عمومی مردم نسبت به اهمیت انواع بیمه و استفاده از شیوه‌های نوین در ارائه آن وجود دارد که استارت آپ‌های بیمه‌ای می‌توانند از این فرصت به بهترین نحو استفاده کنند و سهم فروش خود را افزایش دهند.

وی در پاسخ به این سوال که با توجه به اینکه در حوزه فرهنگ سازی برای فروش آنلاین بیمه به عموم مردم دچار مشکل هستیم. این مسئله چگونه قابل حل است؟ خاطر نشان کرد: حرکت از بازار سنتی به بازار آنلاین در هر حوزه‌ای ممکن است مسیری طولانی و دشوار داشته باشد. همانطور که در حال حاضر بسیاری از استارت آپ‌ها در حوزه‌های حمل و نقل، مواد غذایی، پوشاک، خدمات مسکن و … این مسیر پیچیده را طی کرده اند و در حال حاضر توانسته اند با کمرنگ کردن نقش بازار سنتی، به موفقیت و رواج بالایی در میان مردم دست پیدا کنند.

لطیف ادامه داد: در صنعت بیمه هم برای ایجاد رفتار خرید آنلاین بیمه به فرهنگ سازی‌های برنامه ریزی شده‌ای نیاز است که با افزایش آگاهی مردم نسبت به مزایای خرید آنلاین بیمه، می‌توان آن‌ها را به این نوع از خرید اینترنتی تشویق کرد.

بنیانگذار استارت آپ بیمه‌ای درباره مزایای خرید اینترنتی بیمه گفت: مهمترین مزایای خرید اینترنتی بیمه دریافت مشاوره قبل از انتخاب بیمه، امکان مقایسه شرایط و قیمت بیمه نامه‌های مختلف از تمامی شرکت‌های معتبر بیمه، ارائه بهترین نرخ به مشتری، ارسال رایگان بیمه نامه و … است.

لطیف در پاسخ به این سوال که میزان استقبال و همکاری شرکت‌های مختلف بیمه‌ای با شما چگونه بوده است؟ عنوان کرد: متاسفانه تاکنون روش‌های آنلاین در بازار سنتی بیمه تأثیر کافی نگذاشته است و بخش زیادی از این بازار همچنان به شکل محدود و سنتی و بدون توجه به نیاز‌های جدید مردم ارائه می‌شود و گاهی همین بخش از بازار بیمه کشور نه تنها با بازار آنلاین بیمه همکاری نکرده اند، بلکه به مانعی در مسیر رشد و پیشرفت آن‌ها تبدیل شده اند، به طوری که چند شرکت بیمه در برخی از بازه‌های زمانی همکاری خود را با استارت آپ‌های بیمه قطع کرده اند.

وی افزود: البته برخی از نمایندگی‌های سنتی بیمه با یک تصمیم هوشمندانه به این موج فراگیر و رو به رشد پیوسته اند و در حال حاضر همکاری‌های بسیار مؤثری هم با استارت آپ‌های بیمه‌ای داشته اند. در عین حال مقام‌های مسئول در بیمه مرکزی هم همواره به حمایت از استارت آپ‌های بیمه‌ای و اهداف بلند مدت آن‌ها پرداخته اند.
منبع: اقتصاد24
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان