تاریخ انتشار: ۱۹:۰۵ - ۲۳ آذر ۱۳۹۸

چگونه از چاقی کودکان جلوگیری کنیم؟

دکتر منصور بهرامی: یکی از مهمترین ریزفاکتور‌های چاقی کودکان، پدر و مادر‌ها هستند. اصولا والدین چاق، صاحب فرزندان چاق نیز می‌شوند. این افراد باید چاقی فرزندان شان را از همان دوران کودکی کنترل کنند.

چگونه از چاقی کودکان جلوگیری کنیم؟رویداد۲۴  یکی از کاربران سیناپرس نوشته است: دختر ده ساله ای دارم که چندان علاقه ای به انجام فعالیت های فیریکی ندارد. او مدام جلوی تلویزیون یا پشت سیستم کامپیوتر می نشیند، اخیرا نیز به شدت پر خور و چاق شده است، بهترین راهکار شما برای پیشگیری از این مساله چیست؟

پاسخ:

معمولا بیماری هایی مانند امراض قلبی و عروقی، فشار خون بالا، چربی زیاد، دیابت، اختلال ‌های روانی و رفتاری، اختلال های استخوان و مفاصل، زانو درد و .... در افراد چاق بیشتر دیده می شود بنابراین پیشگیری این بیماری ها از دوران کودکی با کنترل چاقی آنها از اهمیت زیادی برخوردار است.

در حال حاضر نوع تغذیه دوره نوجوانی( مانند مصرف فست فودها، عادت های بد غذایی و روغنی) و همچنین بی تحرکی مهمترین عواملی است که می تواند در ایجاد چاقی کودکان دخیل باشند.

یکی از مهمترین ریزفاکتورهای چاقی کودکان، پدر و مادرها هستند. اصولا والدین چاق، صاحب فرزندان چاق نیز می شوند. این افراد باید چاقی فرزندان شان را از همان دوران کودکی کنترل کنند.

بهتر است پدرو مادر ها در دوره کودکی و شیرخوارگی علاوه بر داشتن تغذیه تکمیلی و مصرف غذاهای مقوی و مفید، ذائقه بچه هایشان را نیز با غذاهای سالم آشنا کنند تا آنها به دنبال غذاهای ناسالم نروند.

اگر والدین خودشان از غذاهای چرب استفاده می کنند و دستشان به سمت نمک می رود، مدام شیرینی مصرف می کنند، طبیعی است که کودک شان نیز پس از بزرگسالی این رویه را ادامه دهد، بنابراین پیشنهاد می شود کودکان با غذاهای خوب و سالم در خانواده آشنا شوند. همچنین اگر مادری در دوران بارداری اش سیگار مصرف می کند، شانس ابتلای فرزندش به چاقی بسیار زیاد است.

مدارس نیز نقش بسیار مهمی در پیروی کودکان از عادت های سالم غذایی برعهده دارند. بوفه مدارس باید غذاهای سالم به فروش برسانند. مدیران و مربیان مدرسه باید خودشان الگوی برای سلامت غذایی کودکان باشند. متاسفانه در حال حاضر بچه ها در مدارس غذاهایی نا سالم مصرف می کنند. مصرف غذاهای شیرین و پرچرب، فست فودها، نوشابه، چیپس و پفک و ...، برای سلامتی کودکان مضر است. کودکان باید یاد بگیرند به جای استفاده از تنقلات، میوه و سبزی فراوان مصرف کنند.

امروزه زندگی اغلب بچه ها جلوی تلویزیون، استفاده از لپ تاپ و بازی های کامپیوتری ختم می شود. این وسایل دشمن سلامت فیزیکی بچه ها هستند. در حال حاضر متخصصان سفارش می کنند کودکان بیشتر از 2 ساعت در طول شبانه روز از کامپیوتر و تلویزیون استفاده نکنند. آنها باید یاد بگیرند فعالیت فیزیکی لازم و بازی کودکانه داشته باشند.

 

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان