تاریخ انتشار: ۱۶:۳۷ - ۱۹ خرداد ۱۳۹۹

ویروس کرونا؛ احتمال عرضه واکسن در کمتر از سه ماه

یک تیم تحقیقاتی در دانشگاه آکسفورد بریتانیا که روی ساخت واکسن ویروس کرونا فعالیت می‌کند از امکان آماده شدن آن تا ماه میلادی آگوست،‌ کمتر از سه ماه دیگر،‌ خبر داد.

زمان تولید واکسن کرونا

رویداد۲۴ آدریان هیل، رییس موسسه جنر دانشگاه آکسفورد،‌ روز یکشنبه ۱۸ خرداد ماه اعلام کرد محققان ۸۰ درصد اطمینان دارند که واکسن کرونا که روی آن کار می‌کنند، موفق خواهد بود.

این واکسن در صورت موفقیت به صورت استنشاقی عرضه خواهد شد.

به گفته این محقق که در پروژه ساخت واکسن دخیل است، رسیدن واکسن به کاهش نرخ انتقال بیماری بستگی دارد.

او درباره زمان آمادگی این واکسن افزود: «ما حدس می‌زنیم اگر تعداد موارد بیماری به سرعتی که ما انتظار داریم کاهش نیابد زمان آن حدودا ماه آگوست باشد. اگر ما مواردی نداشته باشیم، ممکن است دیرتر باشد.»

هیل پیشتر هشدار داده بود که این پروژه تحقیقاتی ممکن است در صورت کاهش زیاد نرخ انتقال کند شود.

این محقق دانشگاه آکسفورد توضیح داد اگر تعداد خیلی کمی از داوطلبان آزمایش ویروس را بگیرند،‌ تست دارو قادر نخواهد بود ارزیابی سریع دقیقی درباره این که آیا واکسن موثر است مهیا کند.

مرحله دوم آزمایش این واکسن با ۱۰ هزار و ۲۶۰ بزرگسال با سن بالای ۵۵ سال و شماری از کودکان در ماه آوریل آغاز شده بود.

محققان این پروژه گفته‌اند که به دنبال تایید اضطراری آن از سوی سازمان‌های قانونگذار در این زمینه‌اند و امیدوارند اولین واکسن آن‌ها تا ماه سپتامبر قابل دسترسی باشد.

شرکت بزرگ داروسازی «آسترازنکا» تایید کرده که به محض تایید موثر بودن این واکسن، دو میلیون دوز از آن را تولید خواهد کرد.


بیشتر بخوانید: نکته‌هایی از آمار مبتلایان و فوتی‌های ویروس کرونا در ایران و جهان/ آیا وارد پیک دوم بیماری شده‌ایم؟ +جدول


این شرکت در حال حاضر همچنین موافقت کرده که ۱۰۰ میلیون دوز از واکسن بالقوه را در بریتانیا توزیع کند. آسترازنکا همچنین یک قرارداد یک میلیارد دلاری با حکومت آمریکا برای تولید واکسن امضا کرده است.

در رقابت جهانی برای کشف واکسن کرونا، دانشگاه آکسفورد بالاترین سرعت آزمایشگاهی را دارا است. بیشتر تیم‌های تحقیقاتی دیگر برای اثبات ایمنی ناچار بوده‌اند آزمایش‌های بالینی کوچکی با چند صد شرکت کننده داشته باشند.

منبع: انتخاب
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان