تاریخ انتشار: ۱۰:۰۹ - ۰۱ دی ۱۳۹۹

مخالفت ستاد کل نیرو‌های مسلح با طرح‌های پولی کردن خدمت سربازی

رییس اداره سرمایه انسانی سرباز ستاد کل نیرو‌های مسلح با بیان اینکه ستاد کل نیرو‌های مسلح با طرح‌های پولی کردن خدمت سربازی مخالف است، گفت: در گذشته نیز ما تبعات منفی چنین طرح‌هایی را دیده‌ایم و این طرح‌ها عادلانه نیست، از همین رو ما با آن مخالفیم.
سربازی
رویداد۲۴«امیر غلامرضا رحیمی‌پور» رییس اداره سرمایه انسانی سرباز ستاد کل نیرو‌های مسلح درباره افزایش حقوق سربازان گفت: در خصوص افزایش حقوق سربازان در سال ۱۴۰۰ باید منتظر بمانیم در لایحه بودجه چقدر اعتبار به ما اختصاص داده می‌شود. حقوق سربازان به مولفه‌هایی از جمله محل خدمت، مدرک تحصیلی و درجه بستگی دارد و براین اساس متفاوت خواهد بود، به طور مثال حقوق کسی که در مناطق محروم یا در مناطق بد آب و هوا است با کسی که در شهر محل سکونت خود خدمت می‌کند، متفاوت است.

وی ادامه داد: ما سیاست تفاوت در حقوق را مانند سیاست تفاوت در مدت زمان خدمت دنبال می‌کنیم یعنی همانطور که کسی که در شهر خود و در مناطق خوش و آب هوا اعزام می‌شود، باید به مدت ۲۴ ماه خدمت کند، اما اگر کسی در منطقه بد آب و هوا یا مرزی یا امنیتی و عملیاتی خدمت می‌کند، باید مدت زمان کمتری را خدمت کند، چرا که این از نظر ستاد کل به عدالت نزدیکتر است.

رییس اداره سرمایه انسانی سرباز ستاد کل نیرو‌های مسلح تصریح کرد: در حقوق هم همین موضوع را رعایت کردیم، اما نمی‌توانیم در حال حاضر با قطعیت بگوییم، میزان حقوق با توجه به نوع مدرک و محل خدمت چقدر است، چرا که باید ببینیم چه اعتباری به ما اختصاص داده می‌شود. ان‌شاءالله وقتی لایحه بودجه تصویب شد و به ما ابلاغ کردند ما آن را اعلام می‌کنیم. البته ما تمام تلاشمان را کردیم تا حداقل میانگین کل حقوق را در سطح نیرو‌های مسلح برای کارکنان وظیفه یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان شود.

امیر رحیمی‌پور تصریح کرد: براساس قانون باید ۶۰ تا ۹۰ درصد حداقل حقوق کارکنان نیرو‌های مسلح به سربازان به عنوان حقوق پرداخت شود، اگر بودجه‌ای که در نظر گرفته شده تصویب شود ما به ۶۰ درصد این مبنا نزدیک می‌شویم، اما همچنان این میزان با اصل حقوقی که در قانون پیش‌بینی شده است، فاصله دارد. امیدواریم نمایندگان مجلس این موضوع را به عنوان مطالبه ما در دستور کار خود قرار دهند و این اعتبار پیشنهاد شده را در کمیته تلفیق افزایش دهند و صددرصد قانون را برای کارکنان وظیفه اجرا کنند، چراکه این حق کارکنان وظیفه است که وقتی خدمت می‌کنند، مطابق قانون حقوق و مزایا را دریافت کنند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا با نمایندگان در خصوص این موضوع جلساتی برگزار شده است یا خیر؟ خاطرنشان کرد: با چندین نماینده صحبت شده است تا کمک کنند در کمیسیون تلفیق نگاه مثبتی به این اعتبار شکل گیرد؛ نمایندگان نیز اظهار همکاری کرده‌اند و حقوق سرباز نیز از مطالبه آن‌ها است و ما مشکلی نخواهیم داشت و ما امیدواریم بودجه‌ای را که سازمان برنامه و بودجه برای ما پیش‌بینی کرده است در مجلس بیشتر شود.

رییس اداره سرمایه انسانی سرباز ستاد کل نیرو‌های مسلح در بخش دیگری از صحبت‌های خود در پاسخ به این سوال که آیا موضوع خرید یا پولی شدن سربازی در بودجه مطرح شده است، تصریح کرد: ستاد کل نیرو‌های مسلح کاملا مخالف موضوع خرید و فروش سربازی است، چرا که این امر یک موضوع کاملا ناعادلانه است و ضربه به موضوع سربازی وارد کرده است.

امیر رحیمی‌پور ادامه داد: قرار بود با اجرای این قانون غیبت از سربازی کاهش یابد و تعداد غایبان کم شود، اما متاسفانه شاهد بودیم، اجرای این قانون باعث شد تا با افزایش غیبت از سربازی مواجه شویم. ما در نظر داشتیم با اجرای این قانون آمار غایبان از دو میلیون و ۳۰۰ هزار نفر به یک میلیون نفر کاهش پیدا کند، در حالی که پس از اجرای این قانون چند صد هزار نفر نیز به غایبان اضافه شد و بسیاری از مشمولان به این امید که می‌توانند پس از هشت سال غیبت سربازی را بخرند به سربازی نیامدند و یا غایبانی که یک الی دو سال غیبت داشتند به غیبت خود ادامه دادند تا شاید این قانون دوباره تمدید شود. در حال حاضر نزدیک به دو میلیون و ۹۰۰ هزار نفر غایب داریم.

وی تاکید کرد: اصل اجرای این قانون بجای حل مشکلات به ما لطمه زده است، ضمن اینکه اجرای این قانون عادلانه نبود، چراکه هر کس قادر بود، سربازی را می‌خرید و می‌توانست به سربازی نرود و هر کسی هم که پول نداشته باشد باید به خدمت برود این موضوع با عدالت ناسازگار بود که ستاد کل نیرو‌های مسلح جلوی آن را گرفت و در سال ۹۸ دیگر در لایحه بودجه قرار نگرفت.

رییس اداره سرمایه انسانی سرباز ستاد کل نیرو‌های مسلح در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه طرحی در مجلس مطرح شده است مبنی بر اینکه افرادی که به سربازی نرفته‌اند، با پرداخت ۵۰ درصد بیش از قیمت مصوب خدمات دریافت کنند، نظر ستاد کل نیرو‌های مسلح درباره این طرح چیست؟ تصریح کرد: طرح‌های متفاوتی در مجلس در دست بررسی است، این موضوع هم یکی از همین طرح‌های مجلس است که پیش از این نیز مطرح شده بود و ستاد کل نیرو‌های مسلح آن را رد کرده بود.

امیر رحیمی‌پور تاکید کرد: ستاد کل با پرداخت جریمه به جای سربازی موافق نیست. طرح‌های مختلفی در کمیسیون امنیت ملی مطرح می‌شود و در مجلس در دست بررسی است و اگر طرح بهینه‌ای مشخص شود و مورد تایید باشد، اعلام می‌شود. این موضوعات در حد پیشنهاد است و هیچ اتفاق خاصی نیفتاده است و ستاد کل باید این طرح‌ها را با دقت بررسی کند و قابل طرح هم نیست، ممکن است هر نهادی یک طرح یا پیشنهادی در این خصوص داشته باشد، اما باید این طرح‌ها در ستاد کل بررسی شود.

وی گفت: ستاد کل اساسا با خرید یا جریمه مشمولان غایب یعنی پولی کردن خدمت سربازی به شدت مخالف است. در گذشته نیز ما تبعات منفی چنین طرح‌هایی را دیده‌ایم و این طرح‌ها عادلانه نیست از همین رو ما با آن مخالفیم.
منبع: ایلنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: سربازی ، سرباز
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان