تاریخ انتشار: ۰۷:۲۲ - ۰۷ شهريور ۱۳۹۸
الاخبار:

اسرائیل از جدیت ترامپ برای توافق با ایران، آگاه بود/مکرون به زمینه سازی برای یک توافق در آینده، خوشبین است

آنچه برای غربی‌ها مشخص نیست، میزان همراهی تهران با درخواست‌های آمریکا و اروپا، برای مذاکره در خصوص پرونده‌های منطقه‌ای یا موضوع سلاح موشکی است.

  رویداد۲۴نقطه تحولی در حمله آمریکا علیه ایران دیده می‌شود که نشانه‌های آن در پایان نشست جی ۷، ظاهر شد. با اینکه موانع همچنان وجود دارد، تهران و بیاریتز می‌روند تا باب احتمالات سختی را به روی هم پیمانان واشنگتن در منطقه، بگشایند.

در ادامه این مطلب آمده است: بیش از هر زمانی، پرونده تنش‌ها بین ایران و آمریکا، به سمت احتمال سوق داده شدن ترامپ به آتش بس و پذیرفتن پیشنهاد‌های مکرون، پیش می‌رود، که این به معنای امکان توافقی نزدیک بین دو طرف است.

سناریوی توافق، صرفنظر از شاخص‌های آن، نشان دهنده بخشی از پشت پرده تحرکات هم پیمانان واشنگتن در منطقه است؛ بویژه اسرائیل، که نگران توافقی است که برخلاف منافع آن باشد. در واقع، اقدامات اخیر اسرائیلی‌ها حکایت از آن دارد که مدت‌ها پیش از گزینه ترامپ و جدیت او برای عقد توافقی با تهران، آگاه بودند.

در این میان، آنچه برای غربی‌ها مشخص نیست، میزان همراهی تهران با درخواست‌های آمریکا و اروپا، برای مذاکره در خصوص پرونده‌های منطقه‌ای یا موضوع سلاح موشکی است. در همین رابطه، منابع ایرانی در گفتگو با الاخبار تاکید کرده اند که مذاکره تنها منحصر به فعالیت هسته‌ای ایران و امنیت دریانوردی در آب‌های خلیج فارس می‌شود.

اما حل مشکل ایران، در گرو دانستن موضع آمریکاست؛ درست است که دولت روحانی ابتکاری به خرج داده و از دیدار روحانی و ترامپ صحبت می‌کند، اما شروطی را تعیین کرده است که مهمترین آن‌ها مربوط به عدم مذاکره در مورد پرونده موشکی ایران است. ترامپ هم با بیان این مطلب که می‌خواهیم ایران یک دولت غیر هسته‌ای باشد و در مورد موشک‌های بالستیک نیز صحبت می‌کنیم، شروط خود برای مذاکره را مطرح کرد.

با وجود آنچه گذشت، مکرون و ترامپ بسیار خوش بینند و رئیس جمهور فرانسه تاکید کرده است که مذاکرات جی ۷ می‌تواند زمینه را برای توافقی در آینده، فراهم کند؛ نشستی که ترامپ احتمال آن را «واقعی» می‌داند.
منبع: انتخاب
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان