تاریخ انتشار: ۱۴:۳۹ - ۲۵ خرداد ۱۳۹۹
در گفت‌وگو با رویداد۲۴ بررسی شد؛

در بازار خودرو چه می‌گذرد؟/ نماینده مجلس: طرح پیش فروش خودرو یعنی التهاب عمدی بازار

قرعه‌کشی پیش فروش خودرو طرح جدید خودروسازان است که قرار است التهابات بازار خودرو را حل کند. با این حال فاصله قیمت کارخانه تا بازار فاصله بسیار زیاد است و این اختلاف قیمت هر روز بیشتر می‌شود. دو تن از نمایندگان مجلس طرح جدید خودروسازان را بررسی کرده‌اند؛ اینکه

قرعه کشی خودرو

رویداد۲۴ محمد آیتی: سال‌هاست بازار خودرو، آشفته است و هیچکدام از دولت‌ها نتوانسته‌اند تعادلی میان قیمت کارخانه و بازار ایجاد کنند. در چند سال اخیر این وضعیت بسیار بغرنج‌تر شده و هرچه از سال ۹۷ فاصله گرفتیم نه تنها شرایط بهتر نشد که حتی بار‌ها و بار‌ها با افزایش قیمت‌ها مواجه شدیم به‌طوری که کم‌کم باید خرید خودرو را هم به مانند خرید مسکن برای بسیاری از جامعه یک رویا قلمداد کرد.

چند هفته پیش دو شرکت خودروسازی ایران خودرو و سایپا تصمیم گرفتند شرایطی را ایجاد کنند که افرادی که دارای پلاک فعال نیستند بتوانند با ثبت کد ملی خود در قرعه‌کشی ۲۵ هزار شرکت کنند. از این‌رو ثبت‌نام و در ادامه قرعه‌کشی مرحله اول این طرح انجام شد و از قرار معلوم بنا بر این است که این روال تا پایان سال سه بار دیگر صورت بگیرد.

سوال اصلی اینجاست که آیا این مسیر و به‌طور کلی این نوع تصمیمات می‌تواند به فروکش‌کردن التهاب بازار خودرو منجر شود یا خیر؟


بیشتر بخوانید: برگزاری لاتاری به جای حل مشکل/ فروش خودرو به صورت قرعه کشی دست دلالان را کوتاه می‌کند؟


احمد دنیامالی نماینده بندر انزلی در تشریح اقدامات دولت برای مدیریت بازار خودرو به رویداد۲۴ می‌گوید: با تحویل ۲۵ هزار خودرو و این حجم انبوه ثبت‌نام‌کننده نمی‌توان بازار پرمتقاضی خودرو را تنظیم کرد. دو شرکت خودروسازی کشور بنا دارند تا پایان سال چند نوبت دیگر این شکل از ثبت‌نام و قرعه‌کشی را ادامه دهند که به اعتقاد من این روند تنها یک مُسکن برای این بازار است و در بلندمدت اثرات مثبتی را به‌همراه نخواهد داشت.

نماینده بندرانزلی تصریح کرد: اگر می‌خواهیم تغییر جدی و مثبتی در بازار خودرو ایجاد کنیم، می‌باید چند کار را به‌طور ویژه انجام داد. اول، بخش خصوصی را بیش از هر زمان دیگر درگیر تولید خودرو کرد تا سرعت تولید خودرو و تنظیم عرضه و تقاضا هرچه زودتر منطقی شود. دوم، هر تصمیمی باید در زمان خودش گرفته شود و اگر زمان بگذرد شاید دیگر اثر خاصی نداشته باشد. به‌طور مثال ثبت‌نام و قرعه‌کشی خودرو وقتی باید انجام می‌شد که عرضه و تقاضا با هم همخوانی داشت و اکنون برای این کار دیر شده است و این مسیر علاج درد نیست. سوم، باید فضای اطلاع‌رسانی و آگاه‌سازی عموم جامعه را بالا برد و در این بین، مسئولان باید واقعیت‌ها را بدون رودربایسی به مردم بگویند. زمانی که مسئولان توان واقعی تولید خودرو و محدودیت‌هایی که در این راه دارند را به جامعه اطلاع دهند، مردم درست و دقیق‌تر روی به تصمیم می‌آورند و نقش دلالان به صفر نزدیک خواهد شد. متاسفانه هرچه سطح آگاهی جامعه پایین باشد پول بیشتری به جیب دلالان می‌رود که مدت‌هاست شاهد این رویه هستیم.

دنیامالی می‌گوید: قرعه‌کشی اخیر خودروسازان تا حدی باعث جلوگیری از استرس در بازار خودرو شد، اما باید بدانیم که به‌قدری حضور دلالان در این بازار پررنگ بوده و به‌حدی خودرو در پارکینگ‌های مختلف دپو شده که نمی‌توان با این طرح‌ها رضایت حداکثری در جامعه ایجاد کرد.

نماینده کاشان: خودروسازان عملا بازار را ملتهب می‌کنند

سیدجواد ساداتی‌نژاد نماینده کاشان به رویداد۲۴ گفت: متاسفانه بحث خودرو در کشور ما تبدیل به یک بحران شده است که ضرورت دارد هرچه زودتر برای آن فکر اساسی شود تا نارضایتی مردم در این حوزه بیش از این افزایش پیدا نکند.

وی افزود: ثبت‌نام حدود شش، هفت میلیونی مردم برای ۲۵ هزار خودرو واقعاً عجیب بود. تصور من بر این است اگر شرکت‌های مهم خودروسازی مثل رنو، سیتروئن، فیات و... بدانند در ایران برای تحویل ۲۵ هزار خودرو این حجم از افراد ثبت‌نام کردند حتماً شگفت‌زده خواهند شد. ما نباید روی به کار‌هایی بیاوریم که ظاهر آن هم از منطق به دور است.

نماینده کاشان اظهار داشت: قرار است قرعه‌کشی برای تحویل خودرو توسط دو شرکت خودروسازی کشور تا پایان سال و در چند نوبت دیگر ادامه پیدا کند که به‌نظر من، این شیوه مدیریت تنها کمی و آن هم به‌صورت کوتاه‌مدت باعث فروکش کردن جو روانی و التهابات بازار خودرو می‌شود وگرنه این نوع تصمیمات، مشکلی از بازار نابسامان خودرو را حل نخواهد کرد.

ساداتی‌نژاد یادآور شد: ثبت‌نام اخیر برای حضور در قرعه‌کشی خودرو و همچنین ثبت‌نام‌های بعدی در این رابطه یک پیام روشن و البته غم‌انگیز دارد «علنی‌کردن متناسب‌نبودن عرضه و تقاضا از سوی مسئولان»

وی در پایان گفت: وقتی واضح به جامعه گفته شود که عرضه با تقاضا همخوانی ندارد یعنی ایجاد التهاب در بازار خودرو. از طرفی خود همین روال می‌تواند نقش دلال‌ها را پررنگ کند، زیرا فردی که اسمش در قرعه‌کشی درمی‌آید و از پرداخت پول عاجز است باید امتیاز خود را غیررسمی به فردی دیگر که نقدینگی دارد، بفروشد.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان