تاریخ انتشار: ۱۱:۵۸ - ۱۵ شهريور ۱۳۹۹
روحانی:

دستورالعمل‌های دهه اول محرم برای ایام اربعین پابرجاست/ نمی‌خواهیم بچه ها را با دستبند به مدرسه بیاوریم

رئیس‌جمهور در جلسه ستاد ملی کرونا به تبیین برنامه‌ها و گزارش عزاداری‌های ماه محرم در مسئله رعایت پروتکل‌ها پرداخت و تصریح کرد: ۸۰ درصد جمعیت پروتکل‌ها بهداشتی در ماه محرم را رعایت کردند.
روحانی
رویداد۲۴ «حسن روحانی» رئیس‌جمهور ایران امروز، شنبه ۱۵ شهریورماه ۹۹ در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا با بیان اینکه بر اساس گزارش‌ها ۸۰ درصد جمعیت در سراسر کشور پروتکل‌ها را به خوبی در ماه محرم اجرا کردند، گفت: از فضای مجازی، صدا و سیما و رسانه‌ها تشکر می‌کنم که عزاداری را به همه خانه‌ها و دل‌ها روانه کردند؛ مردم امسال بیش از سال‌های گذشته در ماه محرم فعال شدند و حتی عزیزانشان در خارج از کشور همراهی می‌کردند.

وی ادامه داد: علیرغم اینکه امسال عزاداری محرم ویژگی خاص خودش را داشت، اما، چون ابتکارات جدیدی مدنظر قرار گرفت، به خوبی برگزار شد و انصافاً صداوسیما و سایر رسانه‌ها کار بزرگی را انجام دادند و به خوبی مسائل منتقل شد. از همه برگزارکنندگان، مسئولان، هیئت‌ها، علما و سازمان‌ها سپاسگزاری می‌کنیم که به خوبی مراسم‌ها انجام شد. از عزیزانمان در نیروی انتظامی و پلیس نیز تشکر می‌کنیم که همه جا همراهی و همکاری کردند برای اینکه، طرح به خوبی اجرا و عملیاتی شود.

رئیس ستاد مقابله با کرونا کشور با اشاره به رحلت پیامبر، اربعین حسینی و شهدت امام رضا، اظهار داشت: در آن ایام هم همین دستورالعمل‌ها وجود خواهد داشت و اگر چیزی بنای تغییر داشت، اعلام خواهد شد. احتمالا اگر قرار باشد تصمیمی گرفته شود در جلسه هفته آینده ستاد ملی کرونا انجام خواهد شد.

وی با بیان این‌که از همه کسانی که در این مدت زحمت کشیدند تشکر می‌کنیم، گفت: کنکور در سراسر کشور به خوبی عملیاتی شد. گزارش وزارت بهداشت می‌گوید در کنکور ۹۰ درصد و یا بالای ۹۰ درصد پروتکل‌ها رعایت شد.

رئیس دولت دوازدهم با اشاره به آغاز سال تحصیلی ادامه داد: امروز هم آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها آغاز به کار کردند، که درباره دانشگاه‌ها باید بگویم کلاس‌ها در جا‌هایی که امکان‌پذیر است حضوری باشد، برگزار می‌شود و آن مناطقی که نمی‌توانند، به صورت غیرحضوری کلاس‌ها را برگزار کنند.

وی ادامه داد: البته هستند دانشجویانی که از موطن خودشان در شهر دیگری هستند و باید در خوابگاه باشند که باید فکری برای آن کرد، اما اصل بر شروع به کار دانشگاه‌ها است؛ بنابراین امروز شروع مدارس نیست بلکه شروع مدارس و دانشگاه‌ها که از قبل اعلام شده بود، است.

روحانی تاکید کرد: در مسئله آموزش و پرورش به نظر من دولت، وزارت آموزش و پرورش و آموزش عالی مسئولیت سنگینی را بر دوش گرفتند؛ راحت‌ترین راه این است که بگوییم سخت است و تعطیل کنیم. قصد تشبیه ندارم، اما این کار مانند آن است که باید نماز را ایستاد خواند، اما فرد نتواند، که بیاید بگوید نماز تعطیل! خیر اینگونه نیست می‌تواند نماز را بخواند.

رئیس قوه مجریه ادامه داد: مثلا بیایند بگویند روزه سخت است، تعطیل؛ خیر همه این‌ها چارچوب و مقررات دارد.

وی خاطرنشان کرد: در هر قدمی که برمی‌داریم رسانه‌های بیگانه که ضد کشور، ملت و مردم ما هستند و نمی‌خواهند کار‌ها به روال معمول انجام شود، هر روز یک داستانی را درست می‌کنند. ملت ما از روز اولی که ویروس آمد و متوجه شدند وارد کشور شده است، شعارشان این بود که با این ویروس مقابله می‌کنیم و به مدد الهی آن را شکست می‌دهیم بعضی‌ها مخالف بودند چرا می‌خواهید شکست دهید، این ویروس باید پیروز شود، آمده است و باید بگذارید کار خودش را انجام دهد.

بیشتر بخوانید: روحانی: دوگانگی سلامت و آموزش نادرست است/ امسال با همه سال‌های تحصیلی یک قرن اخیر متفاوت است
روحانی افزود: ویروس شکست دادن یعنی چه؟ این را معنا کنیم، یه وقت ویروس شکست دادن را این‌گونه معنا می‌کنیم که ما از ویروس بتوانیم فرار کنیم و تمام فعالیت‌ها تعطیل شود و این همان چیزی است که دشمن می‌خواهد.

رئیس دولت دوازدهم بیان کرد: ما گفتیم این ویروس را شکست می‌دهیم، کار خودمان را انجام دهیم و اصول بهداشتی هم مراعات شود.

وی ادامه داد: در همه مراسم مذهبی و فکری و مسائل همه‌جا این اصل را مد نظر قرار دادیم؛ یعنی گفتمان ما در داخل سلامت به اضافه فعالیت، گفتمان ضد‌انقلاب سلامت منهای فعالیت و تعطیلی کارهاست و هر روز هم در آن دمیدند.

رئیس جمهور تاکید کرد: ضد انقلاب هیچگاه در کارش موفق نبوده است و امروز هم موفق نخواهد شد، این‌ها اگر دلسوز مردم ایران بودند یک بار می‌گفتند آمریکا در مقابل مردم ایران جنایت کرده است و در شرایط کرونا نمی‌گذارد دارو وارد شود و تحریم را تمدید کرد.

وی ادامه داد: یک نفر از آن رسانه ها‌نگفت که آمریکار در حق مردم ایران جنایت کرده است، اگر شما طرفدار مردم ایران هستید، ملت ایران تحت فشار یک ابر قدرت است، اما یک بار محکوم نکردید و یک طومار جمع نکردید و مدام نق می‌زنید.

رییس ستاد ملی مقابله با کرونا در ادامه سخنان خود در جلسه هفتگی این ستاد، اظهار داشت: برنامه و مبنای اصلی ما حفظ سلامت بود، یعنی اصل سلامت است و در کنار آن همه فعالیت‌ها با مراعات همه اصول بهداشتی ادامه پیدا کند، خوشبختانه امروز می‌بینیم همه دنیا هم آمد و این راه را انتخاب کرد، شاید در ابتدا اختلاف‌نظر‌هایی در کشور‌ها بود، اما امروز دیگر همه یکی شدند، یعنی هیچ کشوری نیست که رفت‌وآمد بین استان‌ها، فروشگاه‌ها، آموزش و سایر موارد را تعطیل کند بلکه همه جا در حال فعالیت هستند، اما با تاکید بر اصول بهداشتی و پروتکل‌ها که باید رعایت شود.

وی ادامه داد: برخی فکر می‌کنند که همه مشکلات عالم تمام شده و فقط ما هستیم و این ویروس، در حالیکه تنها این ویروس نیست، مساله سلامت است. سلامت یعنی سلامت جسم و روح مردم، زندگی مردم و حتی معنویت مردم که باید همه این‌ها باهم باشد.

روحانی در ادامه به تعطیلی ۷ ماهه مدارس اشاره کرد و ابراز داشت: برای امسال اگر شما بگویید بچه‌ها به مدرسه نروند و همه در خانه باشد، خب بله این در خصوص مقابله با کرونا یک قدم مثبت است، اما نسبت به سلامتی قدم منفی است. اکنون هفت ماه است که مدارس تعطیل و بچه‌ها در خانه هستند همین ماندن بچه‌ها در خانه هم خودش یک عذاب است و موجب افسردگی می‌شود و مسائل روانی درپی دارد.

وی افزود: اصلا در این مدت تعطیلی هفت ماهه، مدرسه یک جایگاه دیگری پیدا کرد، پیش از آن بچه‌ها با نشاط به مدرسه می‌رفتند، با نشاط تکالیف خود را انجام می‌دادند، اما اکنون که تعطیل شده همه متوجه شدند که مدرسه یک فضای مهم در مساله نشاط مردم و فرزندان است. در این هفت ماه مردم دیدند که وقتی در کنار خانه، مدرسه نباشد چه مشکلاتی ایجاد می‌شود. پس ما به دنبال سلامت هستیم، اما برخی‌ها فکر می‌کنند که ما صرفا دنبال مبارزه با یک ویروس هستیم، خیر ما دنبال مبارزه با انواع مشکلات هستیم.
 
رییس جمهور همچنین ابراز داشت: البته این مساله مشکلاتی را هم ایجاد می‌کند، مثلا اگر ظرفیت کلاس ما قبلا ۴۰ نفر بود و اکنون پروتکل‌ها می‌گویند که در کلاس ۲۰ نفر باشد، خب این یعنی مدرسه یک روز درمیان یا دو نوبته شود. همچنین امسال معلمان و مدیران شرایط سختی را بر دوش دارند، هم باید تدریس کنند هم مهارت‌آموزی به دانش‌آموزان و هم اینکه از وضعیت بهداشتی و سلامت بچه‌ها مراقبت کنند. همه این‌ها در مدرسه انجام می‌شود و باید به بچه‌ها بگوییم که چگونه بایستند و با این ویروس مبارزه کنند. من امیدوارم که مدارس ما با بهترین عملکرد کار‌ها را پیش ببرند.

وی ادامه داد: در عین حال اگر مسئولان بهداشتی و یا مردم نگرانی‌هایی دارند باید برطرف شود، صداوسیما باید وارد شود و به مدارس برود تا وضعیت رعایت پروتکل‌ها را به مردم نشان دهد. حالا فرض کنیم که یک خانواده هم بگوید که نمی‌خواهد فرزند خود را به مدرسه بفرستد و یکسال دیرتر فرزند او به مدرسه برود، خب خودش می‌تواند برای آینده فرزند خود تصمیم بگیرد، ما که نمی‌خواهیم افراد را با دستبند به مدرسه بیاوریم. ما وظیفه داریم که بگوییم مدرسه و کلاس درس آماده است، معلمان سر کلاس هستند و دانش‌آموز می‌تواند بیاد، اگر هم کسی مشکلی داشت و بیماری داشت و مریض بود می‌تواند نیاید و از فضای مجازی دنبال کند.

روحانی اظهار کرد: تعلیم و تربیت فقط علم نیست، بلکه پرورش و یادگیری و اخلاق و مهارت نیز هست، ساده نیست این محیط را به خانه منتقل کنیم؛ اینکه معلم با بیان خودش با شاگرد صحبت می‌کند، با سامانه و فضای مجازی متفاوت است؛ بنابراین ما یک راه درست و صحیح انتخاب کرده‌ایم و از وزیر آموزش و پرورش به جد می‌خواهم که با این راه اهداف را پیش ببرند و اولویت اول ما سلامت فرزندان ماست.

وی افزود: اگر خانواده‌ای نگرانی شدیدی پیدا کرد به نگرانی‌ها توجه کنیم و اگر از اعضای خانواده دانش‌آموزان شخصی بیمار شد، به هیچ عنوان دانش‌آموز به مدرسه مراجعه نکند، اصل برای ما سلامت است، اما سلامتی که آموزش، علم، تربیت، نشاط، عدم اضطراب و عدم افسردگی دانش‌آموزان نیز در کنار آن قرار گیرد.

رئیس‌جمهور اضافه کرد: خانواده‌ها نباید دغدغه داشته باشند. به این دلیل که من می‌دانم معلمان به اندازه والدین مراقب بچه‌ها خواهند بود.

رئیس دولت دوازدهم ادامه داد: ما در یک مقطعی گفتیم کسب‌و‌کار‌ها باز شود، طبق آماری که وزارت بهداشت اعلام کرده، ۷۰ درصد کسب‌و‌کار‌ها و ۸۰ مردم درصد در حال رعایت پروتکل‌های بهداشتی هستند، در مدارس نیز من خیلی امیدوارم دستورالعمل‌ها مراعات شود.

روحانی بیان کرد: ما با یک ویروس خطرناک مواجهیم، اما این ویروس ما را از پا درنمی‌آورد و در نهایت ما پیروز می‌شویم و ویروس شکست می‌خورد؛ ما قدرت لایتناهی نیستیم، توان ما محدود است، اما در عین حال محکوم به فنا نیستیم؛ قانون و ادیان و خداوند این را به ما می‌گوید که در برابر ویروس مقاومت کنیم، ما باید اصول بهداشتی را رعایت کنیم تا به نقطه پیروزی برسیم.

وی گفت: در این هفت ماه سختی، هیچکس به ما کمک نکرد؛ اگر آمریکا انسانیت داشت و اگر یک جو عقل داشت، حتماً تحریم‌ها را در این دوران شیوع کرونا برمی‌داشتند. دوستان ما نیز در این دوران به ما کمک نکردند.

رئیس‌جمهور افزود: خیلی مهم است که ما در این هفت ماه به این نقطه رسیدیم که باید تنهای تنها، دست در دست هم و با توکل به خدا برای اقتصاد، بهداشت و برای درمان بیماران خودمان همه کار‌ها را انجام دهیم که این کار، کار بسیار عظیمی بود که انجام دادیم.

روحانی اظهار کرد: در سه ماهه اول که تقریباً بسیاری از کسب و کار‌ها تعطیل بود، رشد اقتصادی ما غیر نفت، -۱/۷ بود در حالی که سایر کشور‌ها -۱۳،۱۵،۲۰ بود؛ خیلی کم است کشوری که در سه ماهه اول -۱/۷ باشد، کار عظیم و بزرگی انجام گرفته است.

وی ادامه داد: درست است فشار بر کادر درمان ما زیاد است، اما این تعبیری که ضدانقلاب نسبت به کادر درمان می‌کند، دروغ است. کادر درمان ما ناتوان نخواهد شد و هرروز می‌ایستد، کادر درمان هر روز سر کار هستند و در حال فعالیت هستند، اما در عین حال روحیه آن‌ها و بشاش بودن آن‌ها بسیار مهم است. اظهارات رسانه‌های ضد انقلاب دروغ است. ما در مبارزه با بیماری با توان مقابله می‌کنیم و مردم ما علیرغم همه تحریم‌ها ایستادگی کردند و مقاومت خود را ادامه خواهند داد.
منبع: ایلنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: روحانی ، ویروس کرونا
نظرات شما
پیشخوان