تاریخ انتشار: ۰۰:۱۹ - ۱۶ آذر ۱۳۹۹
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

دانشگاه در تسخیر اصولگرایان/ کاندیدا‌های ریاست جمهوری ۱۴۰۰ سخنران روز دانشجو

سعید جلیلی، علیرضا زاکانی و عزت الله ضرغامی سه کاندیدای بالقوه اصولگرایان برای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ به مناسبت روز دانشجو سخنرانی می‌کنند، اما خبری از فعالیت دیگر گروه‌ها نیست.

16 آذر روز دانشجو

رویداد۲۴ کرونا روی همه شئون زندگی اثرگذار بوده است. این اثرگذاری روی فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی هم دیده می‌شود. طبیعی بود زمانی که دانشگاه‌ها تعطیل باشند، خبری از برنامه‌های متنوع روز دانشجو نباشد. اصولگرا‌ها البته برنامه‌های خود را در فضای مجازی برگزار می‌کنند. نه دغدغه مخاطب دارند و نه نگرانی از مجوز.

ظاهرا سعید جلیلی در یکی از برنامه‌های اصولگرایان دانشگاه تهران شرکت می‌کند. بسیج دانشگاه شهید بهشتی هم میزبان عزت الله ضرغامی است. ضرغامی مهمان لایو دفتر نمایندگی ولی فقیه دانشگاه زنجان هم هست.

علیرضا زاکانی نماینده مردم قم در مجلس و رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی نیز روز شنبه در نشست مجازی بسیج دانشگاه صداوسیما شرکت کرد. در واقع تا اینجا سه نفر از نامزد‌های بالقوه جریان اصولگرا در چهار دانشگاه سخنرانی دارند؛ عزت الله ضرغامی، علیرضا زاکانی و سعید جلیلی.

نکته جالب غیبت سعید محمد است. حضور در مراسم روز دانشجو می‌توانست برای او یک فرصت باشد که میزان موفقیت او در ارتباط با افکار عمومی سنجیده شود.

ابراهیم رییسی و محمدباقر قالیباف سال گذشته در دانشگاه تهران و دانشگاه علامه سخنرانی کردند اما امسال آنها نیز تصمیم گرفتند فعلا سکوت کنند. البته دانشگاه شریف میزبان مالک شریعتی و مجتبی رضاخواه و سیداحسان خاندوزی سه نماینده مجلس است.

بعضی افراد و تشکل‌ها هم به روند تغییر ماهیت روز دانشجو ادامه می‌دهند. این جریان که سال‌های گذشته با برگزاری مراسم استندآپ کمدی و ... به دنبال بی‌هویت کردن روز دانشجو بود، امسال هم برنامه‌های خود را به شکلی دیگر دنبال کرده است.

یکی از این تشکل‌ها به مناسبت روز دانشجو برنامه اهدا خون برگزار کرده و گفته به دانشجویان شرکت کننده جوایز نفیسی اهدا می‌شود. تشکلی دیگر نیز اعلام کرده مراسم ازدواج دانشجویی را در این روز به صورت نمادین برگزار خواهد کرد. دانشجویان حاضر در فضای مجازی هم به شوخی توییت می‌کنند که اگر دانشگاه باز بود، امروز دلستر و موز می‌خوردند!

نشست آنلاین روحانی در روز دانشجو

معمولا روسای جمهور هر ساله در یکی از دانشگاه‌های مطرح کشور حضور می‌یافتند و درباره جنبش دانشجویی صحبت می‌کرند و دانشجویان نیز در این مراسم تندترین نقدها را مطرح می‌کردند، امسال با توجه به کرونا که حسن روحانی حتی به مجلس نرفت و تا کنون در هیچ مراسم عمومی حاضر نشده، مراسم روز دانشجو با حضور رییس جمهور لغو شد وبه جای آن روحانی به صورت آنلاین با دانشجویان صحبت خواهد کرد.

منصور غلامی وزیر علوم و سعید نمکی وزیر بهداشت در نشستی مجازی با حضور در سالن شهدای جهاد علمی شرکت می‌کنند که قرار است در همین نشست آنلاین روحانی نیز سخنرانی کند.


بیشتر بخوانید: سالگرد روز دانشجو زیر سایه اعتراضات مردمی/ فضای بی‌اعتمادی شکسته می‌شود؟


منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و معاونان این وزارتخانه با حضور در سالن شهدای جهاد علمی و روحانی نیز در این نشست به‌صورت مجازی شرکت می‌کنند.

خسرو معتضد و احمدی نژاد در علم و صنعت

معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه علم و صنعت ایران که به دانشگاه احمدی نژادی‌ها مشهور است، به مناسبت روز دانشجو وبیناری را با عنوان «جریان‌شناسی دانشجویی کشور از دیرباز تاکنون» برگزار می‌کند. این وبینار آنلاین با حضور خسرو معتضد ۱۰ صبح روز یکشنبه ۱۶ آذر برگزار می‌شود.

آنگونه که اعلام شده «نقش جنبش‌ها در حرکت‌های سیاسی و اجتماعی کشور»، «رابطه آرمان‌گرایی با استکبارستیزی» و «دانشگاه قلب استقلال‌طلبی و عدالت‌خواهی» از جمله موضوعات مورد بررسی در این وبینار هستند.

عبور تحول خواهان از اصلاح طلبان

به گزارش رویداد۲۴ از سال گذشته تشکل‌های تحول‌خواه دانشگاه کم کم به احزاب اصلاح طلب بی‌میل شدند و به سراغ برنامه‌های تریبون آزاد رفتند. امسال هم در کویر تعطیلی برنامه‌های دانشگاه، یکی دو دانشگاه برنامه‌هایی را با حضور نسل جدید فعالان سیاسی برگزار می‌کنند. مثلا فرشته طوسی مهمان برنامه انجمن آزاداندیش دانشگاه علامه طباطبایی است و حسین نقاشی مهمان دانشجویان دانشگاه اصفهان است. دانشگاه خلیج فارس هم میزبان علی دینی ترکمانی و سعید مدنی با موضوع عدالت اجتماعی است.

البته خارج از تشکل‌ها، جهاد دانشگاهی به مناسبت روز دانشجو، سلسله نشست‌های «واکاوی تجربه زیسته دختران دانشجو» را برگزار می‌کند. نشست پنجم روز یکشنبه ۱۶ آذر ساعت ۱۱ با حضور معصومه ابتکار معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده و با موضوع «نقش دختران دانشجو در عرصه مشارکت‌های سیاسی اجتماعی» برگزار خواهد شد. این برنامه از صفحه سازمان دانشجویان در اینستاگرام به آدرس ISOJD به صورت زنده پخش خواهد شد.

جنبش‌های دانشجویی چپگرا

دانشجویان چپگرا نیز در صفحات مجازی اینستاگرام و توییتر، مطالب اعتراضی نسبت به برخورد با اعتراضات آبان ماه و پولی شدن دانشگاه‌ها منتشر می‌کنند. آنها از سال ۷۸ که برای نخستین بار طرح پولی شدن دانشگاه و فروش صندلی‌های دانشگاه در دولت خاتمی انجام شد، اعتراضات خود را به آنچه «کالایی شدن دانشگاه» می‌خوانند ادامه داده‌اند و یاد عزت ابراهیم نژاد دانشجوی چپگرایی که در آن سال مفقود شد (ظاهرا او کشته شده است) را گرامی می‌دارند.

آن‌ها با هشتک‌هایی مثل «ویروس سرکوب» اعتراضات خود را در فضای مجازی منتشر کردند. بعضی از این دانشجویان معتقدند، چون دانشگاه جولانگاه پولدار‌ها شده، دیگر نمی‌تواند آینه تفکرات همه جامعه باشد.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان