تاریخ انتشار: ۱۴:۳۷ - ۰۵ تير ۱۳۹۵

آلن ایر:جزییات مذاکرات ایران و آمریکا درباره اجرای برجام

شایعات اخیر در مورد محتوای گفت‌وگوهای جان کری و محمدجواد ظریف در حاشیه نشست اسلو فروم، جنجال زیادی را در رسانه‌ها ایجاد کرده است. بلافاصله پس از این گفت‌وگوها بود که وزارت امورخارجه امریکا در بیانیه‌ای تاکید کرد که در این گفت‌وگوها جان کری در مورد حمایت ایران از دولت سوریه با محمدجواد ظریف گفت‌وگو کرده است.
رویداد24- شایعات اخیر در مورد محتوای گفت‌وگوهای جان کری و محمدجواد ظریف در حاشیه نشست اسلو فروم، جنجال زیادی را در رسانه‌ها ایجاد کرده است. بلافاصله پس از این گفت‌وگوها بود که وزارت امورخارجه امریکا در بیانیه‌ای تاکید کرد که در این گفت‌وگوها جان کری در مورد حمایت ایران از دولت سوریه با محمدجواد ظریف گفت‌وگو کرده است.

سخنگوی وزارت امورخارجه ایران هرگونه «مذاکره» در امور غیرهسته‌ای را در این مذاکرات تکذیب کرد و محمدجواد ظریف هم همین موضع را تکرار کرد.

در عین حال چند روز بعد با برکناری معاون عربی و آفریقای وزارت امورخارجه، شایعاتی مبنی بر نقش مذاکرات با جان کردی در این جابه‌جایی‌ها مطرح شد، حتی روزنامه الحیات ادعا کرد که جان کری، حسین جابری‌انصاری را که در این مذاکرات حاضر بود شخصا به‌عنوان جانشین معاون عربی و آفریقایی معرفی کرده است.

شایعات اینچنینی باعث شد تا وزیر امورخارجه کشورمان به‌شدت از رسانه‌هایی که چنین مسایلی را مطرح می‌کنند انتقاد کند. سخنگوی فارسی زبان وزارت امورخارجه امریکا در گفت‌وگو  با «امید ایرانیان» می‌گوید موضوع گفت‌وگوهای هسته‌ای و بیان نظر طرفین در حاشیه مذاکره در مورد مسایل منطقه ناقض هم نیستند.

 او در عین حال از تلاش وزارت خزانه‌داری امریکا برای رفع موانع اجرای برجام می‌گوید و تاکید می‌کند که امریکا برای اجرای تعهداتش در توافق هسته‌ای از هیچ تلاشی فروگذار نمی‌کند. پاسخ‌های‌ آلن ایر را به خواسته خودش دست نخورده و بدون ویرایش منتشر کردیم.

اخیرا شایعاتی مطرح شده در مورد مذاکره آقای جان کری با آقای محمدجواد ظریف در مورد بحران سوریه، هرچند که دوشنبه آقای کربی، سخنگوی وزارت امورخارجه اتحادیه اروپا، در واکنش به مسایل بحرین، هرگونه مذاکره در مورد مسایلی خارج از مساله هسته‌ای با ایران را تکذیب کردند، اما همین آقای کربی هفته گذشته در بیانیه‌ای در مورد مذاکرات حاشیه اسلو فروم گفته‌بودند که آقای کری مسایلی در مورد سوریه مطرح کرده‌اند.
 به نظر می‌رسد تناقضی در صحبت‌های وزارت خارجه امریکا در این زمینه وجود دارد. نظر شما چیست؟

به نظر من هیچ تناقضی در کار نیست. آقای جان کری، وزیر امور خارجه ما با جناب آقای دکتر محمدجواد ظریف در مورد چگونگی اجرای برجام به‌طور مداوم در تماس هستند، چه از طریق کتبی، چه از نظر گفت‌وگوی تلفنی و چه از نظر دیدار حضوری. باوجود اینکه موضوع این دیدارهای حضوری اجرای توافق برجام است، درحاشیه این دیدارها غالبا در مورد اوضاع منطقه‌ای هم صحبت هست.

مثلا در آخرین دیدارشان در شهر اسلو در مورد پیشرفت در اجرای توافق برجام، ازجمله مسایل بانکی و لغو تحریم‌ها بحث مفصلی داشته‌اند. در حاشیه در مورد بحران سوریه هم حرف شد. و ناگفته نماند هرباری که دیدار می‌کنند بدون استثنا آقای کری موضوع شهروندان زندانی یا مفقود شده امریکایی را در ایران مطرح می‌کنند.


شرکت امریکایی بوئینگ به‌گزارش آسوشیتدپرس اعلام کرد که توافقش با ایران نهایی شده است و تایید دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری ایالات متحده را دریافت کرده است، این در حالی اتفاق می‌افتد که شرکت فرانسوی-اروپایی ایرباس از دی‌ماه تاکنون در حال مذاکره برای دریافت مجوز است.

آیا دفتر کنترل دارایی‌های خارجی برای رسیدگی به درخواست‌های شرکت‌های خارجی تبعیض قائل می‌شود؟

دولت امریکا، ازجمله دفتر کنترل دارایی‌های خارجی‌(OFAC) هم به متن و هم به روح توافق برجام پایبند است و از این‌رو به‌طور کامل و موثر به اجرای تعهدات‌مان براساس توافق مصمم هستیم. دفتر کنترل دارایی‌های خارجی‌(OFAC) از هیچ تلاشی در جهت روشنگری ابهامات، رسیدگی به درخواست‌های شرکت‌های خارجی و پاسخ دادن به سوال‌های مطروحه آنها فروگذار نمی‌کند.

 در این راستا یک هفته پیش جناب آقای جان اسمیت، مدیر دفتر کنترل دارایی‌های خارجی در نشستی در واشنگتن گفت که از زمان اجرای برجام این دفتر صدها یا هزاران تقاضانامه برای صدور مجوز تجارت با ایران دریافت کرده است و در نتیجه دفتر اوفک بخش صدور مجوز را به‌طور قابل‌توجهی تقویت کرده و ماموران بیشتری اضافه کرده است. افزون بر آن، به‌تازگی یک مدیریت تازه صدور مجوز ایجاد کرده تا به تسریع این فرآیند کمک کند.

 آقای جان کری طی ماه‌های گذشته دست‌کم سه سفر به ریاض و جده داشته‌اند و با پادشاه عربستان، وزیر امورخارجه و وزیر دفاع عربستان سعودی بارها دیدار کرده‌اند، مقامات عربستان از فرصت این دیدارها برای زدن اتهاماتی به ایران استفاده می‌کنند.

 آیا موضوع این دیدارهای متوالی ایران است یا مسایل دیگر منطقه‌ای؟

جناب آقای کری برای رایزنی و مشورت در مورد موضوعات مهم دنیا با شرکا و متحدان امریکا مرتبا در سفر است. بدیهی است که هر بار با مقامات عربستان سعودی دیدار می‌کند یکی از موضوعات مورد بحث اوضاع منطقه‌ای، از جمله فعالیت منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران است. بر کسی پوشیده نیست که آقای کری و دولت امریکا خواستار این است که ایران نقشی سازنده و نه مخرب در منطقه ایفا کند، تا ان‌شاءالله این همه کشت و کشتار و خونریزی به پایان برسد.

منبع: امید ایرانیان

نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان