تاریخ انتشار: ۲۰:۱۶ - ۰۵ دی ۱۳۹۹

آیا با نظر دیگران می‌توان سهام خرید و فروش کرد؟

آقا بزرگی کارشناس بورس گفت: متاسفانه اکثر افرادی که در تلگرام و اینستاگرام اقدام به سیگنال فروشی می‌کنند و صفحه و کانال دارند، به هیچ عنوان به فکر مخاطبین خود نیستند و بیشتر به منافع خود بها می‌دهند، بنابراین معلوم است که در چنین آشفته بازاری سهام دار خرد، ضرر می‌کند.

سیگنال فروشی

  رویداد۲۴طی ماه‌های گذشته، برخی افراد در بورس با طرح ادعا‌هایی در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی، «سیگنال‌هایی» را برای خرید یا فروش برخی سهام‌ها منتشر کردند. اما این «سیگنال فروشی‌ها» با، اما و اگر‌هایی همراه است. در این زمینه باید پرسید چرا فردی که مدعی است دانش بالایی درباره بورس دارد، قصد این را دارد که اطلاعات ارزشمند خود را در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارد؟ افراد آگاه و مسلط به بازار، بطور حتم خودشان در بازار سهام می‌خرند و می‌فروشند و سودشان را به دست می‌آورند.

برخی از کارشناسان بازار سهام معتقدند، بخش قابل توجه‌ای از افرادی که درباره خرید یا فروش سهام اطلاعات منتشر می‌کنند، آدم‌هایی هستند که دانش کمی دارند و به پشتوانه دنبال‌کنندگان خود در این شبکه‌ها، سهمی را می‌خرند و گروهی را با خود همراه می‌کنند تا قیمت سهم را بالا ببرند. این افراد پس از کسب سود، سهم خود را می‌فروشند و آن وقت به دنبال کنندگان خود می‌گویند تا سهم خریداری شده را بفروشند. در نتیجه دنبال کننده‌های این افراد مدعی، در صف‌های فروش می‌مانند. در این شرایط این دنبال کنندگان سهمی را دارند که ارزنده نبوده، حباب قیمتی هم برای آن ایجاد شده و حالا ناچار به فروش آن با ضرر هستند.
بیشتر بخوانید: سهامداران پاداش صبوری خود را دریافت می‌کنند
فردین آقابزرگی کارشناس بازار سهام با اشاره به اینکه اصولا پدیده سیگنال فروشی در بورس، غیر قانونی است، گفت: باید در این مسئله با یک مثال ورود کرد، زمانی که شما برای امر نقشه کشی ساختمان و همچنبن طبابت بخواهید، اقدام کنید، اولا باید درس لازم به آن را بخوانید و بعد نیز مدارک مشخص برای انجام کار را از نهاد‌های تخصصی مربوط دریافت کنید، اگر غیر این کار را انجام دهید، شما مجرم هستید و با شما برخورد قضایی می‌شود، کار در بازار سرمایه نیز به دلیل اینکه با سرمایه افراد سروکار دارد، تجارت و مهارت طلب می‌کند.

وی افزود: به نظر می‌رسد می‌رسد برخورد قهری و نظارت شدید در این رابطه نیز نمی‌تواند اثر گذار باشد، زیراکه یک مدتی این کار صورت گرفت، اما به دلیل گستردگی فضای مجازی این کار بسیار سخت خواهد بود، تجربه ریزشی که در بورس اتفاق افتاد، به همگان نشان داد، که برای خرید و فروش سهام، باید با اطلاعات کامل و تحلیل در این رابطه عمل کرد، بسیاری از کانال‌ها و صفحات مجازی بودند که نماد‌هایی را در سقف قیمتی به اعضای خود معرفی کردند و این افرادی نیز به دلیل اینکه هیچ گونه آشنایی نداشتند، اقدام به خرید کردند که بعد از آن با ضرر و زیان هنگفتی روبرو شدند.

آقابزرگی با اشاره به اینکه باید برای جمع شدن چنین وضعیتی دو اقدام را انجام داد، اظهار داشت: در قدم اول باید سازمان بورس به عنوان متولی بازار سرمایه آموزش‌های بورسی را در بین سرمایه گذاران فرهنگ سازی کند و در این رابطه اقدمات لازم را انجام دهد، در حال حاضر به دلیل اینکه ابعاد بازار سرمایه بزرگ شده و افراد بسیاری نیز به بورس ورود کرده اند، آموزش باید دائمی باشد، در این زمینه باید قوانین نیز تغییر کند، الان به راحتی آب خوردن به افراد کد بورسی داده می‌شود، در حالی که این فرآیند باید سخت شود و گرفتن کد معاملاتی باید منوط به آموزش باشد.

این کارشناس بورس اضافه کرد: متاسفانه اکثر افرادی که در تلگرام و اینستاگرام اقدام به سیگنال فروشی می‌کنند و صفحه و کانال دارند، به هیچ عنوان به فکر مخاطبین خود نیستند و بیشتر به منافع خود بها می‌دهند، بنابراین معلوم است که در چنین آشفته بازاری سهام دار خرد ضرر می‌کند، متاسفانه این روز‌ها بازار این مسئله بسیار داغ است و بسیاری از افراد نیز به دلیل اینکه به هر دلیلی نمی‌خواهند آموزش ببینند، به راحتی به این افراد اعتماد می‌کنند و با خرید و فروش‌های زیادی که انجام می‌دهند، سرمایه خود را به ورطه نابودی می‌کشانند.


استفاده از نهاد‌های تخصصی برای مدیریت سرمایه

وی با اشاره به اینکه اقدام دومی که برای کاهش آسیب‌های سیگنال فروشی باید انجام دهد، توجه به نهاد‌های تخصص بازار سرمایه است، ادامه داد: در حال حاضر تعداد زیادی شرکت سبدگردان و مشاور سرمایه گذاری هستند که در بازار فعال هستند و با توجه به مجوز‌هایی که دارند، می‌توانند به سرمایه گذاران بورس که به هر دلیلی وقت و حوصله آموزش دیدن را ندارند، خدمات ارائه کنند، با این کار ریسک سرمایه گذاری افراد بسیار پایین خواهد آمد و آن‌ها می‌توانند با دغدغه کمتری به حضور در بازار ادامه دهند.

آقا بزرگی یادآور شد: کسی که به بورس به عنوان یک سرمایه گذاری بلند مدت نگاه می‌کند، باید این مسئله را مد نظر خود داشته باشد، که باید مسئله آموزش را جدی بگیرد، در غیر این صورت در دراز مدت با ضرر و زیان روبرو خواهد شد، این کار به واقع شوخی بردار نیست، زیرا که برخی‌ها با اندک سرمایه زندگی خود به بورس می‌آیند و اگر در این وسط آن‌ها به افرادی بر بخورند که از دانش و تخصص لازم در این زمینه برخوردار نباشند، مشکلات بسیار جدی برای سرمایه این افراد به وجود خواهد آمد.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: نکنه مهم دیگری که سرمایه گذاران خرد باید به آن توجه کنند، این است که افراد باید در ابتدای حضور در بورس با سرمایه‌ای حضور پیدا کند که به آن نیاز نداشته باشد و به نوعی پس انداز افراد باشد تا بتواند در بلندمدت بر روی آن حساب باز کند، برخی از افراد با قرض پول و یا اخذ وام به بورس می‌آید، چرا که فکر می‌کنند، در کوتاه مدت می‌توانند به سود خوبی برسند، در صورتیکه باید به این نکته مهم توجه کنند که بورس بازاری ذاتا ریسک پذیر است و افراد باید به این موضوع در همان ابتدا امر توجه جدی کنند.
منبع: فرارو
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: بورس ، بازار سرمایه
نظرات شما
پیشخوان