تاریخ انتشار: ۰۹:۰۵ - ۲۸ آذر ۱۳۹۹
قاسم محبعلی:

قطر در قواره میانجی‌گیری بین ایران و آمریکا نیست / ورود بایدن به کاخ سفید شرایط خاورمیانه را تغییر خواهد داد

قاسم محبعلی گفت: در مناسبات بین‌المللی طبیعتا هر کشوری علاقه‌مند به این است که در مسایل مختلف دخالت کرده و به قول معروف خودی نشان بدهد. اما اینکه بگوییم کشوری مثل قطر در بحث میانجی‌گری بین ایران و آمریکا جایگزین عمان شود، امری بعید است.
قطر در قواره میانجی‌گیری بین ایران و آمریکا نیست / ورود بایدن به کاخ سفید شرایط خاورمیانه را تغییر خواهد داد
رویداد۲۴ «قطر بین ایران و آمریکا میانجی‌گری می‌کند» این خبر در حالی در رسانه‌ها منتشر شد که جو بایدن حدود یک ماه دیگر وارد کاخ سفید می‌شود و این اتفاق طبیعتا تغییراتی را درباره رابطه آمریکا با ایران و خاورمیانه به وجود خواهد آورد.

قاسم محبعلی، کارشناس مسائل خاورمیانه،در این‌باره اظهار داشت: در مناسبات بین‌المللی طبیعتا هر کشوری علاقه‌مند به این است که در مسایل مختلف دخالت کرده و به قول معروف خودی نشان بدهد. اما اینکه بگوییم کشوری مثل قطر در بحث میانجی‌گری بین ایران و آمریکا جایگزین عمان شود، امری بعید است.

این استاد دانشگاه در ادامه گفت: به هر حال باید این را در نظر داشت، عمانی‌ها به دلیل سیاست و رویه بی‌طرفانه‌شان در عرصه دیپلماسی جهان و اینکه به مسایل منطقه‌ای هم ورود مداخله‌گرانه‌ای نمی‌کنند، می‌توانند در قالب میانجی نقش‌آفرینی کنند. اما کشور قطر از این ویژگی محروم است و اساسا باید گفت، در قواره میانجی‌گری نیست.

او همچنین تصریح کرد: درباره نگاه کشور‌های خاورمیانه به فضای پر چالش بین جمهوری اسلامی ایران و ایالات متحده آمریکا باید این نظریه قطعی را پذیرفت که دولت‌های عربی منطقه نه تنها تمایلی برای تغییر این وضعیت ندارند، بلکه نگران روزی هستند که چالش موجود بین ایران و آمریکا رو به کاهش باشد. مخصوصا عربستان سعودی و کشور‌های جنوب خلیج فارس عمدتا خواهان تنازع بین ایران و آمریکا هستند. چون به وجود آمدن چنین حالتی وزن آن‌ها در سیاست خارجی آمریکا را کمتر خواهد کرد و طبیعتا چنین وضعیتی بر تاثیر این کشور‌ها در مناسبات منطقه اثری منفی خواهد گذاشت.

بیشتر بخوانید: رونمایی از تاکتیک برجامی بایدن در مواجهه با ایران
وی توضیح داد: البته همه کشور‌های منطقه می‌دانند که با ورود جو بایدن به کاخ سفید شرایط به‌طور جدی تغییر خواهد کرد. به عنوان مثال آمریکای بایدن به سعودی‌ها چک سفید امضا نخواهد داد و دیگر مثل گذشته نیست که آمریکا از سیاست عربستان در جنگ با یمن پشتیبانی کند. تغییر دیگر هم این است که ایالات متحده در دوران بایدن به مساله حقوق بشر کشور‌های خاورمیانه هم حساس خواهد شد و در کل می‌توان گفت، رابطه کشور‌های خاورمیانه با آمریکا مثل زمان باراک اوباما چالشی خواهد بود.

قاسم محبعلی در پایان گفت: کشور‌های خاورمیانه می‌دانند که روز‌های تعامل با آمریکا با رفتن دونالد ترامپ به فضایی مملو از چالش و تنازع تبدیل خواهد شد.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: عربستان ، قطر
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان