تاریخ انتشار: ۱۷:۵۳ - ۲۴ خرداد ۱۳۹۵

آخوندی: 5600 میلیارد تومان برای تکمیل زیربناهای مسکن مهر نیاز است

وزیر راه و شهرسازی گفت: با وجود آنکه تاکنون یک تریلیون ریال(100 هزار میلیارد تومان) برای مسکن مهر هزینه شده، برای تکمیل زیربناهای این واحدها به 56 هزار میلیارد ریال(پنج هزار و 600 میلیارد تومان) اعتبار نیاز است.
رویداد۲۴ - عباس آخوندی روز دوشنبه در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی افزود: اکنون 370 هزار واحد مسکن مهر فاقد انشعاب آب ، 380 هزار واحد فاقد برق و 459 هزار واحد فاقد سیستم فاضلاب است.
وی از اجرای پروژه مسکن مهر انتقاد کرد و گفت: این طرح فاجعه آمیز بسیاری از منابع مالی کشور را به هدر داد به طوری با وجود ساخت دو میلیون و 215 هزار واحد مسکن مهر در کشور، 117 هزار واحد آن همچنان فاقد متقاضی است؛ یک میلیون و 900 هزار واحد آن به مرحله نازک کاری رسیده و 49 هزار واحد آن دارای مشکلات حقوقی است.
وی افزود: با وجود این حجم گسترده سرمایه گذاری در مسکن مهر، اکنون 9 میلیون نفر از هموطنان ما در حاشیه شهرها و 9 میلیون نفر دیگر در بافت های فرسوده و میانی شهری در وضعیت نامناسبی زندگی می کنند.
آخوندی با بیان اینکه مسکن مهر اکنون به 2 هزار و 250 واحد مدرسه نیاز دارد که از محل اعتبارات وزارت راه وشهرسازی، ساخت 477 واحد آغاز شده است گفت: این پروژه به 304 واحد کلانتری ، 828 مسجد و 454 مرکز بهداشتی و درمانی نیاز دارد.

** ضرورت توسعه و نوسازی ناوگان هوایی، دریایی، زمین و ریلی
وی در ادامه نوسازی ناوگان هوایی، دریایی، زمینی و ریلی را یکی از مهمترین ضروریات کشور دانست و گفت: ایران در چهارراه جهانی در بخش حمل ونقل می تواند نقش مهمی را ایفا کند که تاکنون از آن غافل مانده ایم.
وزیر راه و شهرسازی یادآورشد: بازنگری در افزایش طول راه های هوایی، رفع موانع کوتاه کردن راه های هوایی، افزایش رقابت و افزایش پروازهای عبوری از آسمان کشور از مهمترین اقدامات ما در این حوزه بوده است.
آخوندی با بیان اینکه برای نوسازی سیستم های ناوبری صنعت هوانوردی کشور 250 میلیون دلار سرمایه گذاری در دست اقدام است، گفت: سال ها بود در حوزه فرودگاهی هیچگونه سرمایه گذاری انجام نشده بود اما اکنون تعداد پروازهای مهرآباد همانند پیک ایام نوروز است و ما با حداکثر توان در این فرودگاه مشغول انجام وظیفه هستیم.
وی افزود: در فرودگاه امام(ره) که سال 1386 افتتاح شده و 60 درصد بیش از ظرفیت کار می کند و قرار بود به عنوان هاب(قطب) منطقه پذیرای بیش از 50 میلیون مسافر در سال شود تاکنون سرمایه گذاری نشده بود، اما امسال با برنامه ریزی مناسب با افتتاح ترمینال «سلام»،80 درصد به ظرفیت این فرودگاه اضافه می شود.
وی افزود: برای افزایش ظرفیت این فرودگاه به 30 میلیون مسافر در سال، مناقصه ساخت ترمینال «ایرانشهر» آن، بزودی اگهی می شود تا بتوانیم پس از چهار سال به هدفگذاری مورد نظر برسیم؛ ضمن اینکه پروژه های مختلفی در فرودگاه های تبریز، اصفهان، مشهد، اهواز و شیراز نیز در دست اقدام است.

** ناراحتی برخی از نوسازی ناوگان هوایی به دلیل از دست دادن منافع است
وی به تعداد ناوگان مورد نیاز هوایی نیز اشاره کرد و گفت: برای تحقق رقابت پذیری در منطقه و جهان ایران نیازمند 400 فروند هواپیمای میان و دور برد است و برای فواصل کوتاه نیز به 100 فروند هواپیما نیاز داریم.
آخوندی اظهارداشت: ما در این شرایط با حذف واسطه ها، قرارداد خرید 138 فروند هواپیمای ایرباس و ای.تی.آر را به ارزش اسمی 25 میلیارد دلار امضا کردیم و قرار است در آینده توافق های ما با بوئینگ نیز اعلام شود.
وی افزود: این قرارداد در 16 سال اجرا و 85 درصد منابع آن از بازارهای مالی بین المللی تامین می شود و این موقعیت با ثبات ایران را در منطقه و جهان نشان می دهد که با حذف واسطه ها - که برای هر هواپیمای 320 ایرباس بین پنج تا هفت میلیون دلار نصیب آنها می شد- توانستیم این قرارداد را با ایرباس منعقد کنیم.
وی گفت: ایرانیان سالیانه بین سه تا چهار میلیارد دلار برای سفر به کشورهای مختلف، هزینه بلیت هواپیما می کنند؛ بنابراین انتظار می رفت که عده ای از قرارداد خرید ناوگان جدید ناراحت شده و علیه آن صف آرایی کنند.

** کاهش 500 تا 700 دلاری هزینه هر کانتینر با تردد شرکت های کشتیرانی(لاینرها) به بنادر ایران
وی گفت: پیش از این کالاهای ایرانی با کشتی های بزرگ به بنادر جنوب خلیج فارس منتقل و سپس با کشتی های کوچک به بنادر ایران حمل می شد؛ این روند سبب شده بود تا هر کانتینر بین 500 تا 700 دلار هزینه بیشتری داشته باشد اما با اجرایی شدن برجام، با همه خطوط کشتیرانی بزرگ جهان وارد مذاکرات مستقیم شدیم تا کالاهای ایرانی را در بنادر ایران تخلیه و بارگیری کنند.
وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: 400 میلیون دلار از صندوق توسعه ملی برای توسعه بندرچابهار اختصاص یافته ضمن اینکه هندی ها در دو نوبت ابتدا 85 میلیون دلار و سپس 150 میلیون دلار دیگر قرار است در این بندر اقیانوسی ایران سرمایه گذاری کنند تا بتوانیم از این بندر برای پهلو گیری کشتی های اقیانوس پیما استفاده کنیم.
به گفته وی، در بخش بندری تاکنون 100 میلیون دلار برای فاز دوم بندر شهید رجایی هزینه شده است و مناقصه توسعه فاز یک و سوم این بندر بزودی در دست اقدام قرار می گیرد؛ در بنادر شمالی انزلی و امیرآباد نیز بخش خصوصی بیش از 50 هزار میلیارد ریال در پسکرانه ها سرمایه گذاری کرده است.
(پسکرانه، به زمین های استفاده شده برای پارکینگ و انباری گفته می شود؛ در واقع از خدمات بندری پشتیبانی می کند)

** اجرای 590 هزار میلیارد ریال پروژه ریلی
وزیر راه وشهرسازی یادآورشد: در بخش ریلی با بازنگری در توافق با کشورهای منطقه، برنامه ما اتصال شبکه ریلی ایران به چین، مسکو و آلمان است؛ ضمن اینکه در بخش راه آهن نیز 590 هزار میلیارد ریال پروژه در دست اقدام است.
آخوندی خاطرنشان کرد: تا آذرماه پارسال، واگن های بالای 69 سال مسافران را جابه جا می کردند اما از به بعد، استفاده از واگن های بالای 55 سال ممنوع شد؛ امسال نیز واگن های بالای 45 سال از رده خارج می شود و سال آینده درصددیم همه واگن های بالای 35 سال را از رده خارج کنیم.
وی افزود: ما برای توسعه ناوگان ریلی نیازمند یک هزار و 558 واگن مسافری، 28 هزار و 500 واگن باری و 617 لکوموتیو هستیم و مفهوم آن این است که برای تامین این ناوگان باید 350 هزار میلیارد ریال هزینه کنیم؛ قرار است 200 میلیارد ریال آن توسط بخش خصوصی داخلی و خارجی و 150 میلیارد ریال دیگر توسط دولت هزینه شود.
وی گفت: تنها راه حل رفع آلودگی هوا در تهران، توسعه قطارهای حومه ای است، زیرا روزانه 450 هزار خودرو از شهرهای حومه وارد تهران و از آن خارج می شوند که نتیجه آن آلودگی بیشتر هواست.
وزیر راه و شهرسازی یادآورشد: سال گذشته تعداد مسافران قطارهای حومه ای از 2 میلیون به چهار میلیون و 600 هزار نفر رسید و پیش بینی ما این است که امسال تعداد مسافران قطارهای حومه ای به هفت میلیون نفر افزایش یابد؛ در واقع این انتقال عملی مسافر از جاده به روی ریل است.
وی افزود: برای توسعه حمل و نقل ریل در سال 94 موفق شدیم 250 کیلیومتر خط آهن کشور را دو خطه کنیم و امسال درصددیم 750 کیلومتر از راه آهن کشور دو خطه شود؛ با برنامه ریزی مناسب تلاش می کنیم برخی از خطوط سه یا چهار خطه شوند.
آخوندی گفت: سال گذشته موفق شدیم در حوزه ریلی کشور 750 کیلومتر خط آهن زیرسازی شود و برای امسال بیش از یک هزار و 100 کیلومتر پیش بینی شده است.
وی با اشاره به برقی کردن خط آهن تهران - مشهد گفت: این پروژه با 2 میلیارد دلار سرمایه گذاری در دست اقدام است؛ همچنین برای تکمیل قطار سریع السیر تهران - قم - اصفهان نیازمند 2 میلیارد و 500 میلیون دلار سرمایه گذاری هستیم که ال.سی آن گشوده شده و مرحله نخست جابه جایی اعتبارات آن نیز انجام شده و برقی شدن خط آهن تهران - تبریز نیز در دست سرمایه گذاری است.

** بهره برداری از 600 کیلومتر راه در سال 94
آخوندی یادآورشد: وزارت راه وشهرسازی در سال 1393، پنج هزار کیلومتر راه های کشور را روکش اسفالت کرد؛ در سال 94 این میزان به 6 هزار کیلومتر رسید؛ ضمن اینکه در سال گذشته 600 کیلومتر راه نیز بهره برداری شد.
وی با بیان اینکه هم اکنون بیش از 65 هزار کامیون فرسوده بالای 35 سال در راه های کشور تردد می کنند، افزود: این به مفهوم اتلاف انرژی و آلودگی بیشتر هوا است؛ برای نوسازی ناوگان جادهای در توافقی که با وزارت نفت داشتیم قرار است در سه سال آینده این 65 هزار کامیون از رده خارج شود.
وی با اشاره به میزان پروژه های در دست اقدام جاده ای افزود: هم اکنون 500 هزار میلیارد ریال پروژه در راه های کشور در دست اقدام است؛ آزادراه تهران-شمال از جمله این پروژه هاست که تلاش می کنیم قطعه نخست آن به طول 32 کیلومتر، در بهار 96 به بهره برداری برسد.

** سوداگران و دلالان، بزرگترین مشکل در بخش شهری
وزیر راه وشهرسازی درباره اقدامات این وزارتخانه در بخش شهرسازی به نمایندگان مجلس شورای اسلامی گفت: بزرگترین مشکل ما در بخش شهرسازی، جولان سوداگران و دلالان است که با قانون فروشی و شهر فروشی، هرجا که می توانند مقررات را خرید و فروش کنند.
آخوندی در این رابطه افزود: در مشهد 300 پروانه ساخت و ساز غیرقانونی صادر شد؛ در تهران شاهد جولان سوداگران شهری هستیم؛ اما از روز نخست در وزارت راه و شهرسازی برنامه ها ما برقراری انضباط شهری بود.
وی گفت: هرچند که شهرداری ها با تنگناهای مالی مواجه هستند اما برای اداره شهر باید راه کارهای قانونی مورد توجه قرار گیرد، زیرا در هر صورت ما ملزم به رعایت قانون هستیم.
این عضو کابینه دولت یازدهم، خواستار حاکمیت قانون در شهر تهران شد و افزود: هزاران میلیارد تومان در تهران سرمایه گذاری شده است پس چرا دو هفته در این شهر هوای سالم نداریم؟ فایده این سرمایه گذاری ها در تهران چه بوده است؟
وی به نشانه های خروج از رکود مسکن اشاره کرد و گفت: خوشبختانه با استفاده از ابزارهای مالی مناسب از جمله رژیم پس انداز، شاهد خروج تدریجی مسکن از رکود هستیم.
وی در ادامه در پاسخ به پرسش نمایندگان مجلس شورای اسلامی گفت: یکی از بزرگترین مشکل ما در سازمان های نظام مهندسی، قرار گرفتن یک فرد در دو مرجع تصمیم گیری بود؛ تلاش کردیم با وضع مقررات جدید اجازه ندهیم فردی هم در شهرداری و هم در سازمان های نظام مهندسی تصمیم گیری کند و این از افتخارات ما در این بخش است.
وزیر راه و شهرسازی درباره بلاتکیف ماندن طرح جامع کلانشهر مشهد نیز افزود: خوشبختانه پس از دو سال، شورای عالی معماری و شهرسازی طرح جامع مشهد را به تصویب رساند.
آخوندی در پاسخ به زمان اجرای راه آهن مشهد - زاهدان نیز اظهارداشت: سال گذشته مطالعات آن انجام شد اما برای آغاز آن با کمبود منابع مواجه هستیم و امیدواریم با همکاری نمایندگان مجلس شورای اسلامی بتوانیم اعتبارات مورد نیاز این پروژه را اختصاص دهیم.
وی درباره ساخت خط آهن غرب کشور با وجود اختصاص سه میلیارد ریا اعتبار گفت: اجرای پروژه های ریلی کشور نیازمند 590 هزار میلیارد ریال اعتبار است و با تامین این اعتبار از محل فایناس داخلی و خارجی این پروژه نیز می تواند عملیاتی شود.
 با آغاز به کار مجلس دهم، وزیران دولت تدبیر و امید با حضور در صحن علنی مجلس شورای اسلامی گزارش کاملی از عملکرد وزارتخانه و دستگاه های خود را به نمایندگان ارائه می دهند. تاکنون شماری از وزیران و مسئولان دستگاه ها گزارش خود را ارائه کرده اند.
منبع: ایرنا
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان