تاریخ انتشار: ۱۱:۱۸ - ۱۵ مرداد ۱۳۹۸

کشور‌های موفق در حذف صفر از پول ملی کدام‌اند؟

اولین حذف صفر از پول ملی مربوط به کشور آلمان و پس از جنگ جهانی دوم بود. پس از آن این عمل به کشور‌های مختلف نیز سرایت کرد.
کشور‌های موفق در حذف صفر از پول ملی کدام‌اند؟
رویداد۲۴ دلیل اصلی کشور‌ها برای حذف صفر از پول ملی‌شان مهار کردن تورم است، اما کشور‌های موفق در حذف صفر از پول ملی کدامند و کدامیک در این زمینه شکست خورده‌اند؟

ترکیه کشوری است که در زمینه حذف صفر از پول ملی موفق عمل کرده است. در کشور ترکیه برای خرید برخی اقلام که ارزش کمی هم داشتند میلیون‌ها لیر پرداخته می‌شد تا اینکه دولت این کشور در نهایت در سال ۲۰۰۵ تصمیم گرفت تا ۶ صفر از لیر حذف کند.

در سال ۲۰۰۳ هر دلار آمریکا با ۵ میلیون لیر ترکیه برابری می‌کرد، از سوی دیگر تورم نیز موجب شده بود، لیر ارزش خود را از دست بدهد، با شکل‌گیری این دست از اتفاقات دولت وقت ترکیه تصیم گرفت تا ۶ صفر از پول ملی را حذف کند و به چاپ اسکناس‌های درشت‌تر روی بیاورد. درشت‌ترین اسکناس ترکیه از پنج هزار لیر به یک میلیون لیر تبدیل شد.

پس از اجرایی شدن حذف صفر از پول ملی و همزمان به واسطه اصلاحات اقتصادی، صندوق بین‌المللی پول، ترکیه را به عنوان یک نمونه برگزیده در مهار تورم معرفی کرد.

از دیگر کشور‌هایی که اعلام کرده در نظر دارد ۵ صفر از پول ملی را با هدف رونق اقتصادی حذف کند ونزوئلا است. این کشور که در شرایط بسیار بحرانی به سر می‌برد و اقتصادی کاملا وابسته به نفت دارد، سال گذشته اعلام کرده بود که قصد اجرایی کردن حذف پنج صفر از پول ملی را دارد. آخرین تورم اعلام شده در این کشور بیش از یک میلیون درصد است.

بعد از ترکیه، هلند نیز از جمله کشور‌های موفق در حذف صفر از پول ملی است. در دهه ۶۰ میلادی این کشور با تورم بالایی مواجه بود. دولت برای مهار تورم، به چاپ اسکناس‌های درشت‌تر روی آورد و با اعمال سیاست‌های شدید انقباضی پولی موفق به کنترل حجم پول شد. هلند چهار صفر از اسکناس‌هایش را حذف کرد و توانست در این زمینه موفق عمل کند.

کشور زیمباوه نیز از جمله کشور‌هایی بود که اقدام به حذف صفر از پول ملی کرد. وضعیت اقتصادی این کشور در سال ۲۰۰۳ بسیار بحرانی بود و قیمت‌ها با شدت بیشتری افزایش می‌یافت، به طوری که تورم در این کشور به بیش از ۱۰۰۰ درصد نیز رسیده بود. دولت وقت این کشور برای مهار تورم و بهبود اوضاع اقتصادی سه صفر را از پول ملی را حذف کرد.

زیمباوه پس از حذف صفر از پول ملی اقدامات مشخص و کاربردی را برای کمک به بهبود وضعیت تورم و اقتصادی کشور در دستور کار قرار نداده بود و همین باعث شد تورم باز هم با شدت بیشتری افزایش یابد. در سال ۲۰۰۹، دلار آمریکا جایگزین دلار زیمبابوه شد.

کشور‌های دیگری نیز مانند بولیوی، رومانی و سودان هم طی سال‌های گذشته اقدام به حذف چند صفر از پول ملی کرده‌اند.

اکنون در ایران نیز حذف چهار صفر از پول ملی به تصویب رسیده و باید دید آیا اجرایی شدن این عمل همراه با اصلاحات اقتصادی خواهد بود یا اینکه صرفا چیزی فراتر از تغییر اندازه، رنگ و عکس اسکناس‌ها نخواهد بود.
منبع: اقتصاد24
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان