تاریخ انتشار: ۱۵:۱۵ - ۲۶ دی ۱۳۹۸
تعداد نظرات: ۵ نظر

ترامپ باقیمانده اقتصاد ایران را هم تحریم کرد

رئیس جمهور آمریکا با صدور دستور اجرایی جدید زیرساخت حقوقی قرار گرفتن تمام اقتصاد ایران در لیست تحریم را فراهم کرده است.

تحریم ایران

رویداد۲۴ دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا با صدور دستور اجرایی جدید، زیرساخت حقوقی تحریم باقیمانده اقتصاد ایران را فراهم کرد.

براساس این گزارش، حدود 5 روز پیش منوچین وزیر خزانه داری آمریکا پس از قرارگرفتن تعدادی از نظامیان و شرکت‌های بخش فلزات در لیست تحریم اعلام کرد که ترامپ رئیس جمهور این کشور به زودی دستور اجرایی در زمینه تحریم سایر بخش های اقتصاد ایران را نیز صادر می کند. این دستور اجرایی توسط ترامپ در همان روز صادر شده است و اکنون در سایت وزارت خزانه داری آمریکا قابل رویت است.

ترامپ با صدور این دستور اجرایی جدید، زیرساخت حقوقی قرار گرفتن تمام اقتصاد ایران در لیست تحریم را فراهم کرده است. در این دستور اجرایی آمده است که تمامی بخش های اقتصاد ایران شامل ساخت و ساز، معدن، نساجی و سایر بخش‌های اقتصاد ایران همگی شامل تحریم می شود و تمامی افراد و نهادهایی که در این بخش ها فعال هستند، تولید انجام می دهند یا هرگونه کالا و خدمات برای اقتصاد ایران تامین می کنند، در لیست تحریم آمریکا قرار می گیرند و بانک و موسسات مالی نیز در صورت انجام تراکنش برای این بخش ها از نظام مالی آمریکا محروم می شوند. علاوه براین، در این دستور ورود هرخارجی به خاک آمریکا که شامل بخش های اقتصادی ایران هستند نیز با ممنوعیت و محدودیت روبه رو شده است.


بیشتر بخوانید: چرا اروپایی‌ها به طور ناگهانی مکانیسم ماشه را کلید زدند؟


این دستور اجرایی بدین معناست که تمامی اقتصاد ایران شامل تحریم است و هرکس هر نوع فعالیتی به هر نحوی در اقتصاد ایران داشته باشد باید به طور کامل خود را از نظام مالی آمریکا، سفر به آمریکا و نظام پرداخت دلار جدا کند. 

قرارگرفتن بخش های باقی مانده از اقتصاد ایران در لیست تحریم

جریمه محرومیت از نظام مالی بانکی آمریکا برای موسساتی که تراکنشی با اقتصاد ایران داشته باشند.

هرچند ترامپ با صدور این دستور اجرایی، برای اولین بار در طول تاریخ، زیرساخت حقوقی تحریم تمامی بخش های اقتصاد یک کشور را فراهم کرده است ولی پیش از این و با قرار گرفته نظام بانکی و بانک مرکزی در لیست تحریم آمریکا در عمل اقتصاد ایران به طور کامل تحریم شده بود، اما با صدور این دستور اجرایی از نظر حقوقی نیز باقیمانده اقتصاد ایران شامل تحریم می‌شود.

البته با توجه به اینکه تحریم جدید عملا بی معناست، به نظر می رسد ترامپ که موفق نشده است ایران را وادار به مذاکره کند، می خواهد نشان دهد که همچنان ابزار فشار دارد و در مذاکرات احتمالی، رفع این تحریم ها که در عمل اثری ندارند را به عنوان امتیاز قلمداد کند.

تا پیش از این اگرچه در عمل امکان مراودات بانکی وجود نداشت و عملا تمامی بخش های اقتصاد ایران مجبور بودند از طرق غیررسمی به فعالیت بپردازند، اما از نظر حقوقی بخش کوچکی از اقتصاد ایران، تحریم نبود.

در عین حال تحریم‌های شورای امنیت از نظر عملیاتی بودن و ضمانت اجرا به هیچ وجه قابل مقایسه با تحریم‌های آمریکا نیستند و عملا با وجود تحریم آمریکا بود و نبود آنها تفاوت چندانی ندارد. به همین دلیل ترامپ با این تحریم‌ها حتی اثر روانی به کار افتادن مکانیسم ماشه و بازگشت قطعنامه تحریمی شورای امنیت را نیز بی‌خاصیت کرده است.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: مکانیسم ماشه
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۵
مومیایی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۰۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۶
0
1
این که از جنگ بدتره
ناشناس
|
Netherlands
|
۱۸:۱۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۶
1
1
چه اشکالی دارد مذاکره صورت بگیرد مذاکره را باید سران نظام انجام دهند این دولت هر مذاکره ای بکنه بهم میخوره
پاسخ ها
خخخ
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۳۳ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۷
برادرانه بهشون نصیحت میکنم استعفا بدین و از ایران برید وگرنه سرنوشتتون بدتر از لویی شانزدهم و صدام و قذافی خواهد بود
Gamshid
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۴۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۶
1
1
دور اول ریاست جمهوری ترامپ ظالم این قدر بلا سرمان آورد،دور دوم چه ها می کند خدا داند. آخه نمی گوید مردم آه دارند نفرینش میکنند. بیل کلینتون جرج بوش اوباما کارتر بوش پدر هیچکدام اینطور نبودند آخه . مگه ما آخه گناه داریم والا ه بخدا گشنگی سخته بخدا نکنه اینکارا با ما یکی نذاره آخه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۵۲ - ۱۳۹۸/۱۱/۰۳
0
0
ترامپ اه من تورو میگیره تو باعث تورم بیشتر شدی امیدوارم تاوانشو ببینی
نظرات شما
پیشخوان