تاریخ انتشار: ۲۱:۰۹ - ۱۷ خرداد ۱۳۹۵

جولان مارها در اصفهان/ "خشکی‌ زاینده‌رود" عامل وجود مارها است؟

درحالی که گرمی هوا، فصل زاد و ولد و خشکی‌ زاینده‌رود عامل وجود مارها در اصفهان عنوان می‌شود، مشاور سازمان محیط‌زیست می‌گوید خشکی‌ زاینده‌رود عامل وجود مارها نیست.
رویداد۲۴-درحالی که گرمی هوا، فصل زاد و ولد و خشکی‌ زاینده‌رود عامل وجود مارها در اصفهان عنوان می‌شود، مشاور سازمان محیط‌زیست می‌گوید خشکی‌ زاینده‌رود عامل وجود مارها نیست.

چند روزی است که پیدا شدن مار در حاشیه زاینده‌رود در اصفهان خبرساز شده است، پس از آن انتشار تصویری از یک مار درحالی‌که یک قورباغه را در بستر خشک رودخانه زاینده‌رود می‌بلعد حکم تائیدی بر وجود چنین خزنده‌ای در سطح شهر شد.

این در حالی بود که مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی اصفهان در ابتدا در واکنش به انتشار این تصویر این موضوع را نه رد کرد و نه تائید و گفت به‌محض انتشار این تصویر کارشناسان آتش‌نشانی شهرداری اصفهان وارد عمل شده‌اند.

پیدا شدن 5 مار در اصفهان در یک روز

اما این ماجرا شکل دیگری به خود گرفت و بهزاد بزرگزاد مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی اصفهان خبر از پیدا شدن 5 حلقه مار در روز گذشته در اصفهان خبر داد.

وی افزود: در 24 ساعت گذشته 5 حلقه مار در اصفهان پیدا شده که 3 حلقه در پارکینگ منازل بوده و 2 حلقه دیگر در فضای باز پیدا شده است.

گرمی هوا عامل افزایش مار در اصفهان

بزرگزاد افزود: گرمی هوا و خشک شدن زاینده‌رود و اینکه الان فصل زاد و ولد این خزنده است یکی از عواملی بوده که سبب شده مار در سطح شهر اصفهان دیده شود.

به گفته وی سال گذشته نیز این خزنده در سطح شهر اصفهان دیده شده اما شبکه‌های اجتماعی در انتشار این خبر نسبت به سال گذشته قوی‌تر عمل کرده‌اند.

2 مار دیگر هم امروز در اصفهان گزارش شد

وی بیان کرد: امروز نیز 2 گزارش دیگر مبنی بر پیدا شدن مار در سطح شهر داشته‌ایم؛ اما این 5 مار هیچ صدمه‌ای به افراد نزده‌اند، هنوز نوع گونه مار شناسایی نشده اما بیشتر مارهایی که پیدا می‌شود اغلب از گونه آبی خاکی است.

بزرگزاد به مردم توصیه کرد اگر مار مشاهده کردند خودشان اقدام نکنند و به 125 اطلاع دهند. روز گذشته یکی از افرادی که مار در پارکینگ منزلشان پیدا شده بود تصمیم داشته خودش مار را بگیرد، اما مار در خودرو پنهان شده بود و مأموران آتش‌نشانی ساعت‌ها برای پیدا شدن این خزنده وقت گذاشتند تا آن را پیدا کردند.

با تمام اینها مشخص نیست که وفور مار در سطح شهر به چه دلیل بوده، اینکه به گفته مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی سال گذشته نیز مار در سطح شهر اصفهان پیدا شده و شبکه‌های اجتماعی در این اطلاع‌رسانی نقش پررنگی داشته‌اند جای تأمل دارد چرا که شبکه‌های اجتماعی به شکل‌های دیگر نیز در دست شهروندان اصفهانی بوده است.

وجود مار در گرمای هوا در اصفهان طبیعی است

اما از سوی دیگر اسماعیل کهرم مشاور سازمان محیط‌زیست از وجود تعدد مار آن هم به صورت پیوسته در سطح شهر اصفهان به تسنیم می‌گوید: فصلی که در آن قرار داریم زمان زاد و ولد مارها است، مار خزنده‌ای خونسرد بوده که درجه حرارت بدن خود را با محیط یکسان می‌کند.

وی افزود: در این فصل هنگامی‌که هوا گرم می‌شود غده‌های جنسی مار ماده هورمون جنسی ترشح می‌کند و نر هم همین‌طور و مار نر برای جفت‌گیری خود را آماده می‌کنند؛ مار بیشتر در خانه‌های قدیمی به دلیل اینکه حفره‌های زیادی دارد دیده می‌شود و مردم باید مراقب باشند.

کهرم تصریح کرد: البته اطراف کوه صفه محل زاد و ولد مار بوده و من این مورد را به وفور در این منطقه دیده‌ام که ممکن است از آنجا به سوی سطح شهر بروند.

خشکی‌ زاینده‌رود با وجود مار در اصفهان ارتباطی ندارد

وی ارتباط بین خشکی زاینده‌رود و افزایش مار در اصفهان را رد کرد و گفت: تصور نمی‌کنم خشکی زاینده‌رود عامل این قضیه باشد، هنگامی‌که آب جاری بوده نیز مار در اصفهان دیده شده حتی اصفهانی‌هایی که قدیمی بوده و سنی از آن‌ها گذشته اعتقاد دارند در اصفهان همیشه مار وجود داشته و به نظر من ارتباط عقلانی بین خشکی زاینده‌رود و مار نمی‌بینم.
منبع: تسنیم
نظرات شما
پیشخوان