تاریخ انتشار: ۰۹:۵۰ - ۰۳ دی ۱۳۹۹
مدیر کل آموزش و پرورش شهر تهران:

برگزاری حضوری امتحانات تخلف است/ با مدارس متخلف برخورد می‌کنیم

مدیر کل آموزش و پرورش شهر تهران در واکنش به چرایی تصمیمات متعدد و ناگهانی آموزش و پرورش درباره برگزاری امتحانات تا حضور دانش‌آموزان در مدرسه گفت: ما، چون تجربه قبلی از آموزش در این شرایط را نداریم، به اجبار برخی کار‌ها را دو سه بار تکرار می‌کنیم و تغییر موضع دهیم.
برگزاری حضوری امتحانات تخلف است/ با مدارس متخلف برخورد می‌کنیم
رویداد۲۴ در روز‌های اول بازگشایی مدارس مسئولان آموزش و پرورش اذعان داشتند که تشکیل کلاس‌های حضوری با تقسیم‌بندی گروهی دانش‌آموزان نمی‌تواند، تهدیدی برای سلامتی آن‌ها باشد، از این رو کلاس‌های حضوری را برگزار کردند، اما دیری نپایید که در پی افزایش آمار ابتلا به کرونا تصمیم بر ممنوعیت برگزاری کلاس حضوری گرفته شد، اما چندی بعد مجددا مسئولان آموزش و پرورش مدعی شدند برای آن‌ها تفاوتی بین مناطق زرد و قرمز وجود ندارد.

اکنون با نزدیک شدن به فصل امتحانات این تناقض‌گویی‌ها همچنان ادامه دارد، نخست گفته شد که تمامی امتحانات به شکل غیرحضوری خواهد بود، اما برخی مدارس به ویژه مدارس غیردولتی از همین حالا به دانش‌آموزان اعلام کرده‌اند که برای شرکت در امتحانات حضوری باید به مدرسه بیایند و در حالی که سخنگوی آموزش و پرورش روز پنجشنبه ۲۷ آذر با قطعیت اعلام کرد، امتحانات غیرحضوری خواهد بود، رییس سنجش و پذیرش آموزش و پرورش سه روز پس از اعلام این خبر گفت، برگزاری امتحانات پایه اول و دوم در مناطق زرد به تصمیم ستاد مقابله با کرونا استان بستگی دارد و در مناطق قرمز نیز امتحانات در بستر شاد با مسئولیت معلم انجام شود.

صاحبنظران بر این باورند، این تضاد‌ها در تصمیم‌گیری‌های آموزش و پرورش می‌تواند، موجب آسیب‌های بیشتری به دانش‌آموزانی شود که ماه‌ها از مدرسه دور بوده‌اند. در حقیقت آموزش و پرورش بیش از هر چیزی نیازمند یک تصمیم‌گیری منسجم و قاطع است، تا دانش آموزان هر بار با یک تصمیم‌گیری مواجه نکند.

تناقض در تصمیمات آموزش و پرورش به خاطر شرایط بحرانی است

«عبدالرضا فولادوند» مدیر کل آموزش و پرورش شهر تهران در واکنش به این که آموزش و پرورش از ابتدای شیوع کرونا تاکنون بار‌ها تصمیمات متناقصی را گرفته که دانش آموزان را دچار سردرگمی کرده است، گفت: دنیا آموزش در این ایام را به آموزش در بحران تعبیر می‌کند، ما، چون تجربه قبلی از آموزش در این شرایط را نداریم به اجبار برخی کار‌ها را دو سه بار تکرار می‌کنیم و تغییر موضع دهیم.

وی افزود: هرچه بتوانیم بیشتر از خرد جمعی استفاده کنیم، لغزشمان کمتر است. در کره جنوبی در زمان شیوع کرونا مدارس هفت مرتبه بازگشایی و مجدد بسته شدند. این به دلیل‌عدم تجربه زیست بوم جدید است و مساله کرونا همه چیز را بر هم زده است.

برخی مواقع مجبوریم در تصمیم‌گیری‌ها انعطاف به خرج دهیم

فولادوند با بیان اینکه در برخی موارد ما در حساب و کتاب‌هایمان تصمیمات دقیقی می‌گیریم، اما وقتی متوجه می‌شویم که یک جای کار ایراد دارد به ناچار آن تصمیم را تغییر می‌دهیم یا در مقابل آن انعطاف به خرج می‌دهیم، گفت: ما اکنون در یک زیست بوم جدید قرار گرفته‌ایم و براساس آن دقیق‌تر تصمیم‌گیری کنیم. همچنین تلاش کنیم تصمیمات به صحت و درستی نزدیک باشد، زیرا جمعیت هدف ما جمعیت گسترده‌ای است و شاید هم به این دلیل است که تصمیمات آموزش و پرورش دچار تغییر می‌شود.

مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران اظهار داشت: ۱۵ میلیون دانش‌آموز در سطح کشور با زیست بوم‌های متفاوت و با وضعیت‌های گوناگون داریم، و در هر شرایطی تلاش می‌کنیم به حرکت در مسیر آموزش ادامه دهیم. من قبول دارم که ما برخی کار‌ها را دوباره تجربه می‌کنیم و این دانش‌آموزان هستند که هزینه آن را می‌دهند.

وی بیان کرد: ما در تهران اعلام کردیم که امتحانات حضوری است تا دانش‌آموزان بهتر درس بخوانند و با جدیت بیشتری دروس را از طریق تبلت یا گوشی دنبال کنند. دانش آموزان با این رویه ضرر نکردند، آن‌ها درس‌ها را با نیت آزمون حضوری خوانده بودند. در هر صورت این اتفاقات باید تجربه شود تا ما را به هدف نزدیک کند. البته ما به تنهایی تصمیم‌گیری نمی‌کنیم، بلکه ستاد ملی مقابله با کرونا نیز باید به ما برای تصمیماتی که می‌گیریم مجوز دهد.

فولادوند بیان کرد: به عنوان مثال برای امتحانات حضوری تصمیم بر آن شد که آزمون متوسطه دوازدهم برای جاماندگان خرداد و شهریور در دی ماه برگزار شود. آزمون‌ها از ۱۵ دی آغاز می‌شود و فاصله هر دانش آموز با دیگری حدود دو متر خواهد بود و تعداد حوزه‌ها نیز دو برابر شده است. این اقدام صورت گرفته، زیرا ما تجربه امتحانات خرداد و شهریور در کرونا را داشتیم.

بیشتر بخوانید: 
آموزش و پرورش: امتحان «حضوری» در هیچ مقطعی برگزار نخواهد شد / فقط امتحانات نهایی حضوری است

برگزاری امتحان حضوری تخلف است

وی تاکید کرد: در هر صورت هر مدرسه‌ای که بخواهد به صورت حضوری امتحان بگیرد، تخلف انجام داده است و ما نیز به شدت با آن‌ها برخورد می‌کنیم. خانواده‌ها هم نباید زیر بار امتحان حضوری بروند، این را هم اعلام کردیم که با مدارس غیردولتی هم بابت برگزاری آزمون حضوری شوخی نداریم. در عین حال که آن‌ها همکاران ما هستند، اما سلامت دانش آموزان برای ما اهمیت بیشتری دارد.

مدیر کل آموزش و پرورش شهر تهران در واکنش به اینکه یکی دیگر از تصمیمات متناقض آموزش و پرورش این است که برای شب یلدا اعلام شد، دانش آموزان طی دو روز از تبلت یا گوشی استفاده نکنند، درحالی که درجامعه و از سوی وزارت بهداشت بحث یلدای مجازی مطرح شده بود، گفت: در این دو روز که اعلام کردیم دانش آموزان تبلت‌ها را کنار بگذارند یک تکلیف خانوادگی بود تا آن‌ها با حضور در کنار خانواده همیار سلامت آن‌ها باشند. هر چند این برنامه نیز جدید بود و برخی آن را بر نمی‌تابیدند، اما با استقبال ۹۰ درصدی مخاطبان رو به رو شد.

فولادوند بیان کرد: ما اکنون وارد زیست بوم جدید شده‌ایم و روش تدریس متفاوت شده است. در برخی مواقع جنبه آموزشی کتاب باز بیشتر از بسته بودن کتاب باشد. من در سال ۹۲ دبیر منطقه ۱۱ و ۱۲ تهران بودم و چندین بار به دانش آموزانم گفتم که سوالات را از کتاب پیدا کنید و بنویسید، زیرا یک‌بار نوشتن برابر با شش بار روخوانی از روی کتاب است.

آموزش و پرورش باید منطقی‌تر عمل کند

«اکبر احمدپور» عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در خصوص تصمیمات متناقض آموزش و پرورش و اینکه به یک‌باره تغییر موضع می‌دهد، بیان کرد: درخصوص این انتقاد که به آموزش و پرورش وارد است، طی جلساتی که کمیسیون آموزش با وزیر داشت، قرار بر این شد که برنامه‌های این وزارتخانه هدفمند باشد و در یک چارچوب خاص و مشخص انجام شود.

وی ادامه داد: همچنین بنا شد تا زمانی که از مسائل بهداشتی و شرایط کرونا در کشور اطمینان پیدا نکردند، از بازگشایی مدارس خودداری ورزند، اما متاسفانه این کار انجام نشد. این سردرگمی که شما هم به آن اشاره کردید درست است؛ یکی از نقد‌های کمیسیون آموزش که متوجه وزیر آموزش و پرورش و مجموعه وزارتخانه بوده هم این است که باید خیلی منطقی‌تر و هدفمندتر وارد عمل می‌شدند.

مناطق محروم با مشکلات فزاینده آموزشی مواجه هستند

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی ادامه داد: آنچه که ما در این زمینه مطرح کردیم این بوده که در کمیسیون با وزیر آموزش و پرورش و معاونان وزارتخانه صحبت شود و مشکلات و معضلات دانش‌آموزان و آنچه که مردم مستقیما با نمایندگان در میان می‌گذارند، به آن‌ها گفته شود. در مناطق مختلف به خصوص مناطق محروم مشکلات فزاینده‌ای در این راستا وجود دارد، آموزش و پرورش برای این مشکلات باید تدبیر بیاندیشد، آن‌ها قول‌هایی دادند، اما در واقعیت به آن عمل نشده و تاکنون پاسخ مثبتی دریافت نکردیم.

احمدپور بیان کرد: آنچه که از دست ما بر می‌آمده و در حیطه وظایف و رسالت ماست، این بوده که با آموزش و پرورش رایزنی‌هایی داشته باشیم تا یک تصمیم معقول و منطقی که به صلاح دانش آموزان است، گرفته شود، اما متاسفانه تاکنون این تصمیم منطقی و خردمندانه گرفته نشده است.

نماینده مجلس یازدهم در پاسخ به این سوال که حدود یک سال برای تصمیم‌گیری فرصت بوده، چرا تصمیمی خردمندانه گرفته نشده است؟ گفت: شاید به بی‌برنامگی و نابسامانی و آشفتگی آن‌ها مربوط می‌شود. ممکن است در این زمینه اعمال نظر‌هایی غیر از آموزش و پرورش صورت بگیرد که موجب ناهماهنگی شده و یا شاید در خود مجموعه آموزش و پرورش یک تصمیم گیرنده قاطع نیست که در این زمینه معقول و منطقی تصمیم بگیرد.
منبع: ایلنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان