تاریخ انتشار: ۱۰:۲۸ - ۱۵ دی ۱۳۹۸
رویداد۲۴ بررسی کرد؛

فصل جدید تنش‌های ژئوپلتیک در منطقه/ شرایط سوریه پس از سردار سلیمانی چگونه خواهد شد؟

یکی از مواردی که پس از شهادت سردار قاسم سلیمانی مطرح شد، تغییر در معادلات منطقه بود. برخی ناظران معتقد بودند شرایط ژئوپلتیک منطقه تغییر خواهد کرد و برخی دیگر گفته‌اند سپاه ساختارهایی ایجاد کرده که با آمدن یا رفتن افراد تغییری نخواهد نکرد.

ترور سردار سلیمانی بشار اسد سوریه

رویداد۲۴ «ترور سردار سلیمانی معادلات منطقه را تغییر خواهد داد»؛ این نخستین تحلیل کارشناسان سیاسی پس از شهادت فرمانده سپاه قدس ایران است. چه این تحلیل واقعی باشد و چه سپاه ایران شرایط را حفظ کند و تغییر ندهد، باید پذیرفت که اثرگذاری سردار سلیمانی در جبهه‌های سوریه و عراق بسیار زیاد بوده است بنابراین فقدان او از این به بعد شرایط را تغییر خواهد داد.

موضوع معادلات منطقه و به ویژه سوریه، موضوعی بوده که برای نیویورک تایمز جذابیت داشته است. این رسانه در گزارشی نوشته قاسم سلیمانی شکل جنگ داخلی سوریه را تغییر داد و نفوذ ایران در عراق را تقویت کرد.

در گزارش نیویورک تایمز آمده است: در دو دهه گذشته هر حرکت سردار سلیمانی، شبکه‌های ارتباطی را فعال کرده و حساسیت عوامل اطلاعاتی در سراسر خاورمیانه را علیه او بیشتر کرد. به نظر می‌رسد همانگونه که اقدامات او به شکل‌گیری هلال شیعی با مرکزیت ایران در منطقه منجر شد، ترور او نیز نقش محوری در فصل جدید تنش‌های ژئوپلتیک در سراسر منطقه خواهد داشت.

دولت‌های قبلی آمریکا در برابر حمله مستقیم به سلیمانی یا به دلیل نگرانی‌های عملیاتی یا ترس از بی‌ثباتی منطقه در پی کشته شدن او و منتهی شدن این بی ثباتی‌ها به جنگ مستقیم ایران و آمریکا، مقاومت کرده بودند.


بیشتر بخوانید: جنگ ایران و آمریکا در راه است؟ / «انتقام سخت» از آمریکا چه ابعادی خواهد داشت؟
نیویورک تایمز در این گزارش نوشته به گفته مقامات اطلاعاتی اسرائیلی و آمریکایی، دست‌کم یک بار عوامل اسرائیلی از حمله احتمالی به قاسم سلیمانی قسر در رفته بودند. در فوریه ۲۰۰۸ زمانی که عوامل اطلاعاتی اسرائیل و آمریکا در حال ردیابی عماد مغنیه فرمانده حزب الله به امید کشتن او بودند، شنیدند که مغنیه با یک فرمانده دیگر در حال گفتگو است که به سرعت متوجه شدند آن فرد قاسم سلیمانی است.

در حالی که مقامات اسرائیلی از این که می‌توانستند هر دو فرمانده را یک جا از بین ببرند، هیجان زده بودند. آن‌ها با مقامات ارشد دولت گفتگو کردند و ایهود المرت نخست وزیر اسرائیل درخواست آن‌ها برای حمله را رد کرد و گفت او به آمریکایی‌ها قول تنها مغنیه را مورد هدف قرار دهد.

بعضا مقامات آمریکایی به طور محرمانه با قاسم سلیمانی برای کاهش تنش‌ها در عراق در ارتباط بودند. ژنرال پترائوس ژنرال آمریکایی داستانی را درباره پیام قاسم سلیمانی خطاب به خودش را پیش‌تر برای رسانه‌های آمریکایی بازگو کرده بود. در این نامه قاسم سلیمانی به پترائوس گفته «ژنرال پترائوس، باید بدانی من، قاسم سلیمانی سیاست‌های ایران را در ارتباط با عراق، لبنان، غزه و افغانستان هدایت می‌کنم.»

نیویورک تایمز به نقل از مقامات عراقی و آمریکایی در گزارش خود مدعی شده زمانی که آمریکایی‌ها می‌خواستند به توافقی با عراق برای ماندن نیرو‌های آمریکایی در این کشور امضا کنند، این قاسم سلیمانی بوده که مانع از امضای توافق توسط مقامات عراقی شده است.
بیشتر بخوانید: قاسم سلیمانی به روایت فرماندهان نظامی آمریکا/ در دیدارهای محرمانه با فرمانده سپاه قدس چه گذشت؟
 
به گزارش رویداد۲۴ هرچند رسانه‌هایی همچون نیویورک تایمز معتقدند پس از سردار سلیمانی معادلات تغییر خواهد کرد، اما در داخل ایران، تحلیلگران می‌گویند شرایط ثابت خواهد ماند و انتصاب سردار اسماعیل قاآنی جانشین سپاه قدس به عنوان فرمانده جدید نشان می‌دهد که ایران در پی آن است که همان سیاست قبلی پیش برود.
 
صباح زنگنه دیپلمات پیشین ایرانی و تحلیلگر مسائل خاورمیانه به رویداد۲۴ می‎‌گوید: این تفکر یک تفکر کوته بینانه است که فکر کنیم تاثیرگذاری ایران در منطقه پس از سردار سلیمانی کم خواهد شد.
 
او می‌گوید: با وجود اینکه برخی می‌گویند سردار سلیمانی بشار اسد را حفظ کرده بود، باید بگویم این‌چنین نبوده بلکه ایران  یک ساختار ایجاد کرده بود بنابراین از این پس هم بشار اسد تقویت می‌شود، هم خط کشور‌های مقاومت در منطقه توسعه پیدا می‌کند. ما نمونه‌های زیادی از این شهادت‌ها را داشتیم. شهید بهشتی شخصیتی بزرگوار و اثر گذار بود که در انقلاب و نظام تاثیر زیادی داشت، اما با شهادت ایشان نه انقلاب متوقف شد و نه جمهوری اسلامی فروپاشید. همین مثال را می‌توان درباره حضور و شهادت سردار همدانی در سوریه زد. بنابراین این تصورات کوته بینانه است و مقاومت در سوریه و عراق و لبنان و یمن توسعه پیدا می‌کند و آمریکا نیز باید پاسخگوی جنایت خود باشد.
 
زنگنه می‌گوید نه تنها در سوریه بلکه در عراق هم شرایط بهتر خواهد شد زیرا حشد الشعبی نیرو‌های تربیت شده‌ای هستند که به مدت سی چهل سال درگیر بودند و توسعه روش‌های مقاومت را به خوبی آموخته اند و ابتکارات زیادی داشته و دارند که حتما این ابتکارات را به کار خواهند بست.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان