تاریخ انتشار: ۱۴:۴۸ - ۲۰ آذر ۱۳۹۸
تعداد نظرات: ۵ نظر
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

پشت پرده استیضاح زنگنه چیست؟/ سورنا ستاری و کرباسیان در راه وزارت نفت!

پس از افزایش قیمت بنزین، موضوع استیضاح بیژن زنگنه وزیر نفت در مجلس قوت گرفته است. اطلاعات رویداد۲۴ نشان می‌دهد گرانی بنزین دلیل واقعی استیضاح نبوده و برخی نمایندگان به دنبال این هستند تا مسعود کرباسیان یا سورنا ستاری را به عنوان وزیر نفت معرفی کنند.

استیضاح زنگنه

رویداد۲۴ رایان حسینی: جمعی از نمایندگان مجلس طرح استیضاح وزیر نفت را در دستور کار دارند. اگرچه گفته می‌شود موضوع افزایش قیمت بنزین دلیل اصلی این استیضاح بوده اما اطلاعات رویداد۲۴ نشان می‌دهد در کنار مسئله استیضاح، موضوعات دیگری در جریان است.

بهرام پارسایی نماینده مجلس گفته اگر به ترکیب امضاهای طرح استیضاح وزیر نفت دقت کنیم متوجه می‌شویم که استیضاح وی سیاسی است.

آنگونه که پارسایی گفته استیضاح کنندگان از هماکنون جانشین زنگنه را مشخص کرده‌اند؛ با این حال نماینده شیراز معتقد است فروش نفت کار فوق‌العاده سختی شده و به چهره‌های با تجربه‌ای مانند زنگنه نیاز داریم. 

فارغ از اینکه توانایی زنگنه در فروش نفت چقدر است یا اینکه شرایط اقتصادی کشور و افزایش قیمت بنزین چقدر به تصمیم‌های او باز می‌گردد، رویداد۲۴ این نکته را بررسی کرده که کدام چهره‌ها در تلاش هستند جایگزین بیژن زنگنه در وزارت نفت شوند.

مسعود کرباسیان مدیرعامل فعلی شرکت ملی نفت از چهره‌هایی که است که گفته شده نام او به عنوان گزینه احتمالی وزارت نفت مطرح شده است. کرباسیان پیش از این وزیر اقتصاد و امور دارایی بود که پس از استیضاح نمایندگان از وزارت عزل شد. 

همچنین رویداد۲۴ کسب اطلاع کرده که نام سورنا ستاری نیز به عنوان وزیر احتمالی نفت مطرح شده است. مشاهدات خبرنگار پارلمانی رویداد۲۴ نشان می‌دهد که رفت و آمد او در روزهای اخیر در راهروهای پارلمان بیشتر از روزهای دیگر است. سورنا ستاری همچنین دیدارهایی با چهره‌های فراکسیون ولایی داشته است و برخی نمایندگان مجلس از هماکنون به دنبال معرفی او هستند.

یکی از مشکلات اصلی طیف اصولگرا با بیژن زنگنه به ماجرای پالایشگاه ستاره خلیج فارس و اجرای فاز چهارم آن بازمی‌گردد که توسط قرارگاه خاتم در حال انجام است. چهره‌هایی همچون صادق آبادی نیروی نزدیک به زنگنه از مخالفان اجرای فاز ۴ بوده است. گفته می‌شود او معتقد بوده می‌توان از ظرفیت فاز ۱ و ۲ و ۳ استفاده کرد و آن‌ها را به جای اجرای فاز ۴ تکمیل کرد و توسعه داد. هر سه فاز قبلی ستاره خلیج فارس توسط قرارگاه خاتم انجام شده است. این موضوع به اختلاف نظر قرارگاه خاتم و وزارت نفت انجامید و بالاخره پروژه فاز ۴ که مرحله عملیات خاکی و خرید تجهیزات عمده تجهیزات اصلی هم انجام شده بود، متوقف شد.

در حقیقت یکی از دلایل مهم استیضاح زنگنه به ماجرای فاز ۴ ستاره خلیج فارس بازمی‌گردد که پیمانکار آن قرارگاه خاتم بوده است. کارشناسان معتقدند توقف فاز ۴ یکی از اشتباه‌های استراتژیک زنگنه بوده است؛ چه آنکه هم زیرساخت‌های فاز‌های ۱ تا ۳ برای بلندمدت در نظر گرفته نشده بود و دوم اینکه تصمیم صادق آبادی که وزیر نفت نیز به دلیل علاقه بیش از حد به او، از آن حمایت کرده، میان سپاه و زنگنه شکافی ایجاد کرد که برخی نشانه‌های آن در مجلس خود را نشان داده است؛ اگرنه نمایندگان مجلس بهتر می‌دانند تصمیم افزایش قیمت نفت با نظر مشورتی سازمان برنامه و بودجه و مرکز پژوهش‌های مجلس و همچنین شورای سران قوا انجام شده و ارتباط عمده‌ای با وزارت نفت ندارد.

نکته دیگر در یکی از محور‌های استیضاح و البته شکایت از زنگنه به قوه قضاییه، نوشته شده که تصمیم او درباره کارت سوخت باعث خسارت میلیاردی شده است؛ حال این سوال مطرح می‌شود چرا نمایندگان در همان سالی که کارت سوخت حذف شد، شکایت خود را مطرح نکردند و دقیقا همه این موارد پس از ابهام در سرنوشت فاز ۴ ستاره خلیج فارس اتفاق افتاده است.

شنیده‌های خبرنگار رویداد۲۴ حاکی است که محمود واعظی رییس دفتر رییس جمهور نیز تلویحا از جانشینی کرباسیان یا ستاری حمایت کرده است. یکی از نمایندگان مجلس به رویداد۲۴ گفته اخیرا سورنا ستاری با نام محمود واعظی در مجلس پرزنت می‌شده و حتی رزومه او برای وزارت نفت به فراکسیون ولایی داده شده است. در روزهای آینده مشخص خواهد شد چقدر این اسامی برای تصدی مهمترین وزارتخانه ایران جدی هستند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: بیژن زنگنه ، استیضاح
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۵
کارمند نفت
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۰
2
8
زنگنه کل وزارت نفت را به نابودی مطلق کشاند
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۱
0
0
مردک متکبر رو باید دادگاهی کنن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۱
0
0
باسلام باید برای بی تدبیری در قراردادهایی مانند استت اویل. کرسنت. وصدهاقردادبی در بیکر بابی بی. شل وتوتال ازاولین دوره وزارت تا این گند آخر ش در برچیدن کارت سوخت وبرق آری آن بعد6سال وقاچاق میلیاردها دلارسوخت وهدر دادن بیت المال عزل وتوبیخ شود
رمضانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۱
0
0
چنانچه خیانت و بی تدبیری زنگنه در موضوعات وزارت نفت ثابت بشه باید پس از محاکمه و اثبات جرم به اشد مجازات محکوم گردد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۴
0
1
دزد‌سر‌گردنه
نظرات شما
پیشخوان