تاریخ انتشار: ۱۹:۳۹ - ۱۴ دی ۱۳۹۸
گفت‌و‌گوی تلفنی روسای جمهور ایران و ترکیه؛

اردوغان: مراسم تشییع شهید سلیمانی در عراق نشانگر علاقه مردم این کشور به او بود

رئیس جمهور، اقدام آمریکا در به شهادت رساندن سردار قاسم سلیمانی را اشتباه بزرگی دانست و تاکید کرد: اگر در برابر اقدام متجاوز سکوت کنیم ممکن است موجب جسارت بیشتر متجاوز شود.

روحانی

رویداد۲۴ روحانی با قدردانی از رئیس جمهور ترکیه بخاطر ابراز همدردی با دولت و مردم ایران در این فاجعه بزرگ، افزود: ایران و ترکیه همواره در مسائل پیچیده رایزنی و همفکری داشته اند.

رئیس جمهور تاکید کرد: باید در برابر اقدامات بی خردانه پاسخ داد و بی تردید سکوت در برابر متجاوز و ظالم، او را جسورتر خواهد کرد.

روحانی با بیان اینکه بنا به دستور قرآن ما نه ظلم می‌کنیم و نه زیر بار ظلم می‌رویم، تاکید کرد: شهید سلیمانی نقش بی بدیلی در مبارزه با تروریست‌ها در منطقه داشت و شما به خوبی آگاه هستید که او در صحنه مبارزه در سال‌های اخیر چگونه به وظیفه بزرگ منطقه‌ای و اسلامی خود عمل کرد.

رئیس جمهور با بیان اینکه مردم ایران از این اقدام آمریکایی‌ها بسیار عصبانی هستند، اظهارداشت: کار آمریکا بسیار غلط و نابخردانه بود، آمریکا حاکمیت ملی عراق را نقض کرد و در خاک عراق اقدامات تروریستی انجام داد که با استقلال این کشور منافات داشت.

دکتر روحانی افزود: آمریکا همچنین یک ترور سازمان یافته دولتی علیه دولت دیگر انجام داد و یک فرمانده نظامی محبوب و بزرگ ما را به شهادت رساند که اگر در برابر اینگونه حرکت‌های آمریکا همه یکصدا نباشیم، خطر بزرگی همه ما را تهدید می‌کند.

رئیس جمهور با قدردانی از ابراز همدردی و تسلیت رئیس جمهور ترکیه تاکید کرد: امریکا امروز جنایت بزرگی علیه ما مرتکب شده است و اگر ما سکوت کنیم فردا این اقدام نسبت به کشور‌های دیگری انجام خواهد شد.

دکتر روحانی یادآور شد: انتظار ما این است که در این شرایط همه دوستان و همسایگان ما این جنایت را با صراحت محکوم کنند.

رئیس جمهور همچنین درخصوص موضوع سوریه و تحولات این کشور تاکید کرد: برای کمک به حل مشکل سوریه تلاش‌ها در چارچوب سران سه کشور ایران، ترکیه و روسیه همچنان ادامه خواهد داشت.

رئیس جمهور همچنین با اشاره به علاقمندی ایران به توسعه روابط دو جانبه گفت: امیدوارم بزودی در تهران با هم دیدار کنیم.

رئیس جمهور ترکیه نیز با تسلیت شهادت سپهبد قاسم سلیمانی به رهبری، دولت و مردم ایران تاکید کرد که از فقدان شهید سلیمانی عمیقا متاسف و متاثرم و متوجه انزجار و خشم ملت ایران رهبری و جنابعالی هستم.

اردغان با بیان اینکه مراسم پرشکوه تشییع شهید سلیمانی را از تلویزیون عراق دیده است، افزود: همه این تصاویر به وضوح نشانگر علاقه و توجه مردم عراق به سپهبد سلیمانی بود و اینجانب به سهم خود از خداوند برای ایشان طلب رحمت و غفران دارم.

وی با اشاره به ضرورت ایجاد ثبات و امنیت در منطقه تاکید کرد: مداخلات خارجی و درگیری‌های منطقه‌ای مانع رسیدن منطقه به آرامش و ثبات می‌شود و نباید اجازه دهیم چنین اقداماتی صلح و ثبات منطقه را به خطر اندازد.

رئیس جمهور ترکیه تاکید کرد: یقین دارم که ساختار حکومتی و فرهنگی ایران که ریشه در تاریخ دارد این مقطع زمانی را با اتکا به خرد، رهبری خواهد کرد.

اردوغان همچنین با اشاره به گفت و گوی وزرای خارجه دو کشور، افزود: در دیداری که در آینده نزدیک در تهران خواهیم داشت موضوعات دو جانبه و مسائل منطقه‌ای را مورد بررسی و تبادل نظر قرار خواهیم داد.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان