تاریخ انتشار: ۱۱:۱۵ - ۱۸ مهر ۱۳۹۸

۲۳ هزار کلاس تخریبی در تهران

طبق گفته مسئولان ۲۳ هزار کلاس درس فرسوده در پایتخت وجود دارد که ۸۰۰ مدرسه آن نیاز به مقاوم‌سازی جدی دارند و با کوچک‌ترین زلزله آوار می‌شوند.
۲۳ هزار کلاس تخریبی در تهران
رویداد۲۴  مدارسی که از مدت‌ها پیش عدم تاب‌آوری خود را فریاد زده‌اند، اما همیشه به نفع کمبود اعتبارات خود را کنار کشیده و سعی برآن دارند که جان معلمان و دانش‌آموزان را تهدید نکنند. در واقع حال و روز ناخوش مدارس تخریبی تهران چالش دیروز و امروز نیست. هر دفعه با تکرار واقعه‌ای یادآوری و دوباره در موج فراموشی‌ها غرق می‌شود. ارائه اخبار و آمار در این رابطه غم‌انگیز است و غفلت مسئولان را نشان می‌دهد. آنچنان که رئیس هیات مدیره مجمع خیرین مدرسه ساز اعلام کرده هسته مرکزی شهر تهران مناطق ۹، ۱۰،۱۱،۱۲ هستند که دارای بزرگترین مدارس فرسوده‌اند.
 
بنابر گفته نعمت بنی‌آدم ۲۵ درصد از فضا‌های آموزشی تهران یعنی یک چهارم مدارس فرسوده‌اند و ۴۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارند تا تخریب و بازسازی شوند، اما شرایط فعلی اقتصادی دولت کفاف نمی‌دهد. این مساله عمق ماجرا را می‌رساند.

اینکه هر لحظه امکان دارد سقف کلاس‌های درس فرو بریزد و حادثه‌ای هولناک رقم بخورد. در واقع باید گفت که امنیت جانی و روانی از مدارس تخریبی تهران رخت بربسته است و سقف لرزان این مدارس حکایت از آن دارد که باید دولت به فکر نوسازی مدارس باشد، چراکه کابوس آوار دست از سر معلمان، دانش آموزان و والدین‌شان برنمی‌دارد و چاره‌ای جز این نیست که هر چه زودتر برای رفع این معضل چاره‌اندیشی شود. این در حالی است که همگی می‌دانیم وزارت آموزش‌وپرورش با کمبود اعتبارات مواجه است، اما مهمتر این است که باید جلوی تبعات احتمالی وقایعی، چون زلزله گرفته شود، چراکه تلفات جانی قابل جبران نیست.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان تهران از وجود ۲۳ هزار کلاس درس تخریبی در مدارس خبر داد. علی شهری درباره عمده‌ترین مشکلاتی که پیش‌روی اقدامات نوسازی مدارس وجود دارد، گفت: یک مجموعه توانمند هستیم و چندان مشکلی نداریم، اما با این وجود برخی مشکلاتمان شامل ساماندهی و جابه‌جایی است، یعنی زمانی که قرار است یک مدرسه برای نوسازی و مقاوم‌سازی آماده شود، نیاز است که تخلیه شود، گاه برای این جا به جایی به مشکل برمی‌خوریم.
 
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان تهران ادامه داد: خوشبختانه ما تعاملات خوبی با دستگاه‌ها داریم. البته مشکلات خیلی جزیی مثل جواز و انشعابات آب و برق هم مطرح است که باز هم با تعاملاتی که با دستگاه‌ها داریم، کم و بیش حل می‎شود.
 
شهری در پاسخ به این سوال که آیا شرایط اقتصادی روز جامعه در روند کارتان تاثیر داشته است؟ اظهار کرد: با توجه به تجربیات در مقاطع اینچنینی باید بگویم شرایط اقتصادی روی کار ما و قیمت‌های پیشنهادی که مطرح می‌شود، اثرگذار است، حتی پیمانکاران با یک مقدار احتیاط در این باره برخورد می‎کنند، اما این‌ها مقطعی است و ما با بسیاری از این مسائل مواجه شده‌ایم و بعد از آن عبور کرده‌ایم.
 
او در مورد افزایش تعداد خیرین مدرسه‌ساز عنوان کرد: معمولا هر سال خیرین قدیمی به ما خیرین جدید را معرفی می‌کنند. در واقع خیلی از خیرین، خیرساز هستند و از میان دوستان و آشنایانشان خیرین را وارد این فرآیند می‌کنند. حتی در جشنواره‌ها، رسانه‌ها، صدا و سیما و فعالیت‌های اینچنینی خیرین جدید به ما می‌پیوندند و سال به سال در این زمینه رشد داشته‌ایم و اگر درصدی بخواهم بگویم، پنج تا ۱۰ درصد به خیرین ما اضافه می‌شوند.
 
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان تهران در پایان اظهار کرد: حدود ۲۳ هزار کلاس درس تخریبی در مدارس داریم که نیازمند نوسازی هستند. اقدامات ضرب‌الأجلی ما برای جلوگیری از هرگونه حادثه‌ای استفاده از اعتبارات ردیف طرح تخریب و کمک خیرین است. ردیف طرح تخریب یک ردیف اعتباری ملی است که اعتبارش در قانون بودجه سالانه لحاظ می‎شود.

اعتبارات دولتی کافی نیست

یک عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس درباره کلاس‌های تخریبی در تهران می‌گوید: برخی مدارس در سطح کشور و استان تهران نیاز به مقاوم‌سازی دارند. این در حالی است که این مساله اعتبارات زیادی را می‌طلبد و طی سال‌های مختلف بحث آن بار‌ها و بار‌ها به میان آمده است. جواد ساداتی‌نژاد می‌افزاید: اگرچه سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان تهران به اعتبار بالایی نیاز دارد، اما مقام‌سازی مدارس فازبندی شده و در حال انجام بوده است.
 
او ادامه می‌دهد: با این حال اعتبارات دولت به تنهایی نمی‌تواند هزینه بازسازی مدارس را تامین کند. از این رو مثل همیشه خیرین آموزش و پرورش به کمک آمده و مدارس مختلف را مقاوم‌سازی، تخریب و نوسازی کرده‌اند.
 
ساداتی‌نژاد عنوان می‌کند: بنده فکر می‌کنم، این مشکل باید به صورت مشارکتی و با کمک مردم و دولت در سال‌های آینده برطرف شود.
 
این عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس اظهار می‌کند: قاعدتا مدارس تخریبی با بازرسی‌های سازمان نوسازی تخلیه می‌شود و مورد استفاده قرار نمی‌گیرد. این در حالی است که برخی مدارس دیگر با مقاوم‌سازی امکان ادامه حیات دارند و می‌توانند مورد استفاده قرار گیرند.
 
او خاطرنشان می‌کند: یکی از وظایف سازمان نوسازی این است که مدارس تخریبی را مورد بازسازی قرار دهد و ایمنی آن‌ها را محقق کند.
 
وی با بیان اینکه مدارس تخریبی در همه مناطق استان تهران وجود دارند و عموما پراکنده هستند، می‌افزاید: سالانه بودجه‌ای به نوسازی مدارس اختصاص می‌یابد. ما همیشه تلاش کردیم که در حد توان موجب رشد بودجه در این حوزه شویم. این در حالی است که در لوایح سالانه اعتبار نوسازی مدارس هم در مورد تخریب و هم در مورد مقاوم‌سازی مدارس مشخص است، اما اینکه بتوانیم طرف یکی دو سال مدارس تخریبی را به‌طور کامل تحت پوشش قرار دهیم، قاعدتا اعتبار زیادی در حد بالای ۱۰ هزار میلیارد می‌خواهد که به نظر بنده در این بازه زمانی محقق نمی‌شود و باید با فازبندی به نتیجه رسید.
 
این عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس بیان می‌کند: یکی از وظایف و رسالت‌های آموزش و پرورش مقاوم‌سازی مدارس تخریبی است. قاعدتا آموزش و پرورش تلاش کرده با کمک مردم این بحث را پیش ببرد.
 
او اظهار می‌کند: مردم در حوزه مدرسه‌سازی به مراتب جلوتر از دولت پیش رفته‌اند. در سال گذشته مردم بالای هزار میلیارد تومان در این راستا کمک کردند، اما اعتبارات دولت شاید زیر ۳۰۰ میلیارد تومان بوده است؛ بنابراین مردم در این قضیه پیشتاز هستند و تلاش می‌کنند به صورت مشارکتی مدارس احداث شوند.
 
ساداتی‌نژاد اضافه می‌کند: باید هم اکنون از همان ظرفیت استفاده کنیم. این در حالی است که طی سال‌های اخیر دولت در احداث مدارس مشارکتی تاخیر داشته است؛ بنابراین ما بیشتر می‌بینیم که خیرین صفر تا صد مدرسه‌سازی را بر عهده می‌گیرند، چراکه دولت دچار مشکلات اعتباری است.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: مدارس فرسوده
نظرات شما
پیشخوان