تاریخ انتشار: ۰۹:۴۲ - ۲۴ فروردين ۱۳۹۹

آسیب سیلاب به طولانی‌ترین قنات جهان در یزد

مدیرکل میراث و گردشگری استان یزد با اشاره به ورود سیلاب به قنات جهانی زارچ از پر شدن ۳ مادرچاه این میراث جهانی و آسیب‌ها وارده خبر داد.
طولانی‌ترین قنات جهان در یزد
رویداد۲۴ مصطفی فاطمی (مدیرکل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی استان یزد) با اعلام خبر وارد شدن آب و سیلاب همراه با گل و لای به قنات جهانی زارچ، گفت: بر اثر سیل، راه آب ورودی به قنات زارچ بازشده است و آب در منطقه خویدک وارد این قنات میراث جهانی شد. این قنات حدود ۱۰۰ کیلومتر طول دارد و اکنون ورود آب سبب بسته شدن ۳ میلچه شده و آب بالا آمده است.

او ادامه داد: آب وارد ۳ مادرچاه اصلی قنات زارچ شده و خسارت سنگینی به این قنات وارد کرده است. باید به سرعت درصدد تخلیه ۳ مادرچاه برآییم.

فاطمی همچنین با اشاره به آنکه بارش باران طی روز‌های اخیر سبب تخریب بخش‌های کوچکی از ساباط‌ها در بافت تاریخی شهر یزد شده است، گفت: چند ساباط و تعدادی از خانه‌های تاریخی در خرانق و فهرج و بافت تاریخی یزد بر اثر بارش باران دچار آسیب‌های اندکی شدند که کارشناسان درصدد مرمت برآمده‌اند.

او با تأکید بر آنکه تخریب جدی متوجه هیچیک از این آثار نشده است، تصریح کرد: سال گذشته بر اثر بارش باران شاهد تخریب چند ساباط و حتی حدود ۱۸ خانه تاریخی در یزد بودیم این درحالیست که امسال بر اثر بارش باران آسیب‌های اندکی به این آثار تاریخی وارد شده است. نباید فراموش کرد که ۲۲ هزار پلاک در بافت تاریخی شهر یزد ثبت شده است و تاکنون گزارشی از تخریب و وارد شدن آسیب جدی به این بنا‌ها دریافت نکرده‌ایم.

به گفته مدیرکل میراث و گردشگری استان یزد، طی روز‌های تعطیلات نوروز و تعطیلاتی که به واسطه شیوع کرونا رقم خورد، تعدادی از افراد که دستگاه فلزیاب به همراه داشتند و احتمالا برای انجام حفاری غیرمجاز رفته بودند در منطقه تفت بازداشت شدند.

او در خصوص تاثیری که کاهش تعداد بازدیدکنندگان در بافت تاریخی بر افزایش یا کاهش میزان تخریب و یادگاری‌نویسی بر روی آثار تاریخی داشت، اظهار کرد: بافت تاریخی شهر یزد به گونه‌ای است که اگر شلوغ باشد و تعداد بازدیدکنندگان در آن زیاد باشد و همه در آن رفت و آمد کنند کمتر با تخریب آثار تاریخی و یادگاری‌نویسی روبه‌رو می‌شود و این در حالی است که در نوروز ۹۹ به دلیل کاهش تعداد بازدیدکنندگان در بافت تاریخی شاهد افزایش یادگاری‌نویسی در این بخش بودیم.

فاطمی در ادامه به خسارت‌هایی که لغو سفر‌های نوروزی به واسطه شیوع ویروس کرونا برای حوزه گردشگری به همراه داشت اشاره کرد و گفت: در استان یزد بخش‌های مختلف در حوزه گردشگری فعال هستند که از آن جمله می‌توان به هتل‌ها، آژانس‌ها، تاکسی‌های گردشگری و صنایع دستی راهنمایان گردشگری و ... اشاره کرد. در این میان خسارت‌های بسیار زیادی چه در بخش درآمد چه در بخش بازپس دادن هزینه سفر‌های لغو شده متوجه این فعالان شده است. به‌طور مثال حدود ۴۵۰ میلیون تومان به یکی از مراکز تاکسی‌های گردشگری فعال در یزد خسارت وارد شده است. آژانس‌های مسافرتی نیز حدود ۱۵ میلیارد تومان خسارت دیدند. مراکز اقامتی نیز حدود ۴۰۰ میلیارد تومان در حوزه کسب درآمد از مسافران در نوروز خسارت دیدند.
بیشتر بخوانید: وزیر میراث فرهنگی: بعد از مهار ویروس کرونا، چند روز تعطیلی عمومی اعلام شود / نیاز به ۳۸۰۰ میلیارد تومان برای جبران خسارت‌های ویروس کرونا به صنعت گردشگری


فاطمی خاطرنشان کرد: در حوزه گردشگری شاهد فعالیت تعداد زیادی از افراد هستیم که متاسفانه بسیاری از آن‌ها بیمه ندارند و اکنون با مشکل روبرو شده‌اند. فعالان بخش خصوصی گردشگری بر آن شدند تا برای کمک معیشت به این افراد بسته حمایتی را اختصاص دهند حتی صندوقی برای اهدای وام راه‌اندازی شده است.

فاطمی با تاکید بر آنکه اکنون بهترین زمان برای خرید صنایع دستی است، گفت: باتوجه به آنکه فعالان حوزه صنایع دستی برای نوروز درصدد تولید تعداد زیادی از صنایع دستی برآمدند، اما نتوانستند آن را بفروشند و اکنون بهترین فرصت برای علاقمندان به صنایع دستی است تا بتوانند این محصولات را با قیمت‌های مناسب خریداری کنند در این میان ما نیز امکانات را فراهم کردیم تا از طریق شبکه‌های مجازی امکان فروش صنایع‌دستی یزد فراهم شود.
منبع: ایلنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان