تاریخ انتشار: ۱۰:۱۰ - ۰۹ مرداد ۱۳۹۸

وجود افکار خودکشی به دنبال شیوع افسردگی در کشور

رئیس انجمن علمی روانپزشکان ایران با اشاره به شیوع ۱۲.۵ درصدی افسردگی در جامعه گفت: دو سوم این افراد افکار خودکشی دارند و ۱۵ درصد آن‌ها اقدام به خودکشی می‌کنند.
وجود افکار خودکشی به دنبال شیوع افسردگی در کشور
رویداد۲۴  مریم رسولیان، در آستانه برگزاری سی و ششمین همایش سالانه انجمن علمی روانپزشکان ایران اظهار داشت: این کنگره از ۲۳ مهرماه سال جاری به مدت چهار روز در سالن همایش‌های رازی با حضور اساتید و صاحبنظران برجسته برگزار می‌شود.

وی یکی از اهداف انجمن علمی روانپزشکان ایران را افزایش سواد سلامت روان جامعه برشمرد و گفت: طی دو سال گذشته برنامه‌های متمرکزی در این زمینه انجام گرفته و سایتی با هدف آموزش عمومی و ارتقای سواد سلامت روان در حال راه‌اندازی است. تلاش می‌کنیم که قبل از برگزاری همایش رونمایی از این سایت انجام گیرد.

رئیس انجمن علمی روانپزشکان ایران با اشاره به این‌که کمپین پیشگیری و مقابله با افسردگی نیز در حال راه‌اندازی است افزود: افسردگی یکی از بیماری‌های شایع در حوزه سلامت روان به شمار می‌رود که در صورت عدم توجه به آن می‌تواند تاثیرات منفی در زندگی افراد برجای گذارد.

رسولیان خاطر نشان کرد: فرد افسرده غمگین بوده و دیدگاه‌ها و ابعاد منفی زندگی خود و دیگران را پررنگ‌تر می‌بیند، و این نگاه بر عملکرد فرد تأثیر منفی دارد. همچنین دو سوم افراد افسرده افکار خودکشی داشته و ۱۵ درصد آن‌ها اقدام به خودکشی می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه شیوع افسردگی حدود ۱۲.۵ درصد در کشور است، گفت: این بیماری در هر دو جنس زن و مرد با شیوع بالا وجود دارد و اگر شناسایی و درمان به موقع انجام گیرد قابل کنترل است و افراد باید در زمان ابتلا حتما از کمک‌های تخصصی بهره‌مند شود.

رسولیان گفت: بر همین اساس کمپینی برای مقابله و پیشگیری با افسردگی در جهت افزایش بهبود سلامتی جامعه در حال تشکیل است، البته باید توجه داشت که موضوع غمگین شدن با بیماری افسردگی متفاوت بوده چراکه غمگین شدن و یا تجربه حس غم مسئله‌ای فراگیر است و همه‌ی افراد در برابر مشکلات، خلق افسرده را تجربه می‌کنند و اگر چنین نباشد غیر طبیعی است.

وی تأکید کرد: افسردگی متفاوت از غمگین شدن است چرا که افسردگی مجموعه‌ای از علائم شامل غمگینی، کاهش انرژی و کاهش خواب، کاهش اشتها کم شدن تمرکز و افت عملکرد است و این علائم بر زندگی و عملکرد فرد تاثیر منفی گذاشته و توصیه می‌شود مردم به این علائم حساس بوده و در این موارد حتما از پزشکان و روانپزشکان کمک بگیرند.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان