تاریخ انتشار: ۰۹:۴۲ - ۰۴ آذر ۱۳۹۸
عبدالله رضیان در گفت‌وگو با رویداد۲۴ مطرح کرد؛

تولید نوشت افزار داخلی به خودکفایی رسید/ بوروکراسی اداری در مبادی خروجی، صادرات را دست‌وپاگیر کرده است

عبدالله رضیان می‌گوید امروز خبر‌های خوبی از وضعیت تولید نوشت‌افزار در کشور به گوش می‌رسد و تولیدکنندگان این حوزه سخت در تلاشند که کیفیت محصولات خود را بالا ببرند، زیرا در این صورت، هم می‌توانند بازار داخل را به‌دست بیاورند و هم، صادرات در این شرایط سود خوبی را برای آن‌ها به‌همراه خواهد داشت.

صادرات لوازم التحریر

رویداد۲۴ محمد آیتی: در سال‌های اخیر توجه و اقبال مردم به‌سمت استفاده از لوازم‌التحریر ایرانی افزایش یافته که این امر به‌دلیل افزایش تنوع محصولات، کیفیت مطلوب و ایجاد بستر‌های مناسب فرهنگی با استفاده از نماد‌های شناخته شده ایرانی است.

لوازم‌التحریر شامل طیف وسیعی از کالا‌های مختلف شامل انواع مداد تحریر، خودکار، مداد پاک‌کن، تراش، ماژیک، خط‌کش و... است؛ اقلامی که به نوعی نیاز همه اقشار و صنف‌ها قلمداد می‌شود.

به گفته صادقی نیارکی معاون مدیرکل دفتر صنایع غیرفلزی وزارت صمت، صادرات نوشت‌افزار در سال ۱۳۹۷ از لحاظ وزنی ۴۱ درصد و از لحاظ ارزشی ۶۵ درصد نسبت به سال ۱۳۹۶ افزایش داشته و واردات در این حوزه با کاهش ۶۵ درصد از لحاظ وزنی و ۶۲ درصدی از لحاظ ارزشی مواجه بوده است.

عبدالله رضیان عضو کمیسیون صنایع مجلس به رویداد۲۴ می‌گوید: پیشرفت در حوزه صنعت و حرکت به‌سمت خودکفایی در بسیاری از کالا‌ها به وقوع پیوسته و یکی از این کالاها، نوشت‌افزار است.

وی افزود: تحریم‌های یک سال و نیم اخیر و افزایش قیمت ارز در همین مدت، دلیلی شد تا تحرک تولیدکنندگان بیش از پیش شود. همین تلاش‌ها برای رونق تولید باعث شده فضا برای صادرات برخی کالا‌ها مهیا شود و از این‌رو این روند نه تنها از ارزبری جلوگیری کرد که حتی منجر به ارزآوری برای کشور هم شده است.

نماینده قائمشهر تصریح کرد: هرچند افزایش قیمت ارز مشکلات اقتصادی زیادی را برای کشور ایجاد کرد، اما از طرفی دست افرادی که به صورت قاچاق کالا‌های زیادی را به کشور وارد می‌کردند کوتاه شد، زیرا با قیمت‌های جدید ارز، واردات آن کالا‌ها از جمله نوشت‌افزار دیگر صرفه اقتصادی ندارد.

رضیان اظهار داشت: امروز خبر‌های خوبی از وضعیت تولید نوشت‌افزار در کشور به گوش می‌رسد و تولیدکنندگان این حوزه سخت در تلاشند که کیفیت محصولات خود را بالا ببرند، زیرا در این صورت، هم می‌توانند بازار داخل را به‌دست بیاورند و هم، صادرات در این شرایط سود خوبی را برای آن‌ها به‌همراه خواهد داشت.

عضو کمیسیون صنایع مجلس در پاسخ به اینکه آیا با افزایش تعرفه نوشت‌افزار موافق است؟ گفت: برخی نوشت‌افزار‌های خارجی که وارد کشور می‌شوند نمونه و مشابه‌های ساخت داخل آن‌ها هم وجود دارد که به لحاظ کیفیت تقریباً با هم برابری می‌کنند، از این‌رو بنده با افزایش تعرفه این کالا‌ها کاملاً موافقم. از طرفی اعتقاد دارم که نباید مصرف‌کننده را در خرید با محدودیت مواجه کنیم، زیرا کیفیت برخی نوشت‌افزار‌های خارجی اختلاف زیادی با نمونه‌های داخلی دارد و بهتر است که این اقلام با تعرفه کم وارد کشور شوند تا این موضوع باعث تحرک و رقابت بیشتر تولیدکنندگان داخلی شود.

وی یادآور شد: در دهه ۸۰ و ۹۰ با مصرف‌زدگی و لوکس‌گرایی زیادی در کشور مواجه شدیم که بسیاری از این اتفاقات، ریشه در عدم فرهنگی‌سازی مناسب داشت. رونق تولید یک موضوع ملی و نه فقط اقتصادی است، یعنی کار و تلاش متولیان فرهنگ مملکت برای تحقق این شعار کمتر از تصمیم‌گیران اقتصادی نیست.

رضیان در پایان گفت: بوروکراسی اداری در موضوع صادرات در مبادی خروجی تا حدودی دست و پاگیر شده و مسئولان باید بدانند که اگر بناست ارز به این کشور وارد شود می‌باید این روال را تسهیل کنند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: محمد آیتی
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان