تاریخ انتشار: ۱۶:۰۴ - ۰۶ خرداد ۱۳۹۹
خسروی در گفتگو با رویداد۲۴ بررسی کرد؛

کاهش معاملات مسکن در دو ماهه ابتدای سال/ عرضه متری مسکن در بورس چقدر قابل اجراست؟

رییس اتحادیه مشاوران املاک می‌گوید: استراتژی عرضه مسکن در بورس سیاستی است که مردم به صورت مشارکتی برای خرید مسکن اقدام می‌کنند که کاملا درست است و امکان خرید و فروش سهام مسکن، تحت عنوان خرید متری مسکن در بازار سرمایه وجود دارد؛ و افرادی هستند که با این سیاست خانه‌دار خواهند شد.

خرید و فروش مسکن

رویداد۲۴ ندا جعفری: حال اقتصاد خوب نیست، بسیاری از دهک‌های پایین جامعه به دلیل شیوع کرونا فعالیت اقتصادی خود را از دست داده‌اند و در شرایط اقتصادی خوبی قرار ندارند. در این شرایط قیمت‌ها مداوم بالا می‌رود. آمارها نشان می‌دهد افزایش در بازار مسکن بیش از سایر بازارها بوده است. بر اساس آمار وزارت راه و شهرسازی متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی طی اردیبهشت ماه در تهران از مرز ۱۷ میلیون تومان عبور کرده است.

مطابق آمار دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی طی اردیبهشت ماه امسال متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در مناطق ۲۲ گانه تهران با رشد ۹.۴ درصدی نسبت با فروردین ۹۹ به ۱۷ میلیون تومان افزایش یافته است.

در فروردین ماه امسال متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی ۱۵ میلیون و ۵۴۵ هزار تومان بود. طی ماه مورد اشاره ۹۹۹۶ فقره قرارداد در سامانه املاک و مستغلات کشور ثبت شد. در اولین ماه سال ۱۰۹۶ فقره قرارداد در سامانه کد رهگیری ثبت شده بود.

بیشترین متوسط قیمت هر مترمربع در مناطق ۲۲ گانه تهران مربوط به منطقه یک با ۳۴ میلیون و ۱۹۹ هزار تومان طی اردیبهشت ماه امسال بوده است. در فروردین ۹۹ متوسط قیمت در این منطقه ۳۱ میلیون و ۹۲۰ هزار تومان بود.

بر اساس این گزارش مردم نمی‌دانند برای مسکن‌دار شدن خود و فرزندانشان چه کنند؟ اگر با هزار مشقت و تنگنا پولی کنار بگذارند که خانه‌ای بخرند با افزایش سرسام آور قیمت نه تنها مسکن نمی‌توانند بخرند بلکه با همان پول رهن و اجاره آن خانه را هم نمی‌توانند پرداخت کنند.


بیشتر بخوانید: پیش‌بینی تازه از وضعیت قیمت‌ها در بازار مسکن/ سونامی قیمتی رخ می‌دهد؟


مصطفی قلی خسروی رییس اتحادیه مشاوران املاک درباره افزایش قیمت مسکن از ابتدای سال ۹۹ تاکنون می‌گوید: در شرایطی که نرخ مسکن رو به بالاست برخی از افرادی که دارای ملکی هستند از این قضیه خوشحال می‌شوند و در مقابل افرادی که فاقد مسکن هستند و بدنبال خانه می‌گردند یا اینکه به دنبال اجاره خانه هستند، مسلما ابراز نارضایتی می‌کنند.

خسروی با بیان اینکه باید به دنبال آرامش در بازار مسکن بود، می‌گوید: بانک مرکزی اعلام می‌کند املاک تا ۳۸ درصد رشد داشته است و همین موضوع باعث التهابات در بازار مسکن می‌شود چراکه تا پیش از اعلام آمار بانک مرکزی وضعیت اینگونه نبود؛ یعنی اگر چند روز قبل از کف بازار در این خصوص پرس و جو می‌کردید، فعالان این حوزه می‌گفتند افزایش قیمت داشته‌ایم، اما نه تا ۳۸ درصد زیرا این رقم برآورد درستی نیست.

او ادامه می‌دهد: پس از شیوع ویروس کرونا عده زیادی از مردم که در مشاغل آزاد مشغول هستند کاسبی‌شان مختل شد و همین موضوع باعث شد نتوانند نقدینگی مناسب را برای خرید ملک مورد نظرشان کسب کنند و معاملات مسکن هم در این مدت و به خصوص از ابتدای سال تا پایان اردیبهشت ماه افت زیادی داشت.

افت معاملات مسکن در دو ماهه ابتدای سال

رییس اتحادیه مشاوران املاک با اشاره معاملاتی که طی دو ماه گذشته انجام شده است، ادامه می‌دهد: تا تاریخ ۲۸ اردیبهشت ماه ۹۹ کل معاملات مسکن در کل کشور با ۲۳ درصد افت همراه شد و در بخش مبایعه‌نامه ۲۲ درصد و در بخش اجاره‌نامه نیز با ۲۵ درصد کاهش روبرو شدیم.

او همچنین با اشاره به تعداد کل معاملات در شهر تهران نیز می‌گوید: در این مدت در شهر تهران ۳۳ درصد کاهش تعداد معاملات داشته‌ایم ۲۳ درصد در مبایعه‌نامه و ۳۲ درصد در بخش اجاره‌نامه افت داشته است.

خسروی در مورد امکان خرید و فروش سهام مسکن و خرید متری مسکن در بازار سرمایه می‌گوید: این استراتژی که به صورت مشارکتی برای خرید مسکن اقدام شود کاملا درست است و امکان خرید و فروش سهام مسکن، تحت عنوان خرید متری مسکن در بازار سرمایه وجود دارد و افرادی هستند که با این سیاست خانه‌دار خواهند شد و این برنامه از سوی وزارت راه و شهرسازی به همراه سازمان بورس می‌تواند در خانه‌دار شدن افراد موثر باشد.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک ادامه می‌دهد: در طرح‌های ملی منافع مردم است در موضوع طرح مسکن مهر بازار مسکن تکان خورد، اما در دولت جدید آقای آخوندی که با مسکن مهر مخالفت کرد موضوع مسکن مهر منتفی و مسکن اجتماعی را مطرح کرد حتی یکی از آن‌ها را هم نساخت، اما ما امیدواریم طرح ملی مسکن در همین دولت نهایی شود و افراد فاقد مسکن بتوانند مالک شوند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان