تاریخ انتشار: ۰۲:۰۳ - ۱۴ اسفند ۱۳۹۸

گل شمعدانی + روش نگهداری در خانه

شمعدانی گیاهی زیبا و پرطرفدار است که دارای برگ‌های بزرگ و انواع مختلفی از جمله گل‌هایی به رنگ‌های مختلف مانند صورتی، سفید، بنفش و قرمز است.

گل شمعدانی

رویداد۲۴ این گل نیاز به توجه دارد تا برگ‌های آن زرد نشوند و گیاه به مرحله گل دادن برسد، در این مطلب با روش‌های نگهداری از شمعدانی آشنا می‌شوید



در زیر بطور کامل و علمی با روش‌های نگهداری انواع شمعدانی آشنا می‌شوید، شناخت بیماری، نحوه آب دادن و میزان حرارت در نگهداری همه گل‌ها اصول اولیه می‌باشد


نور مناسب شمعدانی



شمعدانی‌ها به نور مستقیم آفتاب احتیاج دارند. در صورتی که نور آفتاب کافی نباشد، برگ‌های زرد شده و گیاه گل نمی‌دهد
بیشتر بخوانید: مناسب‌ترین گیاه آپارتمانی
توجه داشته باشید آفتاب تابستان در مناطقی که شدت آفتاب سنگین است باعث زیان به گیاه می‌شود در تابستان‌های گرم و خشک بهتر است در سایه آفتاب نگهداری شود.


خاک



شمعدانی‌ها چندان به خاک خاصی احتیاج ندارند در یک خاک گلدان معمولی نیز رشد می‌کنند، ترکیب خاک باغچه، کود دامی، پوسیده (خزه ها) و کمی ماسه نیز برای رشد بهتر گیاه مناسب است.



رطوبت



شمعدانی معمولی در محلی خشک رشد می‌کند و در فاصله بین دو آبیاری خاک باید خشک شده باشد، اما شمعدانی پیچ و یا شمعدانی عطری به آب بیشتری احتیاج دارند.


درجه حرارت



شمعدانی معمولی به دمای ۱۰ تا ۱۵ درجه سانتی گراد احتیاج دارد، ولی شمعدانی عطری در دمای سردتری مانند ۵ تا ۱۰ درجه رشد می‌کند.



به طور کلی شمعدانی در شرایط جوی مرطوب بهتر رشد می‌کند، بهتر است در زمستان گیاه در خانه نگهداری شود تا یخ نزند.


کودپاشی



کود دهی برای تمام گیاهان لازم است، محلول پاشی برای شمعدانی بهتر است ماهی یکبار انجام شود؛ توجه داشته باشید که شمعدانی در زمستان نیازی به کود دهی ندارد.



اگر قصد دارید به جز کود دامی از کود شیمیایی استفاده کنید؛ کود شیمیایی سوپر فسفات برای رشد بهتر گیاه مفید است، کودپاشی و آبیاری بیش از حد باعث رشد بیشتر برگ‌ها و کاهش تعداد گل‌ها می‌شود.


تکثیر

تکثیر شمعدانی به وسیله قلمه گیری انجام می‌شود.



قلمه‌ها در آب ریشه می‌دهند و می‌توانید آن را در ماسه بکارید، در اوایل؛ قلمه‌ها در سایه نگه داشته می‌شوند و سپس به نور مستقیم منتقل می‌شوند.



هنگامی که خاک به طور کامل خشک شود، آبیاری قلمه‌ها شروع می‌شود.


آفات و بیماری‌ها



هنگام پرورش گل شمعدانی ممکن است گیاه دچار بیماری یا تغییراتی شود که نیاز به درمان دارد


پوسیدگی ریشه

در صورتی که به شمعدانی آب زیادی بدهید و یا نمک‌های محلول در آب زیاد باشد، ریشه گیاه دچار پوسیدگی می‌شود و گیاه از بین خواهد رفت


زرد شدن برگ‌های شمعدانی



آبیاری بیش از حد، خشکی بیش از حد، آبیاری کم؛ آب و هوای نامناسب تا نور کم و کود‌های غیر اصولی می‌تواند منجر به زرد شدن برگ‌های شمعدانی شود.


وجود تار

ممکن است بر روی برگ‌ها تار‌هایی نازک دیده شود.

در صورتی که این تار‌ها برای عنکبوت باشند این تار‌ها و وجود عنکبوت برای گیاه مفید است، ولی اگر تار‌ها برای کنه باشد، گیاه نیاز به سم پاشی دارد.


کپک خاکستری

اگر محل نگهداری گیاه در شرایط جوی با رطوبت هوای بالا و مه آلود است، کرک‌های خاکستری بر روی برگ‌ها شکل میگیرد و کم کم برگ‌ها لزج و از بین می‌روند.


سیاه شدن سر شاخه‌ها

در صورت یخ زدگی سر شاخه‌ها سیاه رنگ می‌شوند، بهتر است قبل از این اتفاق گیاه به یک جای سرپوشیده و گرم منتقل شود.


قرمز شدن برگ‌ها



به طور کلی این اتفاق به دلیل کمبود فسفر در خاک پیش می‌آید، یکی از دلایل کمبود فسفر خاک نامناسب یا هوای سرد است و باید علت آن ریشه یابی شود.


ریزش گل‌ها



ممکن است گل‌ها عمر چندانی نکنند و خیلی زود ریزش پیدا کنند، از جمله دلایل این اتفاق تغییرات ناگهانی آب و هوا یا برودت هوا است.


قارچ شمعدانی



بر روی برگ‌های شمعدانی لکه‌های زرد رنگ پدید می‌آید که به تدریج پشت برگ نیز جوش‌های پرزی شکل یا کرک‌های قهوه‌ای رنگ تشکیل می‌شود.



این بیماری قارچی کم کم باعث خشکی برگ‌ها و از بین رفتن گیاه می‌شود، سم پاشی به وسیله سم‌های پروپیکونازول (تیلت) و یا تری فورین می‌توانند به کنترل قارچ‌ها کمک کنند.
 
 
منبع: فتوکده
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان