تاریخ انتشار: ۱۶:۰۳ - ۰۱ آبان ۱۳۹۹

چگونه گوگل آهنگ‌ها را با کمک بیان ریتم و شعر آن‌ها پیدا می‌کند؟

موتور جستجو و دستیار صوتی گوگل از جذاب‌ترین دستاورد‌های غول جستجوی اینترنتی دنیا هستند که گاهی اوقات با بروزرسانی‌های باورنکردنی حتی حرفه‌ای‌ترین کاربران را تحت تاثیر قرار می‌دهند.
چگونه گوگل آهنگ‌ها را با کمک بیان ریتم و شعر آن‌ها پیدا می‌کند؟
رویداد۲۴ موتور جستجوی گوگل در جدیدترین بروزرسانی‌های خود قابلیت جدیدی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد که تا همین چند وقت پیش شبیه به یک رویا به نظر می‌رسید. حالا فرصت آن را دارید تا با زمزمه یا بیان ریتم و شعر آهنگی که آن را دوست دارید یا به دنبال نام آن می‌گردید، اطلاعات کامل آن را پیدا کنید. نکته جالب ماجرا این است که بسیاری از کاربران گوگل تا همین چند وقت پیش و با تلاش‌هایی مشابه در ویدیو‌هایی سرگرم‌کننده تلاش می‌کردند تا نام آهنگ‌های موردعلاقه‌شان را پیدا کنند و حالا این فناوری در اختیار آن‌ها قرار دارد. اما گوگل این فناوری خیره‌کننده را چگونه توسعه داده است؟ آیا این موتور جستجو واقعا آهنگ‌ها را با کمک بیان ریتم و شعر آن‌ها پیدا می‌کند؟

وقتی لری پیج و سرگئی برلین به‌عنوان دو دانشجوی علوم کامپیوتر در دانشگاه استنفورد تصمیم گرفتند کد‌هایی را برای رتبه‌بندی صفحات جستجوشده در اینترنت بنویسند احتمالا هرگز تصور نمی‌کردند محصول کار آن‌ها به یکی از غول‌های دنیای فناوری تبدیل شود. اما این اتفاق رخ داد و حالا گوگل یکی از بزرگترین شرکت‌های تجاری دنیا است. مجموعه‌ای که روزگاری قرار بود تنها جستجوی کاربران در دنیای مجازی را ساده‌تر از قبل کند حالا سیستم عامل‌های اختصاصی خودش را توسعه داده و با عرضه تلفن‌های هوشمند به بازار تلاش می‌کند تا کاربران بیشتری را به خود جذب کند.

اگرچه حالا موتور جستجوی گوگل به حاشیه ده‌ها حوزه فعالیت این مجموعه غول‌پیکر رفته، اما همه کاربران دنیای فناوری گوگل را به واسطه موتور جستجویش می‌شناسند. به همین دلیل غول فناوری هرگز گاهی دستی به چراغ جادو می‌کشد و بروزرسانی جدیدی برای موتور جستجویش ارائه می‌کند که همه کاربران را تحت تاثیر قرار می‌دهد. در جدیدترین مورد، آن‌ها از قابلیتی در موتور جستجوی گوگل رونمایی کرده‌اند که می‌توانید با کمک زمزمه یا بیان ریتم و شعر آهنگی که به دنبال آن هستید، آن را پیدا کنید.
بیشتر بخوانید: ۱۰ روش جستجو در گوگل که خیلی‌ها نمی‌دانند

جستجوی موسیقی‌ها چگونه وارد موتور گوگل شد؟

فناوری‌های نرم افزاری دنیای دیجیتال هم نیاز دارند همگام با نوآوری‌های سخت افزاری پیشرفت کنند؛ بنابراین وقتی کامپیوتر‌های غول‌پیکر به اولترابوک‌های سبک تبدیل می‌شوند، موتور جستجو‌های کند و نه‌چندان دقیق هم باید به دستیار‌های صوتی سریع و متمرکز تغییر چهره دهند؛ بنابراین گوگل چند سال پیش از دستیار صوتی اختصاصی خود رونمایی کرد. این دستیار صوتی که در ابتدا قرار بود تنها رقیبی برای دستیار صوتی تلفن‌های هوشمند اپل (سیری) باشد به سرعت پیشرفت کرد و حالا یکی از بهترین و دقیق‌ترین دستیار‌های صوتی در دنیای نرم افزار است.

این دستیار صوتی که با نام Google Assistant یا «دستیار گوگل» شناخته می‌شود، آهسته آهسته بروزرسانی‌های جذابی را دریافت کرد. برای مثال در یکی از مهم‌ترین بروزرسانی‌های این دستیار صوتی شرایطی فراهم شد تا کاربران با پخش آهنگی که در حال گوش‌کردن به آن هستند، اطلاعات بیشتری درباره آن کسب کنند. دستیار گوگل با کمک هوش مصنوعی خود، آهنگ را پردازش می‌کرد و جزییات آن را در اختیار کاربر قرار می‌داد.

اما این پایان کار نبود. با استقبال کاربران از این فناوری نوظهور، گوگل تصمیم گرفت تمرکز ویژه‌ای روی آن قرار دهد؛ بنابراین آن‌ها از ابزار ویژه‌ای به نام Sound Search یا «جستجوی صدا» رونمایی کردند که تنها یک وظیفه داشت؛ موسیقی مورد نیاز کاربر دستیار گوگل را پیدا کرده و به او معرفی کند. این تکنولوژی که روزگاری تنها در اختیار کاربران تلفن‌های هوشمند سری پیکسل ساخت گوگل بود حالا در دسترس همه کاربران قرار داشت. این بخش مهم از دستیار گوگل به هوش مصنوعی آن اجازه می‌دهد تا موسیقی‌ای که در حال شنیدن آن هستند را با دقت بیشتری بررسی کند. اما نه تنها حساسیت بلکه بانک اطلاعاتی دستیار گوگل هم با کمک بخش جستجوی صدا بروزرسانی شد.

همه چیز از یکی از رویداد‌های نرم‌افزاری گوگل شروع شد. جایی که این غول فناوری اعلام کرد به زودی هوش مصنوعی موتور جستجوی خود را بروزرسانی می‌کند تا کاربران تنها با کمک بیان ریتم یا زمزمه آوازگونه یک آهنگ، نام و اطلاعات کامل آن را پیدا کنند. این بروزرسانی از مدتی پیش در اختیار بسیاری از کاربران قرار گرفته است. این تنها بروزرسانی بزرگ موتور جستجوی گوگل در روز‌های اخیر نیست. گوگل از مدتی پیش حساسیت بسیار بیشتری نسبت به غلط‌های نگارشی دارد. به عبارت دیگر، با اضافه‌شدن الگوریتمی جدید که با شبکه عصبی‌ای مجهز به ۶۰۰ میلیون پارامتر کار می‌کند، قدرت تشخیص گوگل در دو حوزه درستی نگارش و تشخیص موسیقی دو برابر شده است.

برای پیداکردن آهنگ با کمک ریتم و شعر آن در گوگل، باید دستیار گوگل را روی تلفن هوشمند خود نصب کرده باشید. این دستیار هوشمند در نسخه‌های جدیدتر اندروید و روی تلفن‌های هوشمند مدرن از پیش نصب شده و برخی از پرچمداران گرانقیمت بازار دکمه اختصاصی آن را میزبانی می‌کنند. پس از دسترسی به این دستیار صوتی، نشان میکروفون را لمس و گزینه Search for Song را انتخاب کنید. حالا می‌توانید آهنگی که به دنبال آن هستید را با بیان ریتم یا زمزمه آن پیدا کنید.
منبع: ایرنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: گوگل ، فناوری
نظرات شما
پیشخوان