تاریخ انتشار: ۱۱:۵۱ - ۰۹ مرداد ۱۳۹۸

هدف روسیه از طرح امنیتی خود برای خلیج فارس چیست؟

مسئولان روسی، ایالات متحده وغرب را مسئول این تنش‌ها می‌دانند، از فرصت استفاده کرده و بار دیگر، طرح خود برای تضمین امنیت خلیج فارس، با مشارکت طرف‌های منطقه‌ای و غربی را مطرح نمودند.
هدف روسیه از طرح امنیتی خود برای خلیج فارس چیست؟
رویداد۲۴ العربی الجدید نوشت: با بالا گرفتن جنگ نفتکش‌ها و پهپاد‌ها بین ایران و غرب، مسکو بار‌ها از نگرانی خود در مورد خروج کنترل اوضاع از دست و متزلزل شدن امنیت منطقه، صحبت کرد. ضمن آنکه در این باره هشدار می‌دهد که یک شراره می‌تواند منطقه حیاتی اقتصاد جهانی را به کلی شعله ور کند.

در ادامه این مطلب آمده است: در حالی که مسئولان روسی، ایالات متحده وغرب را مسئول این تنش‌ها می‌دانند، از فرصت استفاده کرده و بار دیگر، طرح خود برای تضمین امنیت خلیج فارس، با مشارکت طرف‌های منطقه‌ای و غربی را مطرح نمودند. از این رو، به نظر می‌رسد دیپلماسی روسی تلاش می‌کند نقش آتش نشان را ایفا کرده و عدم تمایل خود به ورود به مقابله نظامی، برای حمایت از ایران و اکتفا به حمایت سیاسی از این کشور، برای جلوگیری از ادامه هرج و مرج‌ها تا حیاط خلوت مسکو در آسیای میانه و دریای خزر را نشان دهد.

در همین رابطه، سرگئی فیلاتوف، کارشناس مسائل بین الملل، در گفتگو با العربی الجدید می‌گوید: «روسیه مطلقا نمی‌خواهد اوضاع در نزدیکی مرز‌های جنوبی اش، متنشج شود. ایران همسایه ماست و روسیه به دنبال روابط حسن همجواری و عدم وقوع همسایگانش در مشکلات امنیتی است. همانطور که در مورد گرجستان و اوکراین به همین منوال است. روسیه در شورای امنیت از ایران حمایت خواهد کرد و ما روابط اقتصادی گسترده‌ای با این کشور داریم. همانطور که در بحران سوریه با یکدیگر همکاری داریم».

فیلاتوف بعید می‌داند که روابط خوب روسیه با اسرائیل، بر روابط آن با ایران تاثیر بگذارد؛ وی معتقد است که روسیه با همه، ارتباطات دوستانه‌ای دارد و همین مساله، باعث می‌شود تاثیر آن در منطقه افزایش یابد. این تحلیلگر روسی می‌افزاید: غرب تلاش می‌کند بین مسکو و تهران اختلاف افکنی کند، اما در این زمینه موفق نخواهد شد.

از سوی دیگر، اندیه مانویلو، استاد علوم سیاسی در دانشگاه مسکو معتقد است که موضع روسیه در قبال درگیری بین ایران و غرب، کاملا محتاطانه است و قصد دارد به صورت مستقیم یا غیر مستقیم، وارد این درگیری نشود. وی تاکید می‌کند که تنش لفظی، بدون تبدیل شدن به یک جنگ واقعی، به نفع هر دو طرف است. به این ترتیب، ترامپ در استانه انتخابات، یک تصویر قدرتمند از خود ارائه می‌دهد.

مانویلو همچنین تصریح می‌کند که روسیه هرگز اجازه وارد آمدن ضربه ویرانگر به ایران را نمی‌دهد؛ چرا که هدف گرفته شدن ایران، باعث فروپاشی منظومه امنیتی منطقه شده و تمام دولت‌های همسایه ایران و همچنین، خود ایالات متحده را وارد یک فاجعه می‌کند؛ به همین دلیل، مسکو از ایران، در جریان تلاش آن برای راه حل صلح آمیز و با استفاده از ابزار‌های دیپلماسی، در میدان سازمان ملل و مراکز وابسته، حمایت می‌کند.

 

منبع: انتخاب
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان