تاریخ انتشار: ۱۶:۲۵ - ۲۰ مرداد ۱۳۹۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس:

موجودی سراتو در شرکت سایپا تمام شد

سال گذشته پس از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای و برجام، شرکت‌های خارجی از کشور خارج و توقف تولید محصولات آنها آغاز شد. نبود این شرکت ها در صنعت خودرو سبب شد تا این نگرانی به وجود بیاید که تولید خودرو به مشکلات عدیده ای مواجه شود اما کارشناسان معتقدند باید از فرصت تحریم ها برای داخلی سازی استفاده کرد تا تولید خودرو دوباره رونق بگیرد.

مبارزه با تحریم ها با داخلی سازی صنعت خودرو

رویداد۲۴  هفته گذشته از سوی خودروسازی سایپا اعلام شد که شرکت کره‌ای کیاموتورز هم بعد از شرکت رنو  و سیتروئن فرانسه و برلیانس چین، به پیروی از تحریم‌های یک‌جانبه امریکا، به‌همکاری با ایران و گروه خودروسازی سایپا پایان داده است.

به‌دنبال این تصمیمِ شرکت کره‌ای، عنوان شد که تولید خودرو کیاسراتو در سایپا نیز متوقف و خطوط تولید آن نیز جمع‌آوری می‌شود.

در همین رابطه ولی ملکی  عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس می گوید: «شرکت کیاموتورز پیش‌تر از این‌ها  از ایران رفته بود. کیاموتورز از نظر مالکیت متعلق به هیوندا است و فقط برندش را نگه داشته است. به نظر می رسد اتفاقی که اکنون پیش آمده این است که موجودی سراتو در شرکت سایپا تمام شده است.»

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس  تصریح می کند: «باید آگاه باشیم که وقتی تحریم هستیم، باید منتظر چنین رفتارهایی از شرکت ها باشیم . در چنین شرایطی وقتی آمریکا تحریم اعمال می کند کشورهای مثل کره و ژاپن بسیار تحت تاثیر این تحریم ها قرار می گیرند و می ترسند.»

او ادامه می دهد: « این رفتارها از سوی شرکت های اروپایی و حتی آسیایی در موقعیت تحریمی، طبیعی است. ما باید تنها به داخلی‌سازی فکر می‌کنیم. که خوشبختانه داخلی‌سازی در دستور کمیسیون صنایع  و دولت نیز قرار گرفته است.

این نماینده مجلس و عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس بابیان این که شرایط اقتصادی ایران  همانند یک جنگ اقتصادی تمام عیار است تاکید می کند: «بسیاری از مردم خودروهای خارجی ثبت‌نام کرده‌اند ولی  با شرایط موجود امکان تحویل خودرو وجود ندارد  وظیفه  خودروسازان هم جایگزین کردن است؛ باید جایگزنی برای خودروهای سفارش داد شده پیدا کنند.»

 او همچنین می افزاید: باید از شریط تحریمی استفاده کرده و تهدید را به فرصت تبدیل کنیم. اخیرا وزارت دفاع به کمیسیون صنایع آمده بود و گزارش‌هایی در راستای تبدیل تهدیدها به فرصت‌های داخلی ارائه کرده است.»

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی داخلی‌سازی را یکی از بهترین راهکارها برای جلوگیری از بدعهدی خودروسازان خارجی  می داند و می گوید:« هرچه وابستگی ما به سایر کشورها کاهش پیدا کند با اعمال تحریم علیه ایران خودروسازان خارجی نمی‌توانند اینجا را ترک کنند چراکه می‌دانند ما می‌توانیم به خواسته‌های خود دست پیدا کنیم.»

 با خروج کیاموتورز از چرخه تولید مشترک خودرو با سایپا، این شرکت به جمع شرکت‌های رنو، سیتروئن، برلیانس، ولوو و ایویکو خواهد پیوست که پیشتر با بدعهدی و عمل نکردن به تعهدات خود، به‌ تولید مشترک خودرو در ایران پایان داده‌ بودند. اما کارشناسان و مسوولان معتقدند باید از چنین فرصت های برای ساخت داخل و داخلی سازی قطعات استفاده کرده و از فرصت تحریم نهایت استفاده را برد.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: تحریمها ، سیتروئن
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۰
0
0
همه اینها جهت سرکیسه گردن مردم و راضی کردن انها به خرید آشغالهای داخلی است
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان