تاریخ انتشار: ۱۰:۳۸ - ۰۱ تير ۱۳۹۵
فایننشال تایمز گزارش داد

جهش سرمایه‎گذاری مستقیم خارجی در ایران پس از برجام

در پی بالا رفتن رتبه ایران در رتبه بندی منطقه‌ای «سرمایه‎گذاری مستقیم خارجی»، این کشور با جهش اقتصادی روبرو شده است.
رویداد۲۴- در پی بالا رفتن رتبه ایران در رتبه بندی منطقه‌ای «سرمایه‎گذاری مستقیم خارجی»، این کشور با جهش اقتصادی روبرو شده است. 

به گزارش رویداد۲۴ به نقل از فایننشال تایمز، لغو بسیاری از تحریم‌های اقتصادی و مالی در ایران باعث گشایش دوباره اقتصاد ایران به روی جریان سرمایه‎گذاری ‌های جدید شده است. 

داده‌های اف دی آی مارکتز، یکی از بخش‌های فایننشال تایمز که سرمایه‎گذاری مستقیم خارجی را بررسی می‌کند، نشان داد پیش از لغو تحریم‌ها ایران از نظر میزان سرمایه‎گذاری  خارجی در طول سال‌های ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۵ در میان ۱۴ خاورمیانه در رتبه دوازدهم بوده و سهم بازار این کشور ۱. ۶۲ درصد برآورد شده است. 

از زمان لغو تحریم‌ها طی سال جاری اما ایران در این رتبه بندی در جایگاه سوم جای گرفته و سهم بازار این کشور به ۱۱. ۱۱ درصد رسیده و پس از کشورهای امارات و عربستان قرار دارد. 

توافق لغو تحریم‌ها در جولای سال ۲۰۱۵ در ازای محدود شدن برنامه هسته‌ای ایران صورت گرفت اما اجرایی شدن آن تا ژانویه ۲۰۱۶ اتفاق نیوفتاد. 

برداشته شدن تحریم‌ها میلیارد‌ها دلار از دارایی‌های مسدود شده خارجی ایران را آزاد می‌کند و امکان فروش نفت این کشور در عرصه بین المللی را فراهم کرد؛ محدودیت در این بخش برای ایران از سال ۲۰۱۲ بیش از ۱۶۰ میلیارد دلار در درآمدهای نفتی هزینه داشته است. علیرغم اینکه ایران دومین ذخایر بزرگ گازی و چهارمین ذخایر بزرگ نفتی جهان را در اختیار دارد، از دیگر کشورهای خاورمیانه جا مانده است. 

سرمایه‎گذاری  خارجی در ایران از سال ۲۰۰۳ به طور ثابت رو به افزایش بوده است. در سال ۲۰۰۳ ایران تنها سه پروژه خارجی را جذب کرد. این رقم در سال ۲۰۱۴ به هشت افزایش یافت و در سال ۲۰۱۵ به ۹ رسید. 

با این حال در سال ۲۰۱۶ برای نخستین بار تاثیر لغو تحریم‌ها عیان شد. ایران طی سه ماهه نخست این سال، ۲۲ پروژه سرمایه‎گذاری  مستقیم خارجی را جذب کرد که این رقم بالا‌ترین سطح از سال ۲۰۰۳ که اف دی آی مارکتز ثبت داده‌ها را آغاز کرد، محسوب می‌شود. 

ایجاد اشتغال و هزینه سرمایه نیز بین سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۶ افزایش یافته است. در سال ۲۰۰۳ تعداد ۳۵۲ شغل ایجاد شد و ۷۹ میلیون دلار هزینه سرمایه بود. در سال ۲۰۱۴ نیز دو هزار و ۷۳۲ شغل جدید ایجاد شده و یک میلیارد و ۶۷ میلیون دلار نیز هزینه سرمایه بوده است. 

همانطور که پیش بینی می‌شد طی سه ماهه نخست سال ۲۰۱۶ تهران ۳۶ درصد سرمایه‎گذاری ‌ها و ۴۰ درصد سرمایه‎گذاری  مستقیم خارجی از ژانویه ۲۰۱۳ را جذب کرده است. 

از زمان لغو تحریم‌ها بخش‌های خدمات مالی بیشترین سرمایه را در ایران جذب کرده‌اند و توانسته‌اند چهار سرمایه‎گذاری  از شرکت‌های مختلف با هزینه سرمایه ۶۰ میلیون دلار را جذب کنند. 

ایران همچنین توانسته سرمایه‎گذاری ‌هایی را در بخش خودروسازی، خدمات تجاری، لوازم الکترونیکی مصرفی و منسوجات جذب کند. 

مهم‌ترین کشورهایی که در طول این بازه زمانی در ایران سرمایه‎گذاری  کرده‌اند، کره جنوبی و آلمان با هزینه سرمایه دو میلیارد و ۱۵۰ میلیون دلاری بوده‌اند. 

براساس ارقامی که اف دی آی مارکتز به ثبت رسانده، این جهش اقتصادی ایران همچنان ادامه خواهد داشت. ۱۹ سرمایه گذار تمایل خود به سرمایه‎گذاری  در ایران در آینده را ابراز داشته‌اند که این رشد ۹۰ درصدی را نسبت به سال ۲۰۱۵ نشان می‌دهد.

نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان