تاریخ انتشار: ۱۲:۳۹ - ۱۷ شهريور ۱۳۹۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

سوریه؛ مقصد نفتکش توقیف شده آدریان دریا/ روسیه به کمک ایران شتافت

تصاویر ماهواره‌ای از کشتی آدریان دریا نشان می‌دهد این کشتی با وجود شانتاژ رسانه‌ای در بندری در سوریه پهلو گرفته و روسیه نیز برای کمک به تخلیه محموله این کشتی، نیروهایش را به بندر طرطوس اعزام کرده است.
مقصد نفت کش توقیف شده آدریان دریا: سوریه/ روسیه به کمک ایران شتافت
رویداد۲۴ تصاویر ماهواره‌ای که روز جمعه منتشر شده، نشان می‌دهد نفتکش آدریان دریا برخلاف برخی ادعا‌هایی که در مورد وعده ایران به مقامات جبل الطارق منتشر شده بود در سواحل طرطوس سوریه پهلو گرفته است.

نفتکش آدریان دریا که پیشتر به نام گریس ۱ در جبل الطارق به اتهام صادرات نفت به سوریه و نقض تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه سوریه توقیف شده بود، کمتر از یک ماه پیش با دستور مقامات قضایی جبل الطارق که یک منطقه تحت حاکمیت بریتانیاست آزاد شد.
 
این نفتکش حامل ۲ میلیون بشکه نفت ایران بود. در زمان آزادسازی نفتکش از توقیف، رسانه‌های غربی از وعده نوشته شده ایران برای عدم صادرات این ۲ میلیون بشکه نفت به سوریه خبر داده بودند.
 
جنجال‌ها بر سر تحرکات نفتکش به قدری بالا گرفته بود که فشار‌های دولت ترامپ برای توقف آن در پی آزادی شدت گرفت. روز جمعه جان بولتون مشاور امنیت ملی ترامپ در توییتر خود تصویری از کشتی آدریان دریا منتشر کرد که در نزدیکی سواحل طرطوس سوریه پهلو گرفته بود.
 
بولتون ایران را به صدور نفت به سوریه و کمک به بشار اسد متهم کرد و نوشت: «کسانی که می‌گفتند آدریان دریا به سمت سورهی نمی‌رود در جهل هستند. تهران فکر می‌کند اینکه رژیم اسد را تامین مالی کند، از تامین مردمان خودش مهم‌تر است. ما ممکن است مذاکره کنیم، اما ایران تا زمانی که دست از این اقدامات برندارد، از تحریم‌ها خلاص نخواهد شد.»
 
برخی رسانه‌های غربی مدعی شده‌اند که آدریان دریا اوایل هفته گذشته رادار‌های خود را خاموش کرده بود تا مانع از ردیابی شود. تا بعد از ظهر روز دوشنبه هفته گذشته، آخرین بار که رسانه‌هایی نظیر «شیپ ترکینگ» رد آدریان دریا را داشتند، این کشتی در جایی بین قبرس و سوریه بود.
 
«مکسر تکنولوژی» که یک کمپانی فناوری‌های فضایی است تصویر این نفتکش را در تاریخ ۶ سپتامبر، جمعه در نزدیکی بندر تارتوس سوریه منتشر کرده است. نیویورک تایمز در اینباره خبر داده است که در همین روز روز روسیه ارتش خود را برای کمک به سوریه و حفظ تاسیسات دریایی طرطوس در برابر شورشیان سوریه به این کشور اعزام کرده است.
 
وزارت خارجه آمریکا تحریم‌هایی را روز جمعه علیه کاپیتان کشتی آدریان دریا وضع کرده است. این وزارتخانه مدعی است که آدریان دریا به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تعلق دارد و در جهت حمایت از گروه‌های تروریستی و تروریسم قدم بر می‌دارد.
 
وزارت خزانه داری امریکا گفته نفتکش‌هایی نظیر آدریان دریا اقدام به فروش غیر قانونی نفت با هدف تامین مالی تروریسم و فعالیت‌های خصمانه ایران می‌کنند. درحالی که رسانه‌های غربی از وعده ایران برای عدم صدور محموله نفتی کشتی آدریان دریا به سوریه خبر داده بودند، سید عباس موسوی سخنگوی وزیر خارجه ایران گفت: ایران هیچ تعهدی برای عدم صدور نفت به سوریه نداده چرا که در همان ساعات اولیه توقیف نفتکش، ما اعلام کردیم که سوریه مقصد این کشتی نبوده است. در هر حال اگر به سوریه هم بخواهد برود به هیچ کس ربطی ندارد.
 
درگیری‌ها در خلیج فارس به پایان نرسیده است. گارد ساحلی ایران در منطقه خلیج فارس روز شنبه از توقیف یک یدک‌کش خارجی حامل سوخت قاچاق خبر داد. سرهنگ حسین دهکی فرمانده دریابانی استان هرمزگان در جمع خبرنگاران گفته در این عملیات یک فروند یدک کش خارجی توقیف و ۲۸۳ هزار و ۸۰۰ لیتر سوخت قاچاق از نوع گازوئیل به ارزش ۳۲۲ میلیارد و ۷۱۲ میلیون ریال نیز کشف شد.
 
تنش‌ها در خلیج فارس در حالی افزایش یافته که هفته‌های گذشته خبر احتمال مذاکره ایران و آمریکا تقویت شده بود. در جریان نشست گروه هفت در فرانسه، رییس جمهوری فرانسه امانوئل مکرون از احتمال دیداری سه جانبه میان حسن روحانی، ترامپ و مکرون در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل خبر داده بود؛ خبری که به سرعت از سوی ایران تکذیب شد.

روز جمعه حسن روحانی رییس جمهور ایران نیز از برداشتن گام سوم کاهش تعهدات برجامی ایران خبر داد. بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران روز گذشته در کنفرانس خبری از افزایش و تقویت فاز تحقیق و توسعه هسته‌ای ایران به عنوان گام سوم کاهش تعهدات برجامی خبر داد و اعلام کرد ایران عملا از این به بعد اورانیوم هایی که در فاز تحقیق و توسعه غنی می‌کرد و سپس به دلیل محدودیت‌های برجام  به اورانیوم طبیعی تبدیل می‌کرد را بدون تبدیل به اورانیوم طبیعی و به همان شکل غنی شده انبار خواهد کرد.
 
بهروز کمالوندی در نشست خبری در خصوص تاثیر کاهش تعهدات برجامی ایران بر روابط با روسیه و چین گفت: این اقدامات ایران به همکاری های ایران و روسیه و چین آسیبی نزده چون اینها درک دارند و می‌دانند جمهوری اسلامی ایران حق دارد. ما هم همین انتظار را داشتیم.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
آرش
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۷
1
0
چجوری 284000 لیتر گازوییل میشه 32 میلیارد تومن؟؟؟؟؟؟
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان