تاریخ انتشار: ۰۷:۲۷ - ۲۸ آذر ۱۳۹۸
تعداد نظرات: ۳ نظر
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

مسکن ملی؛ طرحی برای دلالان مسکن/ تکمیل ظرفیت سایت در چند دقیقه

به گفته محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی ثبت نام پس از تامین زمین مسکن ملی و تا قبل از سال جدید آغاز می‌شود و تا کنون متقاضیان برای ۲۰ هزار واحد ثبت نام کرده‌اند که مراحل تشکیل پرونده و معرفی به بانک انجام شده است.

ثبت نام مسکن ملی

رویداد۲۴ ظرفیت کم مسکن ملی و تکمیل چند دقیقه‌ای سایت ثبت نام این طرح موجب نارضایتی افراد متقاضی مسکن ملی شده است، به گفته مسئولین وزارت راه وشهرسازی ۲۰۰ هزار واحد در شهر‌های جدید و ۱۰۰ هزار واحد در سایر شهر‌ها در طرح اقدام ملی قرار دارند که در حال آماده سازی و ساخت و ساز هستند.

 استان تهران و هشتگرد در استان البرز، از جمله شهرهایی هستند که مسکن ملی در آنها اجرا می‌شود، در شهرهای دماوند، اسلامشهر و شهریار نیز این پروژه تعریف خواهد شد. در ۴۱ شهر پنج استان هرمزگان، زنجان، کرمان، خراسان جنوبی و اصفهان هم طرح مسکن ملی برنامه‌ریزی شده است.

به گفته محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی ثبت نام پس از تامین زمین مسکن ملی و تا قبل از سال جدید آغاز می‌شود و تا کنون متقاضیان برای ۲۰ هزار واحد ثبت نام کرده اند که مراحل تشکیل پرونده و معرفی به بانک انجام شده است. اسلامی گفته است؛ طرح ملی مسکن در مرحله غربالگری است، اما در برخی شهرستان‌های بزرگ حدود ۴۰ درصد از افراد شرایط لازم را نداشتند.


بیشتر بخوانید:

برای طرح ملی مسکن در تهران چگونه نام‌نویسی کنیم؟
۴۰۰ هزار واحد مسکونی در دو سال!/ سوال‌هایی درباره طرح مسکن ملی


مهدی سلطان محمدی کارشناس مسکن به خبرنگار اقتصادی رویداد۲۴ می‌گوید: طرح مسکن ملی شباهت زیادی به طرح مسکن مهر دارد و تفاوت این دو طرح با یکدیگر چشمگیر نیست، اما به گفته مسئولین وزارت راه و شهرسازی مکان‌یابی طرح مسکن ملی به درستی صورت گرفته و کمبودهای مسکن مهر را نخواهد داشت.

او می‌گوید: تصمیم دولت برای خانه دار کردن افراد با یکسری مشخصات خاص است به عنوان مثال در طرح ملی مسکن که برای ساخت خانه طراحی شده است اولویت با کسانی است که زمینی از خود دارند، اما توانایی ساخت‌وساز آن را ندارند. دولت به این افراد ۷۵ تا ۱۰۰ میلیون تومان وام ۱۰ ساله با سود ۱۸ درصد می‌دهد، اقساط این وام ماهانه حداقل ۱.۵ میلیون تومان است که پس از یک تنفس دو ساله آغاز می‌شود.

او ادامه می‌دهد: این طرح شروط دیگری نیز دارد به عنوان مثال اولین شرط برای ثبت‌نام در طرح ملی مسکن این است که افراد پیش از این از هیچ تسهیلات یا وام دولتی استفاده نکرده باشند.

سلطان محمدی ادامه می دهد: اگر فردی مجرد باشد هم امکان ثبت‌نام در طرح ملی مسکن وجود ندارد و باید سرپرست خانوار یا متاهل باشد. زنان سرپرست خانوار هم حتما باید بالای ۳۵ سال سن داشته باشند ضمن آنکه شهری که در آن قصد ساخت خانه را دارند باید شهری باشد که حداقل ۵ سال گذشته را در آن زندگی کرده باشند، همین شروط باعث شده تا تعداد زیادی از افراد نتوانند از این طرح استفاده کنند.

سلطان محمدی با بیان اینکه این تعداد مسکن ملی تاثیر چندانی بر بازار و قیمت مسکن ندارد ادامه می‌دهد: در داخل تهران که دیگر زمینی برای ساخت و ساز نیست، اما در اطراف تهران طرح مسکن ملی را اجرا می‌کنند و نمی‌توان انتظار داشت تا این اقدام بر روی قیمت مسکن تاثیرچندانی داشته باشد.

این کارشناس مسکن می‌گوید: متاسفانه هر زمان دولت وارد فاز عملیاتی در بخش ساخت مسکن شد مشکلاتی نیز در کنارش بوجود آمد و همیشه رانت‌های اطلاعاتی که به قدرت نزدیک‌تر هستند از این مزایا بهره‌مند می‌شوند و افراد مستحق اینگونه طرح‌ها اغلب غایبین هستند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۳
سمنبر پارسای فرزند خوبیار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۸
0
0
سلام دختر بی سرپرست نه خونه دارم خواهشمندم ازم کمک کنه پدر و مادر ندارم ممنون میشم بخاطر دستم خالی ازدواج نکرده است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۹/۳۰
0
0
من کد تایید موبایل رو دریافت کردم ولی وقتی که درج کردم گفت که ظرفیت تکمیل شده. انصاف نیست حداقل ما که تا آخر کار رفتیم کد هم دریافت کردیم باید جایگاه ما حفظ می شد. با این حساب اگه یکی اول وقت اومده باشه ولی مثلا از طرف مخابرات کد نگرفته باشه یا دیر گرفته باشه حقش ضایع می شه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۹/۳۰
0
0
کرمان ۴ ساعت از شروع نگذشته میگه متاسفانه ظرفیت در این شهر تکمیل شده
نظرات شما
پیشخوان