تاریخ انتشار: ۱۰:۱۴ - ۰۴ دی ۱۳۹۹
رییس مرکز سنجش آموزش و پرورش:

تشریح برگزاری امتحانات در مناطق زرد

رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی وزارت آموزش و پرورش گفت: تا زمانی که تهران در وضعیت نارنجی است، نباید در مدارس امتحان حضوری برگزار کرد ضمن اینکه ستاد مقابله با کرونای استان تهران نیز اصلا چنین اجازه‌ای نخواهد داد.
تشریح برگزاری امتحانات در مناطق زرد
رویداد۲۴«خسرو ساکی» رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی وزارت آموزش و پرورش، درباره جزییات نحوه برگزاری امتحانات در مناطق زرد و تغییر دستورالعمل اولیه برگزاری امتحانات پایه اول و دوم دبستان گفت: در صورتی که ستاد مدیریت مقابله با کرونا هر استان مجوز بدهد امتحان برای پایه اول و دوم می‌تواند حضوری باشد، اما این برنامه صرفا برای مناطق زرد است.

وی اضافه کرد: در ابتدا بخشنامه‌ای صادر کردیم که مبنای کار ما نیز همان بخشنامه است. نکته مهم در بخشنامه اولیه این بود که مناطقی که می‌توانند با همکاری ستاد ملی مقابله با کرونا امتحانات اول و دوم را حضوری بگیرند مشخص نکرده بودیم، اما بعد با توجه به سوالات مکرری که برای دانش آموزان پیش آمد، به طور شفاف در بخشنامه قید کردیم که فقط در مناطق زرد امتحان حضوری اول و دوم دبستان امکان پذیر است.
تشریح برگزاری امتحانات در مناطق زرد
رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی وزارت آموزش و پرورش گفت: ممکن است شیوه و اجرای برنامه زمانی برخی مدارس در برگزاری امتحانات داخلی با هم کمی متفاوت باشد، اما ذات آیین نامه ارزشیابی تحصیلی در نوبت اول است. نوبت اول اختیار با معلم و مدرسه است و مانند امتحان نهایی که هماهنگی سراسری ندارد.

وی بیان کرد:، اما آیین نامه ارزشیابی تحصیلی در نوبت اول اهمیت پیدا می‌کند و اتفاقا ذاتا مربوط به ارزشیابی در امتحان نوبت اول است. نوبت اول اختیار با معلم و مدرسه است و مانند امتحان نهایی هماهنگی سراسری ندارد. ما نیز در اصلاحیه بخشنامه عنوان کردیم که مدرسه بنا به اقتضای منطقه (زرد یا نارنجی) و با نظر شورای مدرسه در این خصوص تصمیم گیری کند. اگر مدرسه امکان برگزاری امتحان پایانی حضوری را ندارد می‌تواند، امتحان تکوینی را به حساب پایانی بگذارد.

بیشتر بخوانید: مرکز آمار ایران: نرخ ترک تحصیل در مقطع راهنمایی ۴/۴ درصد افزایش یافته است
ساکی افزود: این بخشنامه تاکنون تغییر دیگری به جز این مورد که توضیح داده شد، نداشته است. بخشنامه هم با همه عناصر وزارت خانه هماهنگ شده و اینگونه نیست که نظر ما با سایر مسئولان وزارت آموزش و پرورش متفاوت باشد.

رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی وزارت آموزش و پرورش گفت: البته این را هم باید در نظر گرفت که شرایط متغیر است. الان در شرایطی قرار گرفتیم که ممکن است هر لحظه وضعیت تغییر کند. در حال حاضر وضعیت استان تهران نارانجی است، اما شاید هفته آینده قرمز یا زرد باشد و این مساله دست ما و وزیر آموزش و پرورش نیست.

ساکی تاکید کرد: ما یک چارچوبی را معین کردیم وگفتیم بر اساس آن در هر وضعیتی که قرار گرفتیم متناسب با آن عمل خواهیم کرد. تلاش ما این است که در اعلام این مسائل موجب آرامش باشیم و افکار عمومی دچار تشویش نشود.

وی اظهار داشت: طبق بخشنامه مذکور، تا زمانی که تهران در وضعیت نارنجی است نباید در مدارس امتحان حضوری برگزار کرد ضمن اینکه ستاد مقابله با کرونا استان تهران اصلا چنین اجازه‌ای نخواهد داد. در عین حال در منطقه زرد با مجور ستاد مقابله با کرونا استان امکان برگزاری امتحان اول و دوم ابتدایی وجود دارد.

رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به این سوال که آیا ستاد مقابله با کرونا هر استان این اجازه را داده که در مناطق زرد امتحان حضوری برگزار شود؟ گفت: فعلا نتیجه‌ای در این زمینه به ما منعکس نشده است، اما ما به طور کل این قضیه را به اجازه ستاد مقابله با کرونای استان منوط کردیم.

ساکی در واکنش به اینکه به هر حال در مناطق زرد هم امکان انتقال کرونا وجود دارد، گفت: این موضوع در ستاد استانی بررسی می‌شود و اگر نیاز باشد آن‌ها اقدام می‌کنند، اما اگر اجازه صادر نشود قطعا امتحانات نیز به صورت غیرحضوری برگزار خواهد شد.

رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی وزارت آموزش و پرورش در پایان تاکید کرد: حرف اول و آخر در این شرایط را ستاد مقابله با کرونا می‌زند و هرآنچه که ستاد در هفته‌های آتی دستور بدهد ما لازم الاجرا می‌دانیم. ستاد کرونا تعیین کننده این تصمیمات است.
منبع: ایلنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان