تاریخ انتشار: ۱۳:۴۱ - ۰۱ مرداد ۱۳۹۸
رویداد۲۴ بررسی می‌کند؛

صدا و سیما؛ سازمان مهاجر پرور ایران!/ از وارث تا مزدک

مزدک میرزایی مجری و گزارشگر شبکه سوم به تازگی برای حضور در شبکه فارسی زبان اینترنشنال از ایران مهاجرت کرده است. او اولین مجری که از ایران مهاجرت کرده، نیست. رویداد۲۴ در گزارشی به وضعیت مجریانی که از ایران خارج شده‌اند، پرداخته است.
صدا و سیما؛ سازمان مهاجر پرور ایران!/ از وارث تا مزدک
رویداد۲۴ یکی دو روزی هست که خبر مهاجرت مزدک میرزایی به خارج از کشور و پیوستن او به «ایران اینترنشنال» شبکه ایرانی زبان مخالف جمهوری اسلامی ایران به گوش می‌رسد. خبری که پیش از این درباره عادل فردوسی‌پور نقل شد و مسکوت ماند. اما این بار به نظر می‌رسد ماجرا بسیار جدی‌تر است. خبر وزشی که نخستین بار این موضوع را اطلاع داده بود، در گزارشی نوشت که رسانه‌ها از قول نزدیکان مزدک میرزایی نوشته‌اند او همراه با خانواده برای انجام یک‌سری امور کاری در کشور ترکیه حضور دارد اما واقعیت این‌که مزدک در استودیوی لندن شبکه ایران‌اینترنشنال به سر برده است.
 
درباره جدایی مزدک میرزایی هم دلایل مختلفی ذکر شده است که یکی از آن‌ها به سیاست‌های جدید سازمان و خصوصاً شبکه سه سیما برمی‌گردد. بعد از حذف برنامه نود و عادل فردوسی‌پور، گزارش‌های بسیار کمی به مزدک میرزایی می‌رسید و او کاملاً زیر سایه چهره‌هایی مثل جواد خیابانی، میثاقی، علیفر، احمدی و حتی سیانکی قرار گرفته بود. چهره‌هایی که بسیاری از آن‌ها هم سابقه کمتری از مزدک میرزایی دارند و هم کیفیت گزارش‌هایی که ارائه می‌کنند بسیار نازل‌تر از مزدک میرزایی است.
 
از طرف دیگر مزدک میرزایی همیشه و در تمامی این سال‌ها زیر سایه عادل فردوسی‌پور قرار داشت؛ با این حال پس از حذف او و نود هم فرصت به مزدک میرزایی نرسید. ویژه برنامه جام ملت‌های آسیا را جواد خیابانی در شبکه ورزش و میثاقی در شبکه سوم اجرا کردند و این بار هم خبری از مزدک میرزایی نبود تا مهاجرت او رنگ واقعیت به خود بگیرد. 

کاربران فضای مجازی مهاجرت مجریان و بازیگران تلویزیون را محصول نگاه جدید صدا و سیما می‌دانند. یکی از کاربران توئیتر نوشته بود «فروغی چند وقت دیگه بمونه شبکه ۳ دیگه مجری نداره، یوسفی رفت شبکه یک، مزدک رفت اینترنشنال، خیابانی رفت ورزش، عادل و گلزار رو هم که بیکار کردن»

تمام این اتفاقات در حالی می‌افتاد که شبکه‌های فارسی زبان خارج کشور در حال تکمیل تیم رسانه‌ای خود هستند. ایران اینترنشنال که به تازگی راه افتاده است بسیاری از مجریان مشهور را جذب کرده است. چند نفر از مجریان بی بی سی فارسی نیز به ایران اینترنشنال پیوسته‌اند. 

به نظر می‌رسد بعد از ورود علی عسگری به سازمان صدا و سیما این سازمان در حال پوست اندازی است. پوست اندازی که مسیر جدید این سازمان را روشن خواهد کرد و آن را به سمت محور‌های ایدئولوژیک‌تر سوق خواهد داد. حلقه خودی‌ها در سازمان صدا و سیما به شدت تنگ شده و کمتر کسی می‌تواند در این حلقه بسته و متصلب قرار بگیرد. حلقه‌ای به شدت تنگ و بسته که حتی چهره بی‌حاشیه و غیرسیاسی مثل مزدک میرزایی هم نمی‌تواند از آن عبور کند. با این حال مزدک میرزایی، اولین مجری نیست که از سازمان صدا و سیما به سوی شبکه‌های مخالف کوچ می‌کند. سابقه این رفتن‌ها به گذشته‌های دور برمی‌گردد و تا به امروز هم ادامه پیدا کرده است. مجریان و استعداد‌های زیادی در سازمان صدا و سیما پرورش پیدا کردند و بدل به چهره‌های مردمی شدند و بعد که با سیاست‌های سازمان به مشکل برخورد کردند از این سازمان جدا و به خارج از کشور کوچ کردند. 

در این گزارش به بعضی از این چهره‌ها که بعد از انقلاب راه مهاجرت پیش گرفتند، می‌پردازیم. این گزارش نشان می‌دهد صدا و سیما یکی از مهاجرپرور ترین سازمان‌های ایران بوده و چهره‌هایی که شناخته شده بودند از این سازمان به خارج کشور رفته‌اند. در این گزارش تنها به مجریان پناهنده پرداخته شده است؛ اگرنه لیست بازیگران پناهنده نیز لیست بلندبالایی است که می‌تواند جداگانه بررسی شود.

 
مهاجرت مجید وارث

مجید وارث فعالیت خود را از سال ۱۳۵۳ در تلویزیون ملی ایران آغاز کرد و بازی‌های فوتبال و کشتی را گزارش می‌کرد. از مهم‌ترین بازی‌هایی که وارث در سال‌های پیش از پیروزی انقلاب گزارش کرد، بازی‌های آسیایی ۱۹۷۴بود. بعد از انقلاب هم وارث در سازمان صدا و سیما به کار خود ادامه داد و گزارشگر مسابقاتی مثل جام ملت‌های آسیا در سال ۱۹۸۰، مسابقات کشتی قهرمانی جهان اسکوپیه در سال ۱۹۸۱، جام جهانی فوتبال ۱۹۸۲ اسپانیا و بازی‌های آسیایی ۱۹۸۲ دهلی نو را به عهده گرفت.
 
یکی از برنامه‌هایی که به ابتکار مجید وارث در سال‌های بعد از انقلاب راه اندازی شد «ورزش و مردم» بود که دو سال هم اجرای آن بر عهده خود وارث بود، اما به خاطر رویکرد انتقادی وارث به مدیریت ورزشی برنامه را از او گرفتند و به بهرام شفیع دادند. وارث، اما بعد از کنارگذاشته شدن از برنامه ورزش و مردم به گزارشگری ادامه داد، اما به خاطر یک اشتباه لفظی در گزارش یکی از بازی‌های باشگاه‌های تهران، برای همیشه از سازمان صدا و سیما کنار گذاشته شد. وارث در سال ۱۳۶۴ از ایران مهاجرت کرد و به اُسترالیا رفت. وارث از سال ۱۳۸۹ فعالیت‌های خود در تلویزیون‌های خارج از کشور را از سر گرفت و در تلویزیون پارس به ساخت برنامه‌ای بنام گزارشگر پرداخت که طی آن به انتقاد از گزارشگران داخل سازمان صدا و سیما می‌پرداخت و به ورزش از منظر سیاسی/اجتماعی می‌نگریست. یکی از محور‌های مهم این برنامه هم ورزش بانوان و مطالبات این قشر وسیع جامعه از ورزش کشور بود.

مهدی رستم پور

مهدی رستم پور یکی دیگر از چهره‌های توانمند گزارشگری و اجرا در سازمان صدا و سیما بود که اطلاعات بسیار وسیعی در زمینه تاریخ ورزش ایران داشت. او در سال ۲۰۰۹ میلادی به همراه اعضای تیم ملی کشتی ایران به مسابقات جهانی دانمارک اعزام شد، اما دیگر به ایران برنگشت و در دانمارک ماند و از این کشور تقاضای پناهندگی سیاسی کرد. مهدی رستم پور پیش از ترک همیشگی ایران از بدو تاسیس شبکه خبر به مدت ده سال با این شبکه همکاری داشت و به تحلیل و تهیه گزارش در زمینه‌های ورزشی می‌پرداخت.
 
رستم پور پنج سال را هم به عنوان مجری در شبکه جام جم وابسته به صدا و سیما جمهوری اسلامی ایران به انجام وظیفه پرداخت و سال‌ها گزارشگر شبکه رادیویی ورزش و شبکه‌های دو و سه سیما بود. رستم پور علاوه بر فعالیت در سازمان صدا و سیما در رسانه‌های داخلی به فعالیت مطبوعاتی می‌پرداخت و به عنوان تحلیل‌گر ورزشی در روزنامه شرق، روزنامه اعتماد، روزنامه اعتماد ملی، روزنامه خبر، روزنامه نود، روزنامه کیهان ورزشی، روزنامه جام جم، روزنامه خبر ورزشی و روزنامه ایران ورزشی قلم زده است. رستم‌پور در مدت فعالیت خود صاحب امتیاز و مدیر مسئول مجله دنیای کشتی هم بود. رستم پور بعد از مهاجرت و پناهندگی در مصاحبه‌ای با رادیو فردا به انتقاد از مدیریت ورزشی ایران پرداخت. او بعد از مهاجرت از ایران به فعالیت به عنوان خبرنگار آزاد با شبکه‌های بی. بی. سی و رادیو فردا می‌پردازد.

شینا شیرانی

یکی دیگر از مجریانی که خروجش از سازمان صدا و سیما هم زمان با مهاجرت شهرزاد میرقلی خان صورت گرفت و بسیار جنجالی شد شینا شیرانی یکی از مجریان شبکه پرس تی وی شبکه انگلیسی زبان وابسته به سازمان صدا و سیما بود. بعد از خروج شیرانی از شبکه پرس تی وی از او یک فایل صوتی نه دقیقه‌ای به همراه چند عکس منتشر شد که بسیار جنجالی از کار درآمد. شیرانی بعد از خروج از ایران صحت این فایل صوتی را تایید کرد. اما مدیران ارشد شبکه پرس تی وی ضمن تکذیب این فایل صوتی مدعی شدند این فایل صوتی ساختگی است و به این خاطر تهیه شده است تا زمینه را برای حضور شیرانی در شبکه‌های غربی مهیا کند.
 
مدیران ارشد پرس تی وی ادعا کردند این مسئله را از شبکه اینترپُل پیگیری خواهند کرد. شیرانی از ایران خارج شد و نتایج پیگیری مدیران پرس تی وی هم مشخص نشد. بعدهات رئیس وقت سازمان صدا و سیما در اظهار نظری جالب عنوان کرد: «اصرار این خانم [شیرانی] برای پوشیدن چادر روی آنتن نیز در همین راستا [پیوستن به رسانه‌های غربی]ارزیابی می‌شود.» دلیل خروج شیرانی از ایران هیچ گاه به درستی مشخص نشد و مدیران شبکه و سازمان هم توضیح دقیقی درباره این خروج ندادند و البته این مسئله هم مشخص نشد که آیا محتوای آن فایل نه دقیقه‌ای صحت دارد یا خیر.

سید محمد حسینی

سید محمد حسینی را می‌توان جنجالی‌ترین مجریان مهاجرت کرده از سازمان صدا و سیما دانست که بعد از خروج از این سازمان و مهاجرت به خارج از کشور جنجالی‌ترین و البته کم محتواترین برنامه‌های تلویزیونی را در مخالفت با فضای سیاسی حاکم بر ایران تولید کرد. حسینی دانش آموخته رشته فیزیک در دانشگاه اصفهان است. حسینی از سال ۱۳۷۴ و با آغاز فعالیت شبکه پنج سیما به عنوان مجری ثابت این شبکه به فعالیت پرداخت و برنامه‌هایش با سید کاظم احمدزاده طرفداران بسیاری پیدا کرد.
 
از محبوب‌ترین برنامه‌هایی که حسینی به اجرا در آن می‌پرداخت می‌توان به مسابقه بزرگ و مسابقه سیمرغ اشاره کرد. حسینی سبک تازه و ویژه‌ای را با خود به صدا و سیما آورد. حسینی بعد از اجرای مسابقه بزرگ به مدت ۶ ماه ممنوع‌الکار شد. حسینی سال ۱۳۸۹ از ایران خارج شد و در ایالت متحده آمریکا ساکن شد و بعد از مدتی چند برنامه تلویزیونی با محتوای سیاسی تولید کرد.
 
اما جنجالی‌ترین برنامه‌‎‌ای که از سوی حسینی در خارج از کشور تولید شده برنامه رادیویی ری استارت است که محتوایی سیاسی دارد. برنامه حسینی بعد از مدتی سویه‌های سیاسی به شدت پُررنگی پیدا کرد و حسینی را در این توهم فرو بُرد که صاحب چهل میلیون هوادار است!
 
او در این برنامه رادیویی هوادارانش دعوت به چالش‌های مختلفی از جمله چالش اماکن حساس عمومی به منظور ضربه زدن به ساختار سیاسی کشور می‌کرد که باعث شد بعضاً خساراتی هم اماکن عمومی کشور وارد آید. خساراتی به بعضی از بانک‌ها، مساجد و ساختمان باشگاه پرسپولیس وارد آمد که طبق گزارش‌ها از سوی هواداران جنبش ری استارت صورت پذیرفته است.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان