تاریخ انتشار: ۱۰:۲۹ - ۱۲ مرداد ۱۳۹۹

افزایش طول عمر و شادی با نوشیدن قهوه!

قهوه باعث می‌شود کمتر احساس خستگی کنید و هوشیاری شما را بالا می‌برد. این خاصیت به دلیل وجود یک ماده‌ محرک در قهوه به نام کافئین است که در واقع، رایج‌ترین ماده‌ روان‌گردان در دنیا است.

فواید نوشیدن قهوه

رویداد۲۴ یادتان می‌آید شب‌های امتحان وقتی هنوز دو سوم کتاب را نخوانده بودیم به اولین چیزی که پناه می‌بردیم یک فنجان قهوه بود. بله، همه مردم قهوه را به سبب شب زنده داری اش خوب می‌شناسند. ولی واقعیت این است که قهوه ویژگی‌های دیگری نیز برای سلامتی بدن دارد.

قهوه انرژی بدن را بالا برده و شما را هوشیارتر می کند
قهوه باعث می‌شود کمتر احساس خستگی کنید و هوشیاری شما را بالا می‌برد. این خاصیت به دلیل وجود یک ماده‌ محرک در قهوه به نام کافئین است که در واقع، رایج‌ترین ماده‌ روان‌گردان در دنیا است.

قهوه می‌تواند تاثیر چربی‌ سوزی داشته باشد
کافئین یکی از معدود مواد طبیعی است که خاصیت چربی‌سوزی آن، در عمل، اثبات شده است. مطالعات متعدد نشان می‌دهد کافئین می‌تواند میزان سوخت و ساز بدن را ۳ تا ۱۱ درصد بالا ببرد. مطالعات دیگر حاکی است که کافئین دقیقا می‌تواند چربی‌سوزی را به اندازه‌ ۱۰ درصد در افراد چاق و ۲۹ درصد در افراد لاغر، افزایش دهد. هرچند، این امکان وجود دارد که با مصرف طولانی‌مدت قهوه، این تاثیرات کم شود.

کافئین می‌تواند خطر دیابت نوع ۲ را پایین آورد
مطالعات نشان می‌دهد خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ در کسانی که قهوه مصرف می‌کنند، بسیار پایین است. دیابت نوع ۲ یک بیماری جدی است که حدود ۳۰۰ میلیون نفر در سراسر دنیا به آن مبتلا هستند.


بیشتر بخوانید: این ساعت روز هرگز قهوه ننوشید !


قهوه می‌تواند از شما در برابر بیماری آلزایمر و زوال عقل محافظت کند
بیماری آلزایمر رایج‌ترین نوع اختلال عملکرد مغزی و دلیل عمده‌ زوال عقل در سراسر دنیا است. معمولا افراد بالای ۶۵ سال به این بیماری مبتلا می‌شوند. متاسفانه، هیچ درمان شناخته شده‌ای برای آلزایمر وجود ندارد. با وجود این، کارهای زیادی را می‌توان برای پیشگیری از این بیماری انجام داد از جمله، تغذیه سالم و ورزش، اما نوشیدن قهوه هم می‌تواند به طور شگفت‌آوری مؤثر باشد.

کافئین می‌تواند خطر ابتلا به بیماری پارکینسون را پایین آورد
پارکینسون دومین بیماری رایج در حوزه‌‌ عملکرد مغز است. خطر ابتلا به این بیماری در قهوه‌خورها، تا ۶۰ درصد پایین‌تر است.

به نظر می‌رسد کافئین از کبد محافظت می‌کند
کبد عضو شگفت‌انگیزی است که صدها عملکرد مهم در بدن را انجام می‌دهد. بیماری‌های متعددی از جمله هپاتیت و کبد چرب، اساسا بر کبد تأثیر می‌گذارند. بسیاری از این بیماری‌ها منجر به حالتی در کبد می‌شوند که به آن سیروز کبدی می‌گویند. در این بیماری، کبد به دلیل عفونت مزمن، فرسوده می‌شود.

ثابت شده است که قهوه می‌تواند در برابر سیروز، از کبد محافظت کند. کسانی‌ که هر روز ۴ فنجان یا بیشتر قهوه ‌می‌نوشند، ۸۰ درصد کمتر در معرض این بیماری هستند.

قهوه ضد افسردگی و شادی‌آور است
افسردگی یک اختلال روحی جدی است که کیفیت زندگی را تا حد زیادی پایین می‌آورد. این بیماری به طور باورنکردنی شایع است و هم اکنون حدود ۴.۱ درصد مردم امریکا دچار افسردگی شدید هستند.

طبق مطالعه‌‌ای که از سوی دانشگاه هاروارد انجام شد و در سال ۲۰۱۱ به چاپ رسید، زنانی که هر روز ۴ فنجان یا بیشتر قهوه می‌خوردند، ۲۰ درصد کمتر دچار افسردگی می‌شدند.

قهوه‌خورها کمتر دچار برخی از انواع سرطان می‌شوند
سرطان کبد و روده‌ بزرگ به ترتیب در رده‌ سوم و چهارم از دلایل عمده‌ مرگ در دنیا قرار دارند. کسانی که قهوه مصرف می‌کنند کمتر مستعد ابتلا به این دو سرطان هستند.

قهوه منجر به بیماری‌های قلبی نمی‌شود و می‌تواند خطر سکته را کاهش دهد
قهوه شاید سبب افزایش جزئی فشار خون شود که این اثر معمولا به مرور زمان از بین می‌رود. خطر بیماری قلبی در کسانی که قهوه مصرف می‌کنند بیشتر نیست، بلکه باید گفت خطر سکته در این افراد اندکی کمتر است.

قهوه می‌تواند سبب افزایش عمر شود
با در نظر گرفتن اینکه قهوه احتمال ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها را کاهش می‌دهد، منطقی به نظر می‌رسد که منجر به افزایش عمر انسان شود. در دو مطالعه‌ بسیار گسترده، نوشیدن قهوه مدت ۱۸ تا ۲۴ سال، با ۲۰ درصد کاهش خطر مرگ‌ و میر در مردان و ۲۶ درصد در زنان، همراه بود.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان