تاریخ انتشار: ۱۴:۰۸ - ۰۲ آذر ۱۳۹۹
رحمانی فضلی:

گزارش ۲۴ ساعت نخست اجرای محدودیت‌ها مثبت بوده است/ با کسانی که در اجرای طرح تخلف کنند برخورد می‌شود

فرمانده قرارگاه عملیاتی ستاد ملی مقابله با کرونا با بیان این که زحمات زیادی روی طرح جامع محدویت‌ها کشیده شده است، گفت: گزارش‌های ۲۴ ساعت نخست اجرای این طرح مثبت بوده است.
رحمانی‌فضلی
رویداد۲۴وزیر کشور در بازدید از مرکز کنترل قرارگاه عملیاتی ستاد ملی مقابله با کرونا افزود: ما با جان مردم سرکار داریم و آن برای ما عزیز است و حتما باید تلاش کنیم که در این طرح موفق شویم که البته زحمات زیادی روی این طرح کشیده شد و تست فراوان تا صد هزار نفر در روز در کنار مشارکت‌های مردمی و غربالگری و قرنطینه در حال انجام است.

فرمانده قرارگاه عملیاتی ستاد ملی مقابله با کرونا با بیان اینکه کار‌ها از روز گذشته به طور منسجم هماهنگ در حال انجام است، گفت: این ستاد در تهران و شهرستان‌ها تشکیل شده است؛ بنابراین با رصد و پیگیری دقیق ابهامات و مشکلات به وجود آمده را برطرف کنید.

رحمانی فضلی ادامه داد: گزارش ۲۴ ساعت گذشته روند خوب و مثبتی را نشان می‌دهد چرا که مردم و به‌ویژه صاحبان مشاغل همکاری خیلی خوبی در اجرای این طرح داشتند که باید در اینجا آن‌ها تشکر و قدردانی کنم که دولت را یاری می‌کنند.

وی، هماهنگی و انسجام در سطح شهرستان‌ها را مهم دانست و گفت: همه باید چه در سطح استان و چه در سطح شهرستان حرف واحد بزنند و به همین دستورالعملی که ارسال شده باید عمل شود.

مردم حرف متفاوت بشنوند دچار تردید می‌شوند

رحمانی فضلی، خطاب به فرمانداران و استانداران تاکید کرد: به هیچ وجه نباید حرف متفاوتی در اجرای طرح زده شود چرا که اگر مردم حرف متفاوت بشنوند دچار ابهام و تردید می‌شوند. هر سوالی و ابهامی همه اگر هست پرسیده شود. وزارت بهداشت و کارکنان حوزه درمان در کنار فرمانداران و بخشداران و هلال احمر و بسیج و همه کسانی که در حال انجام وظیفه هستند باید حرف واحد بزنند و از حرف‌هایی که مورد تردید و ابهام می‌شود پرهیز شود.

وزیر کشور در ادامه با بیان این که وزارت صمت و اصناف و بهداشت موظف هستند که بحث مشاغل را کنترل و پیگیری کنند، گفت: باید بازرسی‌های وسیعی انجام شود چرا که عده کمی به هر دلیلی این طرح را رعایت نمی‌کنند. باید منافع جمع در نظر گرفته شود چرا که اکثریت مردم با طرح هماهنگ هستند و استقبال کردند.

رحمانی فضلی تاکید کرد: با کسانی که در اجرای طرح تخلف کنند برخورد می‌شود چرا که مصوباتی که در ستاد برای اجرا ابلاغ می‌شود در حکم قانون است بنابراین کسانی که تخلف کنند تخلف از قانون کرده‌اند. خود قانون‌گذار و ستاد برای اجرای این قانون ضمانت اجرایی گذاشته که حتما باید اعمال شود.

وی گفت: وزارت صمت در کنار اصناف و وزارت بهداشت مشاغل را به دقت رصد کند و اگر در جا‌هایی لازم به پلمب و بسته شدن است حکم صادر شود و نیروی انتظامی هم کمک کند که حکم اجرا شود.

وزیر کشور در ادامه به ورودی شهر‌ها اشاره کرد و گفت: تصاویری که از ورودی به شهر‌های قرمز و نارنجی در جاده‌ها نشان می‌دهد این طرح به خوبی رعایت شده است. شب گذشته هم از ساعت ۲۱ تا ۴ بامداد این طرح خوب اجرا شد. امیدواریم که نیروی انتظامی مثل تمام کار‌هایی که تا الان انجام داده با تمام ظرفیت در صحنه باشد. نیروی بسیج در خدمت ناجا است هر زمان که لازم بود به هر تعداد دوستان ما در بسیج و سپاه اعلام آمادگی کرده اند.

وی تاکید کرد: وقتی قانونی تصویب می‌شود نباید در اجرای آن بگذاریم عده کمی که منافعی دارند آن را به خطر بیندازند.

رحمانی فضلی به طرح محلات اشاره کرد و گفت: این طرح باید به‌شکل جدی پیگیری شود. فرمانداران باید دقت کنند اساس این کار طرح محلات است. تست گرفتن‌ها باید افزایش پیدا کند. قرنطینه و رهگیری بیماران و کمک‌های معیشتی که باید انجام شود.

وزیر کشور افزود: در بحث کمک‌های معیشتی باید دقت شود که اولویت با افرادی است که بستری می‌شوند یا بیمار هستند. این کمک‌ها باید توسط خیرین، سمن‌ها و تشکل‌ها انجام شود تا کمک‌ها به موقع برسد که البته دستورالعمل آن آماده شده و به زودی ابلاغ خواهد شد.

وی در ادامه به ظرفیت صدا وسیما اشاره کرد و گفت: صدا و سیما در سطح ملی موثر است و تا الان هم همکاری خوبی داشته به ویژه در اجرای این طرح خوب به میدان آمده است.

وزیر کشور تاکید کرد: صدا و سیما در اجرای این طرح دو هفته‌ای باید موارد مثبت و موفق که به مردم انگیزه دهد و بیشتر پای کار بیایند پخش شود. طرحی به این مهمی و با این ابعاد که در سطح جغرافیای ایران و سطح روستا‌ها اجرا می‌شود بلاخره ممکن است در بعضی جا‌ها با ضعف‌هایی مواجه باشد. اما طرح مسایل مثبت و موفق و قدردانی از مردم حتما انگیزه بالایی را به مردم در اجرای این طرح خواهد داد. ضمن این که مسایلی که دارای ضعف و نقص است باید از طریق ستاد‌ها پیگیری جدی شود.

کنترل دقیق ورود و خروجی شهر‌ها

رحمانی فضلی با تاکید بر کنترل دقیق ورود و خروج به شهرها، گفت: در این ستادی که در فرمانداری‌ها تشکیل شده باید گزارش‌های روزانه خود را به قرارگاه فرستاده شود. فرمانداران علاوه بر این که در ستاد و محل فرمانداری مستقر هستند باید حضوری هم در میدان باشند و بازدید و پیگیری کنند و با گروه‌های مختلف صحبت کنند که مردم احساس کنند که فرماندار شهر در کنار آن‌ها است.

فرمانده قرارگاه عملیاتی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: موضوع نظارت و اعمال قانون باید جدی باشد. به هیچ وجه بنا بر این نیست که اصل را بر جریمه و مجازات بگذاریم. اگر بتوانیم با مجازات و جریمه کم به موقع و سریع عمل کنیم حتما موثرتر و قدرت بازدارندگی آن بالاتر خواهد بود.

بیشتر بخوانید: فهرست کامل شهرهای تردد ممنوع
وی یادآور شد: اگر خودرویی بعد از ساعت ۲۱ وارد خیابان شود آنجایی که دوربین‌ها عکس می‌گیرند و یا افراد ناجا شماره آن‌ها را یادداشت می‌کنند بلافاصله باید برای آن صاحب خودرو پیامک ارسال شود یا اگر فروشگاهی رعایت نکرد بلافاصله باید به آن اطلاع داده شود که بدانند نظارت و اعمال قانون جدی است.

وزیر کشور در ادامه گفت: در این جلسه بحث مالیات و تعویق انداختن مالیات‌ها و کمک‌های دیگر در قالب تسهیلات و وام و سررسید قسط‌ها بررسی شد. کمک‌های خوبی در ستاد برای به کسبه تصویب شد که با اعمال آن‌ها بتوانیم بخشی از خسارات و مشکلات آن‌ها را برطرف کنیم.

وی افزود: فرمانداران هر نوع ابهام و سوال و مشکل را به استان مطرح کنند که اگر استان نتوانست آن را رفع کند و پاسخگو باشد بلافاصله به ستاد مرکزی فرستاده شود که در آنجا آقای ذوالفقاری و همکارانشان در کمیته امنیتی اجتماعی بتوانند مشکلات را پاسخ دهند. از کمیته اطلاع رسانی خواستیم که از طریق رسانه‌ها همه مشکلات، ابهامات و سوالات را جمع کنند تا به آن‌ها پاسخ دهیم.

بخش عرضه کالا‌های ضروری و مواد غذایی در فروشگاه‌های زنجیر‌های باید باز باشد

رحمانی فضلی در ادامه به فروشگاه‌های زنجیره‌ای اشاره کرد و گفت: در فروشگاه‌های زنجیره‌ای فقط قسمت‌هایی که مربوط به عرضه کالا‌های ضروری و مواد غذایی است باید باز باشد و بقیه قسمت‌های آن تعطیل باشد. اگر فروشگاه‌ها را باز کنیم همه نوع مشاغل درون آن وجود دارد که قطعا این باز بودن موجب ترافیک و مشکلات می‌شود بنابراین غرفه‌های غیرضروری حتما باید بسته باشد.

وزیر کشور در ادامه به همکاری بسیج و ناجا اشاره کرد و گفت: جز مصوبه ستاد بوده است که هر زمانی که فرمانده انتظامی تهران احساس کند که نیاز به نیرو بیشتر دارد بسیج آمادگی کامل دارد که به آن‌ها نیرو دهد.

رحمانی فضلی درباره محدودیت بعد از ساعت ۲۱ تاکید کرد: اصلا قرار نیست که با مردم مواجه شویم و جلوی ماشین‌ها گرفته شود. یا از طریق دوربین‌ها یا افرادی که در میادین اصلی ایستاده‌اند پلاک‌های خودرو‌های متخلف اعلام می‌شود.

وی ادامه داد: در فضای مجازی فیلم‌هایی دیدم که توزیع بعضی از اقلام و مواد مورد نیاز مردم باعث صف‌های طولانی شده است بنابراین به همه استان‌ها و شهر‌ها ابلاغ کنید اگر این روز‌ها امکان دارد که کالایی را توزیع نکنند اگر هم ضرورت داشت حتما با تدبیر باشد که صف‌های طولانی ایجاد نشود.

وزیر کشور یادآور شد: در طرح محله محور استانداران و فرمانداران با هماهنگی و همکاری همه دستگاه‌های اجرایی که مصوب ستاد است تجهیزات و امکانات را برای اجرای این طرح در اختیار بگذارند.

رحمانی فضلی گفت: در مورد مسایل مالی و دستمزد‌ها با توافقی که با دکتر نمکی و سازمان برنامه و بودجه شده است و نظام نامه‌ای مالی که با همکاری بسیج و وزارت بهداشت در قرارگاه نوشته شده هر نوع کاری که در این طرح انجام شود توسط نیرو‌هایی که غیررسمی هستند و به کار گرفته می‌شوند حتما پرداخت آن‌ها انجام می‌شود.

وی افزود: اگر نیرو‌های رسمی هم مانند کادر درمان، پرستاران یا برخی دیگر به غیر از ساعات رسمی همکاری داشتند اضافه کار‌ها بر آن مبنا پرداخت خواهد شد.
منبع: ایرنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: رحمانی فضلی ، دولت
نظرات شما
پیشخوان