تاریخ انتشار: ۱۴:۴۷ - ۲۷ تير ۱۳۹۹

افزایش علائم گوارشی ویروس کرونا

یک فوق تخصص گوارش و کبد بزرگسالان گفت: شکل بیماری کووید - ۱۹ به سمت علائم گوارشی رفته است بنابراین در صورتی که علائم گوارشی به ویژه همراه با تب باشند و بیش از ۴۸ ساعت طول بکشند، باید جدی گرفته شوند.
علائم گوارشی ویروس کرونا
رویداد۲۴ دکتر اباذر پارسی با اشاره به بروز علائم گوارشی در بیماران مبتلا به کرونا، اظهار کرد: در ابتدای شیوع ویروس کرونا، تظاهرات این بیماری تنفسی بود، اما در ماه‌های اخیر، علائم بیشتر گوارشی بوده است؛ در حال حاضر ۲۰ تا ۲۵ درصد مبتلایان به کرونا، با علائم گوارشی به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند.

وی افزود: بیماران دارای علامت‌های شایع گوارشی، دیرتر از بیماران با علامت‌های ریوی به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند و این طولانی شدن مدت بیماری، سرایت بیماری را بیشتر می‌کند و عوارض آن را نیز افزایش می‌دهد، زیرا درمان دیرتر شروع می‌شود.

این فوق تخصص گوارش و کبد بزرگسالان ادامه داد: اسهال، علامت شایع گوارشی مبتلایان به کرونا است. کاهش اشتها نیز یکی دیگر از علائم شایع است؛ ورود هر عفونتی به بدن، می‌تواند باعث کاهش اشتها شود. درد‌های شکمی و استفراغ نیز از دیگر علائم شایع گوارشی مبتلایان به کرونا است.

پارسی افزود: مردم باید به فرق بین استفراغ ناشی از کرونا و استفراغ ناشی از مسمومیت توجه کنند؛ استفراغ ناشی از کرونا با تب همراه است، اما استفراغ ناشی از مسمومیت همراه با تب نیست.

وی گفت: همچنین معمولا علائم گوارشی در افرادی که دچار ویروس فصلی می‌شوند، در مدت ۴۸ تا ۷۲ ساعت برطرف می‌شود، اما زمانی که این علائم ادامه پیدا می‌کنند باید بیمار از نظر ابتلا به کرونا بررسی شود.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با اشاره به تاثیر ویروس کرونا بر ارگان‌های مختلف بدن، تصریح کرد: مواردی از پانکراتیت یا التهاب لوزالمعده گزارش شده است. معمولا انتظار داریم بیماری پانکراتیت بر اثر مصرف الکل یا موارد دیگری بروز پیدا کند، اما اخیرا در سطح کشور مواردی از ابتلا به پانکراتیت به دلیل کرونا داشته‌ایم. همچنین کرونا می‌تواند بر کبد تاثیرگذار باشد و درگیری کبدی ایجاد کند.

بیشتر بخوانید: اعلام سریع نتیجه آزمایش مبتلایان، انتقال کرونا را ۸۰ درصد کاهش می‌دهد
وی افزود: این ویروس با سه مکانیسم می‌تواند تاثیرگذار باشد؛ کرونا می‌تواند موجب درگیری سلول‌های کبدی شود و هپاتیت ایجاد کند که اکنون، شاهد موارد افزایش آنزیم‌های کبدی در این بیماران هستیم. همچنین این بیماری، انعقادپذیری خون را افزایش می‌دهد و می‌تواند باعث انعقاد هر رگی شود. دارو‌های مورد استفاده برای درمان این بیماری نیز عوارض کبدی دارند که گاه مجبور به قطع این دارو‌ها می‌شویم.

این فوق تخصص گوارش و کبد بزرگسالان گفت: سیستم ایمنی بدن افرادی که بیماری زمینه‌ای گوارشی دارند مقداری ضعیف‌تر از دیگر افراد است و به تبع، شانس ابتلای این گروه به عوارض کبدی کروناویروس افزایش می‌یابد بنابراین بیماران سیروز کبدی و التهابات روده‌ای باید بیشتر مراقبت کنند.

وی ادامه داد: سیروز کبدی، بیماری اختلال عملکرد کبد است، اما در این بیماری هنوز فرد به مراحله نیاز به پیوند نرسیده است. با این حال مواردی از بیماران دارای سیروز کبدی داشتیم که به دلیل ابتلا به کرونا، با تشدید علائم مواجه شدند و کرونا در این بیماران حتی منجر به فوت شده است.

پارسی افزود: برخی بیماران گوارشی دیگر نیز با وجود مصرف دارو، به دلیل ابتلا به کرونا دچار تشدید علامت و عوارض شدند و روند درمان آن‌ها تغییر کرده است.

وی گفت: این بیماری ممکن است منجر به خون‌ریزی گوارشی شود؛ با ابتلا به این ویروس، سیستم ایمنی بدن درگیر می‌شود و با درگیری سیستم ایمنی، تمام مخاط بدن می‌تواند دچار التهاب شود.

این فوق تخصص گوارش و کبد بزرگسالان افزود: کروناویروس در مدفوع ۷۰ تا ۷۳ درصد بیماران گوارشی مبتلا به کرونا، مشاهده شده، اما در مدفوع بیماران دارای علائم ریوی کمتر بوده است با این وجود، می‌تواند منتقل‌کننده باشد.

پارسی با بیان اینکه کشیدن سیفون توالت نیز منجر به انتشار ویروس در دستشویی می‌شود، گفت: بیمارانی که در قرنطینه خانگی هستند، در صورت امکان دستشویی خود را جدا کنند در غیر این صورت باید دستشویی هر بار پس از استفاده، ضدعغونی شود تا ویروس از بین برود.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز اظهار کرد: شکل بیماری کووید -۱۹ به سمت علائم گوارشی رفته است بنابراین در صورتی که علائم گوارشی به ویژه همراه با تب باشند و بیش از ۴۸ ساعت طول بکشند، باید جدی گرفته شوند، زیرا ممکن است بروز این علائم به دلیل ابتلا به کرونا باشد.

وی افزود: این بیماری، هزار چهره است و در حال درگیر کردن همه ارگان‌ها است و در آینده نیز شاید عوارضی در مبتلایان بهبودیافته بر جای بگذارد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: برخی افراد با بیماری زمینه‌ای، به دلیل واهمه از ابتلا به کرونا به صورت خودسرانه مصرف دارو را قطع می‌کنند در صورتی که با قطع مصرف دارو، بیماری زمینه‌ای آن‌ها شعله‌ور می‌شود و عوارض بر جای می‌گذارد.

پارسی افزود: بیمارانی داریم که برای پیگیری درمان، به مراکز درمانی مراجعه نمی‌کنند و به صورت خودسرانه دارو مصرف می‌کنند یا حتی داروی بیش از حد مصرف می‌کنند که این مساله، منجر به بروز عوارضی شده است.

وی که در یک برنامه تلویزیونی صحبت می‌کرد، گفت: روزانه بیمارانی داریم که نیازمند آندوسکوپی یا معاینات دیگر هستند، اما به دلیل ترس از ابتلا به کرونا، با این معاینات مخالفت می‌کنند در حالی که در مراکز درمانی، پروتکل‌های بهداشتی برای پیشگیری از انتقال کرونا تعریف شده است. ابزار مورد استفاده در مواد ضدعفونی کننده بسیار قوی گذاشته می‌شوند و نگرانی در این زمینه وجود ندارد.
منبع: ایسنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان