تاریخ انتشار: ۱۶:۳۰ - ۲۰ آذر ۱۳۹۹

آلودگی هوا در چه شرایطی اضطراری اعلام می‌شود؟

معاون نظارت و پایش محیط زیست استان تهران گفت: شرایط اضطرار آلودگی هوا زمانی است که میانگین کیفیت هوا در شرایط ناسالم برای همه گروه‌ها قرار بگیرد و سازمان هواشناسی نیز اعلام کند که این شرایط حداقل ۲۴ ساعت و به‌طور ویژه ۴۸ ساعت ادامه خواهد داشت.

آلودگی هوا

رویداد۲۴ هرساله با آغاز فصل پاییز و ورود به نیمه سرد سال هوای کلانشهرها به‌ویژه تهران آلوده می‌شود. طی هفته گذشته نیز شهروندان تهرانی پنج روز آلوده را پشت سر گذاشتند و برخی از ایستگاه‌های سنجش کیفیت هوا، هوای ناسالم برای همه افراد را ثبت کردند. به‌علت کاهش وزش باد و توقف بارش‌ها طی دور روز اخیر نیز هوای تهران آلوده بوده است اما برای اینکه شرایط اضطرار آلودگی هوا اعلام شود، به گفته معاون نظارت و پایش محیط زیست استان تهران لازم است «میانگین کیفیت هوای پایتخت» در محدوده ناسالم برای همه گروه‌ها قرار گیرد و این شرایط حداقل ۲۴ ساعت تداوم داشته باشد.

محمد رستگاری گفت: شرایط اضطرار آلودگی هوا زمانی است که میانگین کیفیت هوا در شرایط ناسالم برای همه گروه‌ها قرار بگیرد و سازمان هواشناسی نیز اعلام کند که این شرایط حداقل ۲۴ ساعت و به‌طور ویژه ۴۸ ساعت ادامه خواهد داشت.

وی ادامه داد : زمانی شرایط اضطرار آلودگی هوا اعلام می‌شود که شاخص کیفیت هوا از عدد ۱۵۰ بگذرد و برقراری شرایط ناسالم برای همه گروه‌ها ادامه دار باشد بنابراین اگر یک زمان شاخص کیفیت هوا در محدوده ناسالم قرار گیرد اما پیش‌بینی‌ها حاکی از ناپایداری جوی و در نتیجه بهبود کیفیت هوا باشد دیگر شرایط اضطرار محسوب نمی‌شود.


بیشتر بخوانید: میزان تاثیر بارش بر کاهش آلودگی هوا/ چرا هوای تهران هنوز آلوده است؟


گفتنی است در هوای ناسالم که به رنگ قرمز نشان داده می‌شود، کلیه افراد جامعه در معرض مخاطرات ناشی از آلودگی هوا قرار می‌گیرند و حتی ممکن است گروه‌های حساس دچار عوارض شدیدتری شوند. افزون بر این در هوای بسیار ناسالم که به رنگ بنفش نشان داده می‌شود و عدد AQI بین ۲۰۱ تا ۳۰۰ قرار می‌گیرد، احتمال بروز عوارض جدی برای سلامت افراد جامعه افزایش می‌یابد.

همچنین بر اساس مقالات علمی هر واحد افزایش در غلظت ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون، ۸ درصد تلفات بیماران کرونایی را بیشتر می‌کند بنابراین در شرایط همزمانی آلودگی هوا با شیوع ویروس کرونا توصیه می‌شود افراد تا جای ممکن در منزل بمانند و برای کارهای غیرضروری از خانه خارج نشوند همچنین لازم است افراد استفاده مداوم از ماسک در فضای خارج از منزل را در اولویت خود قرار دهند.

در شرایط اضطرار آلودگی هوا، کمیته اضطرار آلودگی هوا در جلساتی که تشکیل می‌دهند درباره راهکاری‌های کاهش سریع میزان انتشار آلاینده‌ها تصمیم‌گیری می‌کنند. حسین مقدم - مدیرعامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران- نیز پیشنهاد کرده است که در روزهای ناسالم و شرایط اضطرار تصمیمات به روزتری اتخاذ شود و تردد خودروها به جای آنکه براساس پلاک خودرو باشد، براساس میزان آلایندگی خودرو باشد و در روزهای اضطرار آلودگی هوا داشتن معاینه فنی برتر به جای پلاک زوج و فرد معیار تردد خودروها قرار گیرد.

 از جمله تصمیماتی که در شرایط اضطرار آلودگی هوا طی سال‌های گذشته اتخاذ شده ممنوعیت فعالیت برخی واحدهای آلاینده، ممنوعیت فعالیت‌های پروژه‌های عمرانی، اعمال محدودیت برای تردد خودروها، جلوگیری از ورود خودروهای آلاینده بخصوص خودروهای اسقاطی و دیزلی مانند کامیون‌ها به محدوده کلانشهرها و ممنوعیت توقف اتوبوس های روشن در ترمینال ها و جایگاه‌های اتوبوس رانی شهری و بین شهری و تعطیلی مدارس بود.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان