تاریخ انتشار: ۲۰:۲۱ - ۲۳ شهريور ۱۳۹۸

سرکنسول ایران در نجف: بدون گذرنامه نمی‎توان از کشور خارج شد

سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در نجف اشرف چند توصیه مهم اربعینی را خطاب به زائران ایرانی مطرح کرد.

رویداد۲۴ "حمید مکارم" سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در نجف اشرفچند ملاحظه و توصیه مهم خطاب به زائران عتبات عالیات بویژه در ایام اربعین مطرح کرد.

وی با توجه به لغو روادید عراق در ماه‌های محرم و صفر گفت: برخی از هموطنان با تصور غلط از موضوع، بدون پاسپورت به مرز مراجعه می‌کنند که این امر برای خود آنان مشکلاتی بوجود می‌آورد و به ناچار باید به شهر خود بازگردند.

سرکنسول ایران در نجف یادآور شد: خروج از کشور و ورود به هر کشور دیگری از جمله عراق، همواره نیاز به گذرنامه معتبر دارد و هیچ کس بدون گذرنامه نمی‌تواند به عراق سفر کند، بنابر این توصیه می‌شود زائران ایرانی بدون داشتن گذرنامه به استان‌های مرزی مراجعه نکنند چرا که ورود به هیچ کشوری بدون پاسپورت امکان پذیر نیست.

وی گفت: آنچه در این ایام و اربعین لغو شده، گذرنامه (پاسپورت) نیست بلکه روادید (ویزا) ورود به عراق است بنابر این همراه داشتن گذرنامه معتبر برای زائران عتبات عالیات الزامی است.

سرکنسول ایران در نجف، توصیه مهم دیگر به زائران عتبات عالیات را ضرورت کنترل گذرنامه پس از خروج از ایران و ورود به عراق برای مطمئن شدن از این که گذرنامه شان از سوی پلیس مرزی ایران و عراق مهر خروج و ورود خورده است.

وی گفت: گاهی بدلیل ازدحام جمعیت یا اشتباه فردی، برخی ماموران عراقی سهوا در مرز‌های زمینی یا هوایی مهر ورود به عراق را در داخل گذرنامه‌ها نمی‌زنند و با توجه به شرایط امنیتی و وجود ایست‌های بازرسی مختلف در طول مسیر، این امر ممکن است سبب بازداشت هموطنان به علت ورود غیرمجاز به خاک عراق و محاکمه آنان شود.

مکارم تصریح کرد: این نوع حساسیت‌ها و برخورد‌ها حق هر کشوری هست و طبیعی هم هست که عراقی‌ها مانند هر کشور دیگری از جمله خود ما روی امنیت کشورشان حساسیت داشته باشند و این امر بویژه با توجه به تحرکات تروریسم قابل درک است و زائران ایرانی باید برای پیشگیری از هر گونه مشکلات حقوقی و قانونی برای خود در عراق، گذرنامه معتبر همراه داشته و دقت کنند حتما مهر خروج از ایران ورود به عراق در آن درج شود.
سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در نجف گفت: ملاحظه دیگر این است که هزینه حمل و نقل در عراق بسیار بالاتر از ایران است. در ایام اربعین امسال یافتن وسیله نقلیه رایگان سخت‌تر از سال‌های قبل خواهد بود؛ بنابراین زائران ایرانی باید از هم اکنون پیش بینی ارز و پول مورد نیاز این سفر را کرده و در بدو سفر همراه داشته باشند و ترجیحا دینار عراقی و یا دلار همراه داشته باشند.
موضوع گمشدگان یکی دیگر از هشدار‌هایی است که این دیپلمات ایرانی در نجف خطاب به زائران ایرانی عتبات عالیات مطرح می‌کند و می‌گوید: موضع گمشدگان به ویژه برای بچه‌ها و بزرگسالان باید هر چه بیشتر جدی گرفته شود و برای کاهش مشکلات بعدی حتما مشخصات فردی و شماره تماس در عراق را در جیب و ساک خود و همراهان درج کنید.
مکارم گفت: زائران اربعین سعی کنند یا قبل از روز اربعین به کشور بازگردند و یا سفر بازگشت را دو روز بعد از آن انجام دهند چرا که بازگشت در شب روز و شب اربعین بدلیل مقررات ویژه آمد و شد، بسته بودن مسیر‌های شهری و جاده ای، ازدحام جمعیت و ترافیک و نبود وسایل نقلیه کافی، بسیار دشوار است و گاه فرد ناچار است کیلومتر‌ها پیاده روی کرده و از گاری‌های دستی تا کامیون‌های بزرگ و وسایل ناایمن دیگر برای طی مسیر استفاده کند و خطراتی برایش بوجود آید.

وی افزود: امسال با توجه به حذف ویزا و استقبالی که زائران ایرانی از هم اکنون نشان داده اند، پیش بینی می‌شود آمار بسیار بالا رود و همین امر در صورت عدم پیش بینی لازم در حوزه خدمات بویژه حمل و نقل، ممکن است مشکلاتی برای زائران بویژه ایرانیان بوجود آورد.

سرکنسول ایران در نجف، عدم حمل وسایل ممنوعه از جمله چاقوی ضامن دار را از دیگر توصیه‌های مهم و ضروری به زائران ایرانی دانست و گفت: اخیرا گزارش‌هایی از سوی طرف عراقی بدست ما رسیده است که نشان می‌دهد برخی زائران داخل ساک و چمدان خود وسایل ممنوعه از جمله چاقوی ضامن دار حمل می‌کنند.

وی گفت: حمل چاقوی ضامن دار در اکثر کشور‌ها جرم است و در عراق هم شش ماه حبس دارد. البته گاهی طرف عراقی چشم پوشی می‌کند، اما زائران عزیز باید بدانند ورود چاقو به حرم و مناطق تجمع‌ها و ... علاوه بر ممنوعیت قانونی در عراق، امری خطرناک نیز هست و علاوه بر آنکه امنیت خود آنان را به خطر می‌اندازد ممکن است باعث دستگیری و دادگاهی شدن افراد
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان