تاریخ انتشار: ۱۰:۱۷ - ۰۵ مهر ۱۳۹۹
رویداد‌۲۴ گزارش می‌دهد؛

وضعیت بازار طلا در نیمه دوم سال/ چه عواملی منجر به کاهش قیمت طلا می‌شود؟

بازار طلا به عنوان مقصد امن سرمایه‌گذاران سنتی در مقایسه با دیگر بازار‌های مالی رشد کمتری را تجربه کرده است. با این وجود همچنان به دلیل نوسان کمتری که تجربه کرده، مورد توجه است. سرنوشت این بازار در نیمه دوم سال جاری به چه شکل خواهد بود؟ یک کارشناس بازار طلا در گفتگو با رویداد‌۲۴ به این سوال پاسخ می‌دهد.

وضعیت بازار طلا در نیمه دوم سال

رویداد۲۴ قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار در بازار یک میلیون و ۲۴۶ هزار تومان معامله می‌شود و همانند سایر بازار‌ها از جمله دلار و سکه دارای نوسان‌های بسیار زیادی شده است. با این وجود برای سرمایه‌گذاران سنتی، همچنان هدف نخست به شمار می‌رود.

شرایط نامناسب اقتصادی باعث شده تا بازار‌های مالی همچنان در نوسان باشند و روزانه با افزایش قیمت جزئی و کلان مواجه شوند. برخی از کارشناسان بازار طلا، علاوه بر تحریم، سوء مدیریت و افزایش نرخ جهانی طلا، افزایش نرخ ارز را در افزایش قیمت طلا موثر می‌دانند و معتقدند این وضعیت تا زمانی که نرخ ارز ثبات نداشته باشد، ادامه خواهد داشت.

بر همین اساس، هر اونس طلا در روز جمعه (ساعت ۱۶ به وقت تهران) با افت ۲۴ دلاری نسبت به چهارشنبه به قیمت ۱۸۵۸ معامله شد که کمترین سطح در بیش از دو ماه گذشته است.

با وجود این کاهش، بسیاری از کارشناسان همچنان بر این باورند که در تلاطم‌های اقتصادی که به دلیل شیوع دوباره کرونا دور از انتظار نیست، طلا همچنان جایگاه امنی برای سرمایه محسوب می‌شود. از این رو این برآورد وجود دارد که طلا مجددا تا پایان سال ۲۰۲۰ به کانال ۲۰۰۰ دلار بازگردد.

 
اکنون و با توجه نوسان‌ بالای بازار بورس، بار دیگر چشم سرمایه‌گذاران سنتی به بازار طلا دوخته شده است و این ابهام وجود دارد که آیا طلا همچنان می‌تواند مقصد امنی برای سرمایه گذاری باشد و در نیمه دوم سال جاری، قیمت طلا به چه نحو پیش خواهد رفت، فلز زرد گرانبها افزایشی خواهد بود یا کاهشی؟

تاثیر مستقیم تحولات جهانی بر قیمت طلا

«عبادالله محمدولی» کارشناس بازار طلا در گفت‌وگو با رویداد‌۲۴ با اشاره به شرایط بازار طلا در ۶ ماهه دوم سال می‌گوید: ارزیابی و تحلیل قیمت بازار طلا برخلاف سایر بازار‌ها کاملا بستگی به اوضاع و احوال سیاسی، اقتصادی، نظامی دنیا دارد و هر اتفاقی که در این مسیر رخ می‌دهد تاثیر خود را روی بازار طلا می‌گذارد و طی سال‌های گذشته نیز این اتفاق همواره رخ می‌داده است.

وی ادامه داد: اکنون که پول ما در قبال سایر ارز‌ها ارزش خود را از دست داده است، باید در ارائه تحلیل‌ها مراقبت بیشتری داشته باشیم. طی روز‌های گذشته بحث مکانیزم ماشه و مخالفت سازمان ملل با برگشت تحریم‌ها مطرح بود که همین مسائل به صورت خود به خود در بازار ما که بازاری ملتهب است، تاثیر می‌گذارد.

قیمت جهانی طلا در دنیا رو به افزایش است، زیرا قیمت انس جهانی قیمت واقعی خودش نیست، بلکه قیمت واقعی آن ۲۳۰۰ دلار است. بانک‌ها و سرمایه‌گذاران بزرگ برای اینکه ارزش ارز خود را تقویت کنند همواره یک رقابت منفی بین طلا و ارز‌های خارجی بوده است.

تحریم و عدم توجه به تولید، عوامل افزایش قیمت طلا

محمدولی با بیان اینکه مسائل داخلی کشور هم روی قیمت بازار طلا تاثیر دارد، یادآور شد: تحریم‌ها و عدم توجه به تولید و سایر مولد‌ها در کشور در کنار سایر سوء مدیریت‌ها، ما روز به روز در حال ضعیفتر شدن هستیم، بنابراین این قیمت طلا نیست که در حال افزایش است، بلکه قدرت پول ملی ما است که روز به روز در حال کاهش و بی ارزش شدن است و اگر مسئولین مربوطه در مسیر تقویت پول ملی حرکت نکنند ما بازهم شاهد کاهش ارزش پول ملی خود خواهیم بود.


بیشتربخوانید: کدام بازار بیشترین سوددهی را داشته است؟


این کارشناس بازار طلا ادامه داد: در بخش داخلی اگر مدیریت لازم را انجام ندهیم و رویکرد‌ها در بخش صنعت اشتغال و سرمایه تغییر یابد و به سرعت کار را شروع کنند، ما شاهد تغییرات خوب و کاهش قیمت‌ها در ۶ ماه دوم سال خواهیم بود.

ولی چناچه به همین منوال گذشته بخواهیم حرکت کنیم و چشممان به واردات باشد و به منابع داخلی توجه نکنیم، وضعیت ۶ ماه دوم را هم مانند ۶ ماه اول سال می‌دانم و تغییرات خاصی را شاهد نخواهیم بود و حتی ممکن است شاهد افزایش قیمت هم باشیم.

وی با بیان اینکه کشور کوچکی نیستیم، ۲۰ درصد منابع دنیا و ۱ درصد جمعیت دنیا را داریم، تصریح کرد: کشور غنی ما قدمت چند هزار ساله، همراه با سرمایه‌های انسانی قوی هستیم؛ اگر در این زمینه خودمان را باور کنیم و بر سرمایه و توانی که داریم اتکا کنیم، می‌توانیم به آینده کشور امیدوار باشیم، در غیراینصورت هیچ آینده روشنی را برای کشور متصور نخواهم بود.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان