تاریخ انتشار: ۱۰:۲۲ - ۲۲ مهر ۱۳۹۸

کاهش تعرفه واردات چای به تعدیل نیرو در کارخانه‌ها می‌انجامد/ افزایش قیمت چای داخلی ناشی از دلالی است

شریعت‌نژاد گفت: نیاز سالانه کشور به چای حدود ۱۰۰ هزار تن است و در چند سال اخیر، روند تولید چای افزایشی بوده است، اما حالا با کاهش تعرفه واردات چای، قیمت چای خارجی کاهش یافته و تولید داخلی در حال ضربه خوردن است.
کاهش تعرفه واردات چای به تعدیل نیرو در کارخانه‌ها می‌انجامد/ افزایش قیمت چای داخلی ناشی از دلالی است
رویداد۲۴ چندی پیش دولت تصمیم گرفت تعرفه واردات چای را از ٢٠ درصد به پنج درصد کاهش دهد. به نظر می‌رسد دولت به‌دلیل لغو پرداخت ارز ۴٢٠٠ تومانی به چای و اینکه اثرگذاری مناسبی بر قیمت این کالای اساسی در بازار داشته باشد روی به چنین تصمیمی آورده است.

در همین رابطه، شمس‌الله شریعت‌نژاد نماینده تنکابن، رامسر و عباس‌آباد با ابراز ناراحتی از تصمیم اخیر دولت در کاهش تعرفه واردات چای گفت: هم در گذشته و هم در شرایط فعلی در کمیسیون کشاورزی مجلس با تفکیک بخش بازرگانی از وزارت صمت مخالف بوده‌ام، چراکه تشکیل وزارت بازرگانی صرفاً به تسهیل واردات می‌انجامد و به تولید داخلی صدمه وارد می‌کند.

عضو هیات رییسه کمیسیون کشاورزی مجلس افزود: از جمله این موارد، کاهش تعرفه واردات چای در کشور است. نیاز سالانه کشور به چای حدود ۱۰۰ هزار تن است و در چند سال اخیر، روند تولید چای افزایشی بوده است، اما حالا با کاهش تعرفه واردات چای، قیمت چای خارجی کاهش یافته و تولید داخلی در حال ضربه خوردن است.

این نماینده مجلس اذعان داشت: تولید داخلی چای کافی نیست، اگرچه چای داخلی کیفیت بالایی دارد. با توجه به این امر، حتماً واردات چای خارجی باید صورت بگیرد، اما نه به قیمت صدمه به تولید داخلی. واردات به شکل سابق باید ادامه یابد و پیش از این هم ما در بازار کمبود چای نداشتیم.

شریعت‌نژاد تصریح کرد: کارخانه‌داران و تولیدکنندگان چای و باغداران به تصمیم اخیر دولت در خصوص کاهش تعرفه واردات چای، معترضند. از طرفی، متولیان تولید نظیر وزارت جهاد کشاورزی هم با این تصمیم مخالفند. تنها بخش بازرگانی وزارت صمت با کاهش تعرفه واردات موافق است و این تصمیم زیر فشار بخش بازرگانی صورت گرفته است. بخش بازرگانی نیز تحت نفوذ ستاد تنظیم بازار است که معتقد است همه چیز باید ارزان به‌دست مصرف‌کننده برسد حتی اگر تولیدکننده متضرر شود.

وی افزود: توجیه ستاد تنظیم بازار برای این تصمیم، قیمت بالای چای است در حالی که قیمت عرضه چای از طرف باغدار و تولیدکنندگان صنعتی چای نسبت به سال قبل تفاوت چندانی نداشته است.

این نماینده استان مازندران در مجلس در ادامه گفت: افزایش قیمت چای داخلی ناشی از دلالی است و باید سیستم توزیع اصلاح شود. تصمیم اخیر دولت، با اقتصاد مقاومتی و رونق تولید همخوانی ندارد و با سیاست‌های خودکفایی و تحریم هم سازگار نیست و به تعدیل نیرو در کارخانه‌های چای منجر خواهد شد.

شریعت‌نژاد در پایان خاطرنشان کرد: پیش از این با انحلال سازمان چای به کارخانه‌داران فشار وارد شد و چندسالی است که سازمان چای احیا شده و سطوح چای‌کاری و بازده در واحد سطح در حال افزایش است و قیمت برگ سبز چای افزایش یافته و منطقی‌تر شده است و کارخانه‌داران با ارتقا کیفیت، دیگر چای سنواتی تولید نمی‌کنند، اما این تصمیم به این روند شوک وارد کرده و انتظار می‌رود تا جلوی این تصمیم گرفته شود و احتمالاً با تشکیل وزارت بازرگانی ما با چالش‌های اینچنینی بیشتر از گذشته مواجه شویم.
منبع: اقتصاد24
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان