تاریخ انتشار: ۱۹:۴۰ - ۲۴ خرداد ۱۳۹۵

888 برنامه عملیاتی وزارت بهداشت به دانشگاه‌های علوم پزشکی ابلاغ شد

معاون برنامه ریزی،هماهنگی و امور حقوقی وزارت بهداشت، درمان و ‌آموزش پزشکی گفت: 888 برنامه عملیاتی از جمله هیات امنایی شدن حداقل 10 بیمارستان دولتی به دانشگاه های علوم پزشکی کشور ابلاغ شد.
رویداد۲۴ -  طاهر موهبتی روز دوشنبه در نشست خبری که در محل وزارت بهداشت برگزار شد، جزئیات برنامه عملیاتی وزارت بهداشت را تشریح کرد.
وی گفت: برنامه عملیاتی وزارت بهداشت شامل 888 برنامه مختلف است که بر اساس سیاست های کلان سلامت ابلاغی مقام معظم رهبری، چشم انداز 20 ساله کشور، برنامه توسعه، برنامه اقتصاد مقاومتی و برنامه های راهبردی وزارت بهداشت در حوزه های مختلف بهداشت، درمان، دارو، غذا، توسعه ساختاری و افزایش بهره وری تنظیم شده است.
موهبتی در پاسخ به پرسش خبرنگار ایرنا درباره جزئیات این برنامه گفت: در این برنامه موارد بسیار متنوعی در نظر گرفته شده که امکان بیان همه آنها نیست اما می توان به اجرای نظام پایش دانشگاه ها، برنامه های تشویقی، هیات امنایی شدن دانشگاه‌های علوم پزشکی و بیمارستان‌های دولتی، اجرای سیاست های جمعیتی، اجرای پزشک خانواده و نظام ارجاع، بسته های سلامت گروه های سنی مختلف، بیمارستان های دوستدار مادر اشاره کرد.

*یک تا دو درصد درآمد دانشگاه‌ها برای پژوهش
وی گفت: یکی دیگر از مواردی که در برنامه عملیاتی وزارت بهداشت به آن تاکید شده است، توسعه پژوهش است به همین علت همه دانشگاه های علوم پزشکی موظف شده اند که به جز اعتبارات پژوهشی حداقل یک درصد و حداکثر دو درصد درآمدهای اختصاصی خود را برای توسعه پژوهش هزینه کنند.
معاون وزیر بهداشت افزود: برنامه عملیاتی دانشگاه های علوم پزشکی از اول امسال ابلاغ شده است و هر سه ماه یکبار همه دانشگاه ها پایش و ارزیابی و از نظر میزان اجرای این برنامه رتبه بندی می شوند.

**بودجه عملیاتی دانشگاه های علوم پزشکی 34 هزار میلیارد تومان
وی گفت: اولین پایش این برنامه در دهه اول تیر امسال( سال 95) اجرا می شود.
موهبتی در پاسخ به پرسش خبرنگار ایرنا درباره بودجه اجرای این برنامه توضیح داد: تدوین و ابلاغ این برنامه نیازی به تصویب مجلس نداشت اما برای بودجه آن لایحه ای به مجلس فرستادیم که رد شد اما کل بودجه دانشگاه های علوم پزشکی 34 هزار میلیارد تومان است که برای اجرای این برنامه در کنار درآمد اختصاصی مورد استفاده قرار می گیرد.
وی رشد بودجه اجرایی وزارت بهداشت در سال 95 را سه درصد اعلام کرد.
معاون برنامه ریزی وزارت بهداشت تاکید کرد: هر یک از دانشگاه های علوم پزشکی این اختیار را دارند که برای اجرای این برنامه عملیاتی به صورت منطقه ای آیین نامه های لازم را در هیات امنای خود تصویب کنند.
وی گفت: هیات امناها در تصویب آیین نامه های اجرایی خود باید درآمد و بودجه های خود را در نظر بگیرند و به جز مواردی که بودجه مصوب اختصاص پیدا نمی کند، باید در برابر مصوبات خود پاسخگو باشند.
موهبتی ادامه داد: اگر دانشگاه های علوم پزشکی تا پایان سال بین 40 تا 50 درصد برنامه های عملیاتی مصوب را اجرا کنند، به عنوان عملکرد مثبت از آنها می پذیریم.
وی در پاسخ به پرسش خبرنگار ایرنا درباره محورهای عملیاتی اقتصاد مقاومتی در وزارت بهداشت گفت: بیشتر این برنامه ها در حوزه غدا و داروست به عنوان مثال تامین امنیت غذا،‌ایجاد ذخایر راهبردی دارو، حرکت به سمت اقتصاد دانش بنیان و افزایش کیفیت تولیدات پزشکی در این حوزه قابل بررسی است.

**ابلاغ پروژه های اقتصاد مقاومتی به دانشگاه های علوم پزشکی
وی در پاسخ به ایرنا افزود: همین دیروز(شنبه 22 خرداد) اجرای برنامه اقتصاد مقاومتی و پروژه های آن به دانشگاه های علوم پزشکی ابلاغ شد.
موهبتی در پاسخ به پرسش دیگر خبرنگار ایرنا درباره میزان اجرا شدن برنامه توسعه پنجم در حوزه سلامت گفت: این برنامه مواد مختلفی دارد که هر کدام از آنها باید جداگانه بررسی شود به عنوان مثال قرار بود مطابق این برنامه سهم پرداختی مردم در پایان برنامه پنجم به 30 درصد برسد که محقق نشد.
وی افزود: در مورد اینکه در ابتدای این برنامه سهم پرداختی مردم چقدر بوده است، عدد دقیق نداریم و بین 55 درصد تا 75درصد، عددهای مختلفی گفته شده است، البته در دو سال گذشته تلاش هایی برای کاهش سهم پرداختی مردم در دولت یازدهم انجام شده است و به عنوان مثال سهم پرداختی مردم در بیمارستانهای دولتی از 37 درصد به کمتر از 6 درصد رسیده است.
موهبتی گفت: در مورد اجرای پزشک خانواده نیز اقدامات بزرگی در روستاها، شهرهای کوچک و حاشیه شهرها انجام شده و اکنون 24 میلیون نفر در این مناطق تحت پوشش این برنامه و نظام ارجاع هستند.
وی درباره برنامه ششم توسعه نیز گفت: در این برنامه که هنوز به تصویب مجلس نرسیده است 1.5 بند درباره حوزه سلامت وجود دارد. یکی از موارد مورد بحث در این قانون موضوع ساختار وزارت بهداشت است که سیاستهای کلان سلامت نیازمند قانون تعریف شده است اما سازمان مدیریت و برنامه ریزی این کار را در حوزه اختیارات وزارت بهداشت می داند.

**سناریوهای واگذاری بیمارستان‌ها
موهبتی در پاسخ به پرسشی درباره مدل واگذاری بیمارستان های دولتی نیز گفت: در این زمینه چند سناریو وجود دارد که شامل مدل مشارکتی با بخش غیر دولتی، مشارکت در مدیریت بیمارستان، استقلال بیمارستان و مدل بنگاه داری، مدل هیئت امنایی و مدل فاینانس یا بی او تی است.
وی گفت: اگر هیچکدام از این مدل ها اجرا نشد، وظیفه حاکمیت و وزارت بهداشت است که بیمارستان را اداره کند.

** حداقل 10 درصد بیمارستان های دولتی امسال هیات امنایی می‌شوند
موهبتی در پاسخ به پرسش ایرنا درباره اینکه آیا قرار است 20 درصد بیمارستان ها تا پایان امسال هیات امنایی شود؛‌گفت: آمار شما درست اما اگر 20 درصد محقق نشد، حداقل 10درصد بیمارستان ها باید تا پایان امسال با مدل هیئت امنایی اداره شوند و در این صورت اختیارات آنها افزایش پیدا می کند.
وی گفت: هر مدلی که برای اداره بیمارستان ها در نظر گرفته شود، رعایت تعرفه های دولتی در این مراکز الزامی خواهد بود به جز مدل bot که مدل سرمایه گذاری بخش خصوصی داخلی یا خارجی است و البته هنوز چنین بیمارستانی در کشور نداریم و تعرفه های این نوع بیمارستان‌ها نیز تعریف نشده است.
معاون وزیر بهداشت اضافه کرد: طبق برنامه عملیاتی وزارت بهداشت قرار است تا چهار سال آینده 21 هزار و 500 تخت بیمارستانی جدید در کشور اضافه شود.
وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا در برنامه عملیاتی وزارت بهداشت سقف پرداختی برای کارانه پیش بینی شده است یا نه گفت: در مورد حقوق و مزایا مانند همه کارکنان دولت عمل می شود اما در برنامه عملیاتی به موضوع کارانه پرداخته نشده است اما منطق این است که هر کس عملکرد بالاتری داشت باید کارانه بیشتری دریافت کند.
از بین حدود 900 بیمارستان فعال در کشور هم اکنون حدود 580 بیمارستان دولتی است.
منبع: ایرنا
نظرات شما