تاریخ انتشار: ۱۲:۰۰ - ۲۷ خرداد ۱۳۹۵
فایننشال تایمز:

ایران با افزایش سرمایه‌گذاری‌ های غربی بازگشت تحریم‌ها را دشوارتر می‌کند

ماه گذشته که بیش از 300 شرکت آلمانی به ایران سفر کردند، علاقمندی آنها به حضور در ایران به بخش های بی شماری معطوف بود؛ از بخش ماشین آلات و بهداشت و درمان گرفته تا صنعت خودرو و انرژی.
رویداد۲۴- ماه گذشته که بیش از 300 شرکت آلمانی به ایران سفر کردند، علاقمندی آنها به حضور در ایران به بخش های بی شماری معطوف بود؛ از بخش ماشین آلات و بهداشت و درمان گرفته تا صنعت خودرو و انرژی.

به گزارش رویداد۲۴ به نقل از فایننشال تایمز، آنها تازه ترین دسته از شرکت های اروپایی، آسیایی و شرکت هایی از دیگر نقاط جهان بودند که مسیر رسیدن به ایران در دوران پساتحریم را پشت سر گذاشتند تا در این کشور نفتی 78 میلیون نفری حضور بابند. اما با وجود آنکه قراردادهای مشروطی با ارزش میلیادری به امضا رسیده، نوعی ناامیدی درمورد اجرایی شدن توافقات به طور کامل ایجاد شده است.

امید می رود که یک توافق بین المللی بزرگ این سد را درهم بشکند.

یک تاجر ایرانی گفت: «همه در انتظار نخستین انفجار هستند- مثلا اینکه شرکت توتال فرانسه یا رویال بانک اسکاتلند راه گشا شوند.»

اما سرمایه گذاران خارجی نخست باید از یک مانع عبور کنند- احتیاط بانک های غربی در همکاری با افراد و نهادهای ایرانی. با وجود آنکه بسیاری از تحریم ها پس از توافق سال گذشته تهران و شش قدرت جهان لغو شد، تحریم های آمریکایی که مربوط به مسائلی چون حمایت از تروریسم می شود، همچنان به قوت خود باقی است.

یک دیپلمات ارشد غربی گفت: «هیچ بانک یا شرکت غربی نمی خواهد نخستین کسی باشد که پا پیش می گذارد.»

محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران روز سه شنبه واشنگتن را ترغیب به انجام اقدامات بیشتر در جهت تشویق بانک ها به انجام تجارت با ایران کرد.

تحلیل گران می گویند دولت حسن روحانی، رئیس جمهور میانه روی ایران از طریق تشویق کشورهای اروپایی به سرمایه گذاری بیشتر در ایران، در تلاش برای اجرای سیاست متوازن کردن تجارت با غرب است. اینطور استدلال می شود که چنین اقدامی بر این امید پایه گذاری شده که با افزایش سرمایه گذاری های غربی در ایران، اعمال مجدد تحریم ها برای غرب دشوارتر خواهد شد.

مقاومت بانک ها برای تجارت با ایران در حالی ادامه دارد که مقامات ارشد غربی از جمله جان کری، وزیر خارجه آمریکا همچنان سعی دارند به تسهیل روند همکاری تجاری با ایران کمک کنند.

با وجود آنکه برخی بانک های بزرگ تحریم های آمریکا را مانع اصلی همکاری با ایران می دانند، بانک های کوچکتر اروپایی از جمله بانک کی بی سی بلژیک و بانک دی زد آلمان رسیدگی به معاملات مشتریان اروپایی با ایران را آغاز کرده اند. بانک ارست اتریش نیز در حال آماده شدن برای انجام مبادلات تجاری با ایران است.

رنه هارون، مدیرعامل اتاق صنایع ایران-آلمان معتقد است که هرچه بر تعداد شرکت های اروپایی که علاقمند به همکاری با ایران هستند، افزوده شود، «فشار بر بانک های اروپایی برای انجام تجارت با ایران بیشتر خواهد شد.»

هارون گفت: «مشکلات مالی باید ظرف چند ماه آینده حل و فصل شوند. شرکت های بسیاری هستند که خواهان آغاز یا از سرگیری تجارت با ایران هستند.»

نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان