تاریخ انتشار: ۱۴:۰۶ - ۰۴ شهريور ۱۳۹۸
قابل توجه برخی پزشکان؛

نصب کارتخوان اجاره‌ای جرم است!

بعد از مدت‌ها کشمکش سر نصب یا عدم نصب دستگاه کارتخوان در مطب پزشکان که با مقاومت این صنف مواجه شد، بالاخره مجلس شورای اسلامی بر اساس قانون ۱۶۹ مالیات‌های مستقیم، قانون الزام نصب دستگاه کارتخوان در مطب پزشکان را تصویب کرد.

نصب کارتخوان اجاره‌ای جرم است!

رویداد۲۴ علیرغم اجباری شدن نصب دستگاه‌های کارتخوان در مطب پزشکان، همچنان برخی از اعضای این صنف به شیوه‌های مختلف مانند اجاره کارتخوان سعی در دور زدن استفاده از دستگاه‌های کارتخوان دارند که یک کارشناس امور مالیاتی با غیرقانونی توصیف کردن این اقدام، گفت: اطلاعات درآمدی پزشکان از شیوه‌های دیگری نیز قابل ردیابی است.

 بعد از مدت‌ها کشمکش سر نصب یا عدم نصب دستگاه کارتخوان در مطب پزشکان که با مقاومت این صنف مواجه شد، بالاخره مجلس شورای اسلامی بر اساس قانون ۱۶۹ مالیات‌های مستقیم، قانون الزام نصب دستگاه کارتخوان در مطب پزشکان را تصویب کرد.

اما از آنجاکه پزشکان تا پیش از این در مطب‌های خود دستگاه کارتخوان نصب و بنابراین مالیات متناسبی هم پرداخت نمی‌کردند، این قانون را نوعی تبعیض علیه خود می‌دانند و بسیاری از آنها به شیوه‌های مختلف سعی می‌کنند که از دستگاه کارتخوان استفاده نکنند. این در حالی است که در حال حاضر اصناف دیگر این قاعده را در محل کار خود رعایت می‌کنند و به تناسب آن مالیات خود را هم پرداخت می‌کنند.

جز اصناف مختلف که به صورت مستقیم با اقتصاد و بازار سروکار دارند، همه کارمندان دولت و شرکت‌های خصوصی هم شامل قوانین مالیاتی می‌شوند و مبلغی به صورت ماهیانه از حقوق آنها کسر می‌شود؛ به طوری که همه حقوق بگیرانی که ماهیانه بیشتر از دو میلیون و ۷۵۰ هزار تومان حقوق می گیرند مکلف به پرداخت مالیات هستند.

یکی از روش‌های معمول برای عدم استفاده از دستگاه کارتخوان توسط برخی از پزشکان، گرفتن وجه نقدی از بیماران است، برای مثال در بسیاری از مطب‌های شهر تهران علاوه بر حق ویزیت، دستمزد عمل‌های جراحی نیز که بعضا به چند ده میلیون تومان هم بالغ می‌شود به صورت نقدی از بیماران اخذ می‌شود.

 درهمین باره سیاوش غیبی‌پور - کارشناس امور مالیاتی - در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه اخذ مالیات از پزشکان اطلاعات‌محور و بر اساس داده‌های مؤدیان است، اضافه کرد: با این حال اگر پزشکی در ارائه اطلاعات درآمدی خود همکاری نکرد، سازمان امور مالیاتی از طریق شیوه‌های دیگری از جمله مشاهده سوابق درآمدی و مالیاتی و تراکنش‌ سایر پزشکان در آن منطقه می‌تواند استفاده کند.

این کارشناس با اشاره به گزارش‌های بیمه و قراردادهای پزشکان به عنوان دو مجرای دیگر کسب اطلاعات درباره درآمد پزشکان ادامه داد: به هرحال اطلاعات مربوط به درآمدهای پزشکان به طرق مختلف قابل ردیابی است اما نصب دستگاه کارتخوان به لحاظ برآورد دقیق درآمدهای مالیاتی ضروری است.

غیبی پور همچنین به برخی از شگردها برای گریز از استفاده از دستگاه کارتخوان در مطب هم اشاره کرد و گفت که اگر پزشکی در نصب دستگاه کارتخوان شماره فرد دیگری را اعلام کند یا از دستگاه کارتخوان اصطلاحا اجاره‌ای(متعلق به فردی دیگر) استفاده کند بر اساس قانون مرتکب جرم شده است.

 تعیین ضرب‌الاجل برای نصب دستگاه کارتخوان در مطب پزشکان به حدی از سوی نمایندگان این صنف با مقاومت همراه شد که رئیس سازمان نظام پزشکی با ارسال نامه‌ای به رئیس سازمان امور مالیاتی خواهان تعویق ضرب‌الاجل تعیین شده از سوی این سازمان به بهانه دادن آموزش کافی به پزشکان برای استفاده از دستگاه‌های کارتخوان شده بود.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: کارتخوان ، جرم
نظرات شما
پیشخوان